Norse Impact AB (publ) Delårsrapport 1 januari- 31 mars 2022
Styrelsen och verkställande direktören för Norse Impact AB avger härmed delårsrapport för första kvartalet 2022.
Norse Impact utvecklar och säljer produkter inom ”non-smoke” segmentet även kallat Harm reduction, vilket är lagliga nikotinalterntiv till tobakscigaretter. Försäljningen sker främst genom egna online och off-line butiker via våra retail varumärken som cigge store™, MAXSNUS™ och NorDamp™. Försäljningen sker även via återförsäljare.
Sammanfattning koncernen perioden januari - mars 2022
- Nettoomsättningen under perioden uppgick till 38 730 kSEK (-)
- Resultat EBITDA uppgick till 1 804 kSEK (-)
- Rörelseresultatet efter avskrivningar för goodwill om 3 646 kSEK uppgick till -1 842 kSEK (-)
- Resultat per aktie efter utspädning -0,01 SEK (-)
- Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 5 229 kSEK (-)
- 10 januari 2022 meddelades att Bolaget byter namn till Norse Impact AB
- 2 februari informerade Norse Impact om att ett uppköpsavtal signerats med Eurobrands aktieägare
- 11 februari meddelade Norse Impact att styrelsen fatta beslut om att genomföra en riktad nyemission för betalning av förvärv av DMG1001 Larvik AS
- 22 februari meddelade Norse Impact att styrelsen fattat beslut om genomförande av en riktad nyemission för betalning av aktier i Eurobrands dotterbolag
- 4 mars VD Marius Arnesen ökade sitt aktieinnehav med 553 372 aktier
Sammanfattning moderbolaget perioden januari - mars 2022
- Nettoomsättningen under perioden uppgick till 0 kSEK (0)
- Rörelseresultatet uppgick till -1 015 kSEK (-322)
- Likvida medel uppgick vid perioden utgång till 4 kSEK (906)
Händelser efter rapportperiodens utgång
- 11 maj 2022 meddelades att Bolaget beslutat flytta fram årsstämman till den 28 juni 2022
VD Marius Arnesen, om första kvartalet 2022
Äntligen får vi presentera att vår verksamhet med vape- relaterade produkter i spetsen visar både tillväxt och resultat. Kvartal ett 2022 visar ett positivt verksamhetsresultat och detta är beviset på att det vi gjort varit rätt och att långsiktighet och tålamod varit rätt väg att gå.
Förvärvet av Eurobrands har konsoliderats in från februari vilket betyder att det finns mer än det som visas vilket känns bra. Nu är det fullt fokus på att fortsätta bygga sunda affärer för er aktieägare. Vi står inför flera både spännande och kritiska beslut. Den svenska regeringen skall komma att ta beslut om ett eventuellt kommande smakförbud för vape i Sverige, samtidigt som vi kan konstatera att ökning av användandet av vapeprodukter når rekordhöga höjder. Jag har varit i branschen länge och den har reglerats många gånger, så vi är vana och det finns inget som tyder på att en eventuell reglering nu skulle komma att sätta stopp för rådande utveckling.
Dock vill jag ändå belysa att om Sveriges riksdag beslutar att rösta mot ett smakförbud i juni, vilket skulle gynna bolagets tillväxt, att det ändå inom ett antal år mycket väl kan komma nya regleringar kring såväl produkters smaker som utseende och hur de får marknadsföras. Danmark har sedan april 2021 fått ett smakförbud och våra första indikationer visar att försäljningen inte minskar i den utsträckning som kunde förväntas. Konsumenter visar att de anpassar sig men framför allt hittar vägar att finna produkter som de gillar.
Utöver detta har det via kemikalieinspektionen i Sverige även kommit nya regelverk som kommer ändra förutsättningen att sälja produkter över motsvarande ca 15 mg nikotin. Detta kommer främst påverka fysiska butiker i Sverige som inte, som vi, har specialbutiker inriktade mer eller mindre mot endast dessa produkter. Den nya regleringen borde både på kort och lång sikt gynna Norse Impact, då konkurrenter inte har samma förutsättningar och kan anpassa sig lika snabbt.
Norse som koncern fortsätter att bygga starka relationer genom exklusiva avtal med världens ledande tillverkare av vapeprodukter. Synergierna mellan det under året förvärvade Eurobrands och tidigare existerande företag visar sig varje dag och fokus nu är att bygga upp bolagets e-handel i Norge samt att fortsätta expandera utanför Norden.
De produkter vi saluför ger inte bara ett värde till aktieägaren utan har till exempel även gjort det möjligt för en hel generation vuxna att praktiskt taget sluta med cigaretter. I Norge och Sverige har andelen män och kvinnor som röker minskat dramatiskt under det senaste decenniet. Många har övergått till e-cigaretter, snus och på senare tid även nikotinportioner. Idag röker långt under 10 procent av den vuxna befolkningen i Sverige och Norge cigaretter dagligen, vilket är bland den lägsta rökprevalensen i världen.
