Online Brands Nordic AB delårsrapport april - juni 2022
Online Brands fortsätter att växa i Q2
SAMMANFATTNING AV KVARTALET 1 APRIL TILL 30 JUNI 2022
- Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 59,4 MSEK (31,8 MSEK), innebärande en tillväxt med 87% jämfört med motsvarande period föregående år.
- Bruttovinstmarginalen uppgick i kvartalet till 62% (71%).
- Kvartalets justerade EBITDA uppgick till 2,3 MSEK, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 4%.
- Redovisad EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (4,5 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om
-2% (14%) under det andra kvartalet 2022.
Kommentar från vd, Magnus Skoglund:
Vi är mycket nöjda att vi också under Q2 fortsätter att växa och i en utmanande omvärld levererar en tillväxt på 7% (proforma) jämfört med samma period föregående år. Samtidigt förbättrar vi vårt justerade EBITDA-resultat jämfört med januari-mars (2,3 MSEK jämfört med 1,8 MSEK) i ett andra kvartal som med anledning av säsongsfluktuationer historiskt är svagare än årets tre första månader.
I Online Brands diversifierade portfölj har våra dotterbolag trots högre kundanskaffningspriser och lägre sökvolymer i både Sverige och övriga Europa fortsatt att öka försäljningen. Därmed kan vi konstatera att vår långsiktiga strategi att datadrivet jobba nära kundernas efterfrågan driver försäljning.
Det är glädjande att se att vår största vertikal, Trendcarpet som står för ca 50% av omsättningen, fortsätter att växa och ta marknadsandel med fortsatt lönsamhet. Under kvartalet växte försäljningen med 12% jämfört med samma period föregående år
Försäljningen för Q2 uppgick till 59,4 MSEK (31,8 MSEK), en nettoomsättningstillväxt med 87%. Omsättningen för samma verksamheter 2021 uppgick till 56,8 MSEK, vilket under Q2 2022 innebär en tillväxt om 7% räknat på samma verksamheter under hela perioden samtidigt som vi bibehåller en justerad rörelsemarginal i linje med årets tre första månader. Det är ett steg i rätt riktning från Q1, då april-juni normalt är en period med lägre försäljning än årets första kvartal, då några av våra viktigaste vertikaler - heminredning tillsammans med höst- och vinterkonfektion - befinner sig i lågsäsong. Det är också ett kvartal drivet av säsongsreor, som kortsiktigt sänker bruttomarginalen, 62% jämfört med 64% för föregående kvartal. I arbetet med att förbättra rörelsekapitalet och marginalen, både för återstoden av året och över en längre tidshorisont, fortsätter fokus att ligga på effektiviseringar och kostnadskontroll inom de centrala områdena för våra onlinebaserade bolag: lager, logistik, marknadsföring och bemanning. Vi förväntar oss att se effekt under andra halvåret 2022.
Avslutningsvis kan jag konstatera att det har gått ett år sedan Online Brands gjorde det omvända förvärvet med Cama-Gruppen och jag är glad att kunna lyfta fram att vi hela tiden tar steg i rätt riktning - i synnerhet under de senaste månaderna - i arbetet med att stärka koncernen ytterligare med spetskompetens inom nyckelområden, både på dotterbolagsnivå och centralt, för att understödja försäljningsökning och synergivinster. Vi lägger en grund för att driva tillväxt och lönsamhet, såväl strategiskt långsiktigt, som i det korta perspektivet. Tillsammans med dedikerade medarbetare och trogna kunder ser jag med stor tillförsikt fram emot den fortsatta resan.