ONLINE BRANDS FÖRVÄRVAR E-HANDELSBOLAGET KTICHENLAB MED EN FÖRVÄNTAD OMSÄTTNING OM CIRKA 52 MSEK UNDER 2021
Online Brands Nordic AB (publ) (”Online Brands” eller ”Bolaget”) har, i enlighet med tidigare kommunicerad avsiktsförklaring, ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Kitchenlab AB (”KitchenLab”). Köpeskillingen för aktierna i KitchenLab ska erläggas genom en kontant köpeskilling om 25 MSEK, emission av 431 034 aktier i Online Brands innebärande en utspädning om cirka 2,2 % samt en möjlig tilläggsköpeskilling som är kopplad till KitchenLabs utveckling under åren 2022-2024 (och eventuellt även 2025).
Om Kitchenlab AB
KitchenLab är ett snabbväxande omnichannel-företag som säljer köksredskap främst via e-handel men även via de befintliga butikerna i Stockholm och Malmö. KitchenLab nådde 2020 drygt 45 MSEK i omsättning (+52,5 % jämfört med 2019) med ett EBITDA-resultat om cirka 1,1 MSEK.
”KitchenLab har de senaste åren tagit en stark position i Sverige på marknaden för exklusiv köksutrustning och tillbehör. Kundkretsen är stor, hängiven och består av både proffs och matlagningsintresserade privatpersoner. Vi ser fram emot att tillsammans med grundarna och ledningen i KitchenLab utveckla bolaget de kommande åren, bl.a. avseende bruttomarginaler, lönsamhet, marknadspenetration och europeisk expansion. Vi är övertygade om att vår gedigna erfarenhet av lönsam pan-europeisk e-handel, tillsammans med KitchenLabs expertis inom exklusiv köksutrustning, kommer utgöra en vinnande kombination framåt” säger Magnus Skoglund, VD för Online Brands.
”Vi är väldigt glada över att tillsammans med Online Brands kunna fortsätta vår framgångsresa med KitchenLab, och utveckla bolaget till en ledande europeisk e-handelsaktör inom vårt segment. Den samlade erfarenheten av entreprenörskap och internationell e-handel som finns inom Online Brands blir ett fantastiskt tillskott. KitchenLab har Skandinaviens mest kompletta sortiment av förstklassig utrustning för matlagning. Bland våra kunder räknar vi såväl Sveriges förnämsta kockar och restauranger såväl som dedikerade hemmakockar med höga ambitioner. Många av våra produkter är helt unika för KitchenLab och vi är stolta över att vår dedikerade och handplockade personal samt fokus på service och kvalitet gett oss marknadens mest nöjda kunder” säger Simone Scalenghe, VD på KitchenLab.
Om förvärvet
Den initiala köpeskillingen uppgår till 37,5 MSEK, varav 25 MSEK kommer att kontanta från befintlig kassa, och 12,5 MSEK genom betalning med revers som omedelbart kvittas mot 431 034 aktier i Online Brands genom kvittningsemission. Vidare kan en kontant tilläggsköpeskilling som är kopplad till KitchenLabs utveckling under åren 2022-2024, med 2025 som optionsår om villkoren under föregående år inte uppfylls, utgå. Tilläggsköpeskillingen kan inte överstiga 35 MSEK.
Kvittningsemissionen riktad till säljarna av KitchenLab omfattar 431 034 aktier i Online Brands och kommer att emitteras till en teckningskurs om 29 SEK per aktie. Teckningskursen har fastställts genom förhandling på armlängds avstånd med säljarna och bedöms av styrelsen i Online Brands vara marknadsmässig. Säljarna har åtagit sig att inte avyttra de tecknade aktierna under en period om 18 månader.
I samband med slutförandet av förvärvet kommer styrelsen i Online Brands, med stöd av bemyndigande från bolagsstämman den 19 juli 2021, besluta att emittera aktierna i kvittningsemissionen till säljarna.
Transaktionens genomförande är föremål för sedvanliga villkor.
Kvittningsemissionen kommer innebära en total utspädning om cirka 2,2 %. Antal utestående aktier skulle i samband med förvärvet öka från befintliga 19 372 738 till 19 803 772 aktier och aktiekapitalet skulle öka från befintliga 97 192 376,69 SEK till cirka 99 354 859,81 SEK.
Genomförande av förvärvet
Förvärvet förväntas slutföras den 20 januari 2022. I samband med slutförandet av förvärvet kommer styrelsen besluta att emittera aktierna i kvittningsemissionen med stöd av bolagsstämmans bemyndigande.
Rådgivare
Cirio Advokatbyrå agerar legal rådgivare till Online Brands i samband med förvärvet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Rönnberg, styrelseordförande i Online Brands Nordic AB +46 (0)708 96 65 52
Denna information är sådan information som Online Brands Nordic är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2021-12-27 08:30 CET.
Om Online Brands Nordic AB
Online Brands är ett förvärvsdrivet bolag som äger och utvecklar e-handelsbolag. Online Brands driver online-butiken Trendcarpet som är en av Europas ledande återförsäljare av mattor. Bolaget är verksamt i 15 olika länder och riktar sig främst till privatmarknaden. Basen för verksamheten är i Göteborg. Inom koncernen ryms även en internationell e-handel för hattar under varumärket Hatshop samt juvelerarbutiken John Victorin i Varberg AB. Online Brands aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel 08-503 01 550, e-post: [email protected]