NOSA inleder samarbete med distributör i Frankrike
NOSA Plugs AB meddelar idag att de inlett ett samarbete med en av de största distributörerna i Frankrike, Abena-Frantex, vilket innebär att NOSA nu säkrat sin första franska distributör. Frankrike är en prioriterad marknad för NOSA att ta sig in på och avtalet utgör därmed en viktig milstolpe i bolagets tillväxtresa.
Abena-Frantex ingår i den danska Abena-gruppen som är en av världens ledande distributörer och tillverkare av hygien- och av vårdprodukter, däribland engångsartiklar som används inom vården. Abena-gruppen levererar mer än 25 000 produkter årligen, är verksamma i över 60 länder runt om i världen och har över 2 000 anställda.
“Vi har aggressiva tillväxtmål och Frankrike är en stor marknad för de produkter vi erbjuder och vi har länge sett en efterfrågan härifrån som vi tidigare inte har kunnat möta. Vi räknar med en adresserbar marknad på över 100 MSEK i Frankrike enbart för vårt luktskydd och storleken kombinerat med efterfrågan gör att det är en av våra strategiskt viktigaste marknader att ta oss in på, både på kort och lång sikt”, säger Adrian Liljefors, VD NOSA Plugs AB.
“NOSAs luktskydd är en innovativ produkt som utvecklats i nära samarbete med vårdpersonal. Många vårdgivare har svårt att stå ut med starka lukter dagligen, men tack vare NOSAs lösning kan de nu göra det, utan att det påverkar deras andning”, säger Aïcha Benkherouf, produktchef på Abena-Frantex.
NOSA arbetar sedan tidigare med Abena i Danmark.
“Samarbetet med NOSA är mycket viktigt, för liksom vi strävar NOSA efter att förbättra arbetsmiljön för vårdpersonal. NOSAs expertis och engagemang för innovation överensstämmer perfekt med Abena-Frantex värderingar och därför är vi övertygade om att detta samarbete är början på en fantastisk resa”, säger Aïcha Benkherouf.
“Samarbetet med Abena-Frantex utgör ett väldigt bra första steg i vår lansering på den franska marknaden. De har ett stort nätverk inom den franska vården och bara i Frankrike har de över 30 säljare som arbetar aktivt och på ett modernt sätt med att sälja in sin portfölj till de större vårdkunderna och eftersom vi redan säljer till koncernen är startsträckan kortare för att komma igång”, säger Adrian Liljefors, VD NOSA Plugs AB.
Mer om potentialen och etableringen i Frankrike
Initialt kommer fokus att ligga på att sälja in NOSAs luktskydd, NOSA odor control, eftersom efterfrågan på bra luktskydds-lösningar är stor i landet.
“Enbart för NOSA odor control skulle vi med samma penetrationsgrad som vi har i Norden omsätta 30 MSEK - och då anser vi ändå att vi bara skrapat på ytan gällande den nordiska penetrationen. Lägg sedan till det faktum att över 13 miljoner människor har någon form av luktnedsättning i Frankrike, så kan man förstå vilka volymer NOSA smell training sedan kan åstadkomma”, säger Adrian Liljefors.
Det nya samarbetet med Abena-Frantex utgör en viktig milstolpe för etableringen i Frankrike, men det är långt ifrån allt som görs för en lyckad etablering.
“Eftersom vi erbjuder en effektiv, diskret lösning som dessutom är patenterad handlar det om att komma in på marknaden genom att skapa kännedom och få slutanvändaren att testa produkten. Därför arbetar vi simultant med att sälja in till distributörer som kan sälja in top-down, samtidigt som vi bygger en efterfrågan genom att sampla produkten och skapa kännedom hos slutanvändaren”, säger Linus Yman, försäljningschef på NOSA Plugs AB.