Online Brands Nordic AB delårsrapport oktober - december 2022
Online Brands Nordic AB växer 87% i Q4
SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 OKTOBER TILL 31 DECEMBER 2022
- Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 88,8 MSEK (47,5 MSEK), innebärande en tillväxt med 87% jämfört med motsvarande period föregående år
- Den organiska tillväxten under kvartalet är 6% mot jämförbar period 2021
- Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 57% (66%)
- Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 4,5 MSEK (6,5 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 5,1% (13,7%)
- Redovisad EBITDA uppgick till -2,6 MSEK (5,5 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
-2,9% (11,8%) under det fjärde kvartalet 2022 - Periodens resultat uppgick till -8,4 MSEK (4,8 MSEK)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick 4,1 MSEK (5,7 MSEK)
- Vinst per aktie -0,40 SEK (0,25 SEK)
KOMMENTAR FRÅN VD, MAGNUS SKOGLUND:
När vi summerar 2022 kan vi konstatera att det varit ett år med fortsatt stark försäljningsökning. Intäkterna 2022 uppgår till 290,9 MSEK (146,7 MSEK, 273,8 MSEK mätt som proforma för motsvarande verksamheter 2021), en organisk tillväxt med 6,2%. Justerat EBITDA 2022 uppgår till 15,2 MSEK (20 MSEK). Att vi växer försäljningen lönsamt under ett år med den turbulenta omvärld som råder är ett bevis på teamets dedikerade arbete under året och dess förmåga att navigera i en föränderlig och utmanande miljö.
Under Q4 kan vi konstatera att vi fortsätter att hålla en stark omsättningstillväxt i linje med Q1-Q3. Försäljningen för Q4 landar på 88,8 MSEK (83,7 MSEK proforma). Det är mycket tillfredsställande att se att e-handeln driver tillväxten och att e-handelns andel av den totala omsättningen fortsätter att öka. E-handeln växte under kvartalet med 15,6% och den totala omsättningen för e-handeln landade på 68 MSEK (61 MSEK proforma), vilket innebär att e-handeln i Q4 stod för 76% (73% proforma) av den totala omsättningen. Under kvartalet har vi fortsatt att hålla en hög aktivitet i att optimera e-handeln i våra dotterbolag, vilket också visar sig i framstegen i gruppens samlade nyckeltal för Q4:
- tillväxten i trafik växte med 5,6%
- genomsnittsordervärdet har ökat 7%
- antalet transaktioner växte med 8%
- försäljningsökningen i mailutskick till befintlig kundstock uppgick till 70%
- den samarbetsinriktade marknadsföringen tillsammans med utvalda produktambassadörer växte med 38%
Ett viktigt arbete som fortsatte under Q4 var att utveckla hur vi interagerar med våra lojala kunder, i form av nyhetsbrev och erbjudanden. Det är glädjande att konstatera att det givit en positiv effekt under kvartalet och våra ambitioner för 2023 är att fortsätta växa snabbt inom detta område.
Q4 har också varit ett kvartal där vi i högt tempo drivit ett omställningsarbete och tagit stora investeringar, vilket haft en negativ inverkan på resultatet under Q4, där det justerade EBITDA-resultatet blev 4,5 MSEK (6,5 MSEK). Det har varit planerade aktiviteter och investeringar för att säkerställa optimerad drift och förbättrad lönsamhet:
- Byte av affärs- och lagersystem genomfördes under kvartalet för koncernens största bolag, Cama-Gruppen. Investeringen i det nya lagersystemet kommer att leda till ökad skalbarhet, effektivisering och leveranssäkerhet. Genomförandekostnaden uppgick till ca. 3 MSEK under kvartalet
- Ny E-handelsplattform i gruppens näst största bolag KitchenLab. Nya plattformen möjliggör lansering av tio nya länder under Q1-Q2. Förbättrad användarupplevelse med snabbare laddningstider och fler funktionaliteter lägger grunden för ökad konvertering.
- Gemensamma funktioner inom ekonomi, logistik och digital marknadsföring har under Q4 integrerats med OBAB. Effektiviseringen kommer under 2023 att innebära en betydande kostnadsbesparing
- Rekryteringar har gjorts inom inköp under Q4 för att möta de höga ambitioner vi har i att aktivera ny försäljning för våra olika vertikalers nya kategorier. Det kommer att vara en viktig del av omsättningstillväxten under 2023
Sammantaget har vi gjort de förändringar som gör att vi känner oss komfortabla i att vi lagt grunden för att på ett kostnadseffektivt sätt möta den ambitiösa tillväxtagenda som ligger för 2023.
Magnus Skoglund
VD, Online Brands Nordic AB