Novus är Gallup Internationals representant i Sverige
Novus blir Sveriges representant för Gallup International.
Gallup International är världens äldsta undersökningsorganisation med representanter i 65 länder som genomför undersökningar i över 130 länder i världen och når över 80 % av jordens befolkning. Endast ett företag per land kan vara medlem. Medlemskapet stärker ytterligare Novus internationella kontakter och öppnar upp för fler affärer både nationella och internationellt.
Novus är ny medlem i det internationella nätverket Gallup International, och är därmed Sveriges representant i organisationen. Gallup International grundades 1947 av George Gallup tillsammans med 11 undersökningsföretag i världen och är därmed världens äldsta globala undersökningsorganisation. Gallup International fyller därmed 75 år i år.
Endast ett företag per land kan vara medlem. Idag täcker Gallup International 65 länder som genomför undersökningar i över 130 länder i världen och når över 80 % av jordens befolkning. Sverige sedan lång tid varit utan representation.
Novus samarbetet i Gallup Internationals nätverk startades informellt i våras med undersökningen kring européernas syn på den ryska invasionen av Ukraina. En undersökning även Ukrainas president refererade till och som sannolikt hade en positiv bidragande orsak bakom EU:s beslut att snabba upp Ukrainas EU ansökan.
Undersökningen finns bl.a. att läsa på här: https://novus.se/egnaundersokningar-arkiv/majoritet-av-europeerna-vill-se-ukraina-i-eu/
Novus medlemskap sker via Novus huvudägare Gallup Nordic som äger 62% av bolaget. Gallup Nordic är Novus grundare Alf Sjöströms ägarbolag, styrelseordförande är Torbjörn Sjöström. Gallup Nordics undersökningsverksamhet genomförs enbart i Novus verksamhet.
–Att få vara del av det äldsta mest prestigefulla undersökningsnätverket i världen är inte bara en ära utan öppnar också upp för ett nätverk kommer gynna Novus affärer både nationellt och internationellt, säger Novus VD Torbjörn Sjöström.
Novus bidrar inte bara med sin nordiska närvaro utan också den kunskap vi har kring hur man gör tillförlitliga undersökningar. Novus arbete kring tillförlitlighet och trovärdighet är unikt i världen och något vi kommer lära ut till andra länder. Den ökade digitalisering i världen som pandemin tvingade fram öppnar upp för att Novus metoder blir mer applicerbara i många fler länder som innan låg långt efter Sverige i digitalisering. Novus har här en unik och lång erfarenhet kring metodik som behövs i många länder för att effektivisera undersökningsbranschen utan att offra tillförlitligheten i undersökningarna, fortsätter Torbjörn.