Online Brands Nordic AB delårsrapport januari - mars 2023 - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Online Brands Nordic AB delårsrapport januari - mars 2023

Online Brands Nordic AB växer 24% i Q1

SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 JANUARI TILL 31 MARS 2023

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 76,9 MSEK (61,9 MSEK), en tillväxt med 24% jämfört med motsvarande period föregående år
• Den organiska tillväxten var 10% relativt mot jämförbar period föregående år
• Bruttomarginalen uppgick i kvartalet till 64% (63%)
• Justerade EBITDA uppgick till 4,2 MSEK (1,9 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 5% (3%)
• Justerat EBITA uppgick till 3,9 MSEK (1,8 MSEK) motsvarande en justerad EBITA-marginal om 5% (3%)
• Periodens resultat uppgick till -3,7 MSEK (-3,4 MSEK)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick -4,5 MSEK (-9,8 MSEK)
• Vinst per aktie -0,18 SEK (-0,16 SEK)

KOMMENTAR FRÅN VD, MAGNUS SKOGLUND:

När vi sammanfattar Q1 kan vi konstatera att Online Brands fortsätter att visa en stark organisk tillväxt om 10%. Omsättningen uppgick till 77,3 MSEK under kvartalet (69,8 MSEK proforma). Att vi fortsätter att öka försäljningen och ta marknadsandelar i en utmanande omvärld bevisar vår starka affärsmodell och teamets dedikerade arbete under kvartalet.

Bruttomarginalen i Q1 blev 64% (63%), vilket är en ökning jämfört med föregående år. Samtidigt som valuta och frakter för vissa bolag i koncernen fortsatt haft en ogynnsam effekt på bruttomarginalen ser vi att trenden i gruppen är positiv. E-handelsförsäljningen fortsätter att ta andelar av den totala försäljningen, vilket har en positiv påverkan på gruppens totala bruttomarginal och därmed gynnar lönsamhetsutvecklingen i stort. E-handeln växte under kvartalet med 12% och e-handelns totala andel av försäljningen för kvartalet var 77% (76%), Tillväxten drivs primärt av försäljningen i Europa, där omsättningen ökar med 24% under kvartalet och där vår största vertikal Trendcarpet växte med 9% under kvartalet.

Medan e-handeln utvecklas starkt för gruppen ser vi en fortsatt svag och minskad efterfrågan jämfört med föregående år hos gruppens bolag som säljer mot återförsäljare, där fortsatt höga lager och en generellt lägre efterfrågan i marknaden påverkar kundernas behov negativt också i Q1.

Samtidigt som omsättningen ökar under Q1 förbättrar vi också resultatet jämfört med föregående år, 4,2 MSEK i justerat EBITDA (1,9 MSEK). Vi ser att det effektiviseringsprogram vi initierade under Q4 2022 ger resultat och vi har fortsatt högt kostandsfokus. Arbetet med att konsolidera gemensamma funktioner inom ekonomi, logistik och digital marknadsföring i Online Brands har börjat att ge resultat och personalkostnaderna har minskat från 13,4 MSEK till 12,8 MSEK under Q1 jämfört med föregående kvartal varav 2,4 MSEK är tillfälliga. Samtidigt sjunker personalkostnaderna som andel av omsättningen från 15,8% till 13,4% under Q1 jämfört med föregående kvartal. Vi kan också konstatera att de investeringar som togs i slutet av 2022 i lager-/logistikenheten hos gruppens största vertikal Trendcarpet, genererar en utveckling i linje med planen för Q1, med ökad effektivitet i orderhantering och leveranssäkerhet. Vi ser sammantaget att full resultateffekt av strukturåtgärderna kommer att nås under andra halvåret 2023.

Samtidigt som vi fokuserar på att sänka driftkostnaderna investerar vi planenligt i initiativ som kommer att innebära ökad försäljning över tid. Bland annat har vi under kvartalet haft framgångsrik framdrift med att implementera nya CRM-system i Trendcarpet, Hatshop och Bread & Boxers, samtidigt som vi har förberett KitchenLabs och Isbjörns egna e-handel för geografisk expansion som kommer gå live under Q2 2023.

Avslutningsvis är jag glad att kunna konstatera att vi efter utgången av Q1 förvärvade ehandelsbolaget Allafröer.se, en onlinespecialist på försäljning av blom- och grönsaksfröer, lökar och växter. Det är en vertikal som passar väldigt väl in i vår affärsmodell, med ett mycket skalbart utbud av fröer, där vi kan möta våra initierade kunders efterfrågan på sortimentsbredd. I tillägg är möjligheterna synnerligen goda att snabbt kunna skala upp aktiviteten i den digitala marknadsföringen och i den internationella närvaron redan under 2023.

Bifogade filer

Nyheter om Online Brands Nordic

Läses av andra just nu

Om aktien Online Brands Nordic

Senaste nytt