Novus fortsätter växa och anställer fler
Sveriges mest kända undersökningsföretag Novus fortsätter sin snabba tillväxtresa. Nu stärker bolaget upp ytterligare för att möta den ökade efterfrågan på tillförlitlig kunskap.
– När konjunkturen viker har man inte råd att göra fel. Man behöver den kunskap Novus kan ge. Med fler experter ombord kan vi leverera den kunskapen, säger Novus vd Torbjörn Sjöström.
Novus anställer Petra Wiik som senior consultant. Hon har gedigen erfarenhet av kunddriven affärsutveckling med fokus på att hjälpa företag att förstå sin omvärld och bidra till att ta faktabaserade beslut. Petra Wiik kommer senast från CFI Group där hon skapat förståelse och engagemang kring undersökningar för att underbygga ett kundcentrerat synsätt. Hon har en bred erfarenhet inom undersökning och analys inom flera olika branscher, med en tyngdpunkt i kund- och medarbetarundersökningar med fokus på detaljhandeln och fastighetsbranschen.
– Jag ser fram emot att få vara med och driva förändring på Novus. Med ny energi och nyfikenhet vill jag fortsätta jobba nära kund och bidra till nya perspektiv, säger hon.
Novus anställer också Lina Karlsson som consultant. Efter sin masterexamen i politisk kommunikation och en kandidatexamen i statsvetenskap inledde hon sin karriär på undersökningsföretaget Kantar som projektledare.
– Med min metodologiska och analytiska erfarenhet vill jag skapa mervärde såväl i kundmöten som internt inom organisationen och bidra till att fortsätta utveckla Novus affär, säger Lina Karlsson.
Lovisa Brunnberg kliver också in i rollen som consultant. Efter sin examen i sociologisk samhällsanalys praktiserade hon på FN:s särskilda instans för sexuella övergrepp. Hon gick sedan vidare till en roll som projektledare på Kantar Public.
– Min bakgrund som elitidrottare har gjort mig till en äkta vinnarskalle. Mitt mål är att vi ska fortsätta ta stora kliv framåt vad gäller varumärke och kommunikation, säger hon.
Novus har dominerat det mediala rummet med politiska undersökningar. Nu vill företaget bredda den bilden och framhäva att endast en liten del av de nästan tusen undersökningar som görs årligen handlar om politik. Därför anställer Novus även en ny kommunikatör, Madeleine Bäckman. Hon har arbetat som journalist på flera av Sveriges största mediehus och kommer närmast från SVT Nyheter där hon jobbat som onlinespecialist och reporter. Madeleine Bäckman kommer att fortsätta arbetet med att bredda bilden av Novus och stärka bolagets position på marknaden.
– Vi har helt enkelt nått den punkten i vår utveckling att vi behöver göra bilden av våra undersökningar mer rättvisa. Madeleine kommer vara en värdefull tillgång så att alla bättre förstår vilken viktig roll vi har för kunder, allmänheten och även demokratin, säger Torbjörn Sjöström, vd på Novus.
De senaste månaderna har Novus dessutom anställt projektledare, researchers och dataanalytiker.
– En undersökning är en metod för att få kunskap, inte enbart en dataleverans, utan en kombination av tillförlitlig fakta och erfaren analys. Det ställer höga krav på oss som undersökningsföretag. Därför ser vi till att vi har ett starkt sammansvetsat team där var och en är expert inom sitt område, säger Torbjörn Sjöström.
Lina Karlsson, consultant, Lovisa Brunnberg, consultant, Madeleine Bäckman, kommunikatör och Petra Wiik, senior consultant.