I Sverige fokusera vi på att bli störst även inom Business to Business. Ett arbete som börjar att bära frukt och vi hoppas att vi tar nästa steg under kvartal två.
Koncernen fortsätter att växa organiskt och vi ser långsiktigt och sunt på eventuella förvärv. Samtidigt ser vi över olika verksamhetsdelar för att se vilka som vi skall fortsätta satsa på och för att säkerställa att alla delar passar in i bolagets vision.
Nu siktar vi framåt, vi har flera drivna personer i ledningen som varje dag arbetar fokuserat för att ta oss dit vi vill komma. Vi ska vara ett snabbväxande bolag inom segmentet ”Harm reduction” och vi ska leverera ett positivt resultat under tillväxt.
Nu pratar vi inte längre om hur vi blev Norse utan nu handlar allt om att Norse ska bli Europas ledande aktör inom framförallt vape- relaterade produkter.
Göteborg den 31 maj 2022
Marius Arnesen, VD
Om Norse Impact
Norse Impact Nordens ledande aktör inom Vape.
Genom dotterföretag är Norse Impact ledande inom kategorien vape i Norden och antalet kunder ökar varje dag, genom nya produkter som framför allt är mer konsumentinriktade ökar försäljningen kontinuerligt. Dessutom får vi vuxna människor att byta ut tobaksrökning mot bättre alternativ. Alternativet elektroniska cigaretter har visat sig vara ett av de allra bästa sätten att just sluta röka. Bolaget erbjuder även främst via e-handel i Norge Snus och via butiker och e-handel i Sverige nikotinportioner en kategori som har ökat otroligt under den senaste tiden.
Bolagets löpande verksamhet finns i främst i Sverige och Norge, men även i Danmark och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom affärsområdena elektroniska cigaretter (vape) men även inom snus och nikotinportioner.
Försäljningen sker genom en etablerad omnikanalsplattform som inkluderar såväl internationell e-handel som fysisk handel. Bolaget erbjuder den vuxna nikotinförbrukaren ett brett och genomtänkt sortiment som är mindre skadligt än tobakscigaretter.
Varumärken
Norse Impact har framför allt varumärken inom detaljhandeln där de största varumärkena är Nordamp™, cigge store™ och Maxsnus™. Bolaget tillverkar även egna produkter under egna varumärken där NORSE™ är mest tongivande. Utöver egna varumärken har bolaget exklusiva avtal för distribution av några av världens ledande produkter och varumärken. Bolaget har i nuläget 12 sådana avtal.
Affärsverksamheten, produktutvecklingen och produktionen drivs samtliga med samma ambition, hög kundnöjdhet och bra kvalitet. Bolaget erbjuder produkter och butiker som är utvecklade med kunden i fokus. I en nischad bransch där frågorna är många är det av största vikt att just butiker och varumärken levererar vad de lovar.
Modern teknik genom alla led
E- cigaretter även kallat vape är det moderna sättet att ”röka” helt utan tobak. Bolagets dotterbolag och dess anställda har hittills hjälpt tusentals vuxna att hitta bättre alternativ till tobaksrökning och visionen är att fortsätta hjälpa allt fler människor att komma ifrån tobaksrökningen. ”Tobacco has no place in a time of technologi” var en slogan som användes flitigt när e-cigaretter först introducerades på marknaden och det håller än idag. Vi levererar de modernaste produkterna och vi gör det genom modern teknik i alla led. Genom en databaserad och kundfokuserad organisation optimeras samtliga flöden i verksamheten. Bolaget fokuserar på att öka kostnadseffektiviteten för såväl distribution som produktion.
Dotterbolag
Vid utgången av kvartalet innehar Norse Impact AB följande helägda dotterbolag:
Norse Snus AS, Norse Vape AS, Norse Vape Ltd, Dampmonopolet AS, DMG 1001 Larvik AS, Eurobrands Distribution AS samt Eurobrands Holding AB med dotterbolagen Eurobrands Distribution AB och Eurobrands Industries AB.
Första kvartalet 2022
Under första kvartalet 2022 har Norse Impact fokuserat på att integrera de olika dotterbolag som förvärvats under hösten 2021 och i början av februari 2022. Bolaget utvecklas i rätt riktning och tillväxten fortsätter enligt plan. Bolaget arbetar med den absoluta ambitionen att bygga värden för våra aktieägare.
Tillväxten inom vape i Sverige ökar stadigt och de nya produkter som kallas engångsvape tar stora marknadsandelar. Det är den produkt som absolut växer snabbast i segmentet och även den produkt som konsumenten känner sig mest bekväm med just nu. Engångsvapen har klara fördelar och har tagits emot med stor entusiasm från marknaden. Ett flertal ledande leverantörer säljer sina produkter via Norse Impact. Framgången för produkten beror dels på priset, dels på att storleken och funktionaliteten har visat sig gynnsamma för konsumenten.
Under kvartalet har som beskrivits ovan, Bolaget fått ta del av kommande regleringar på den svenska marknaden gällande krav på försäljning som överstiger motsvarande ca 15mg nikotin. Den nya regleringen kommer från kemikalieinspektionen och betyder att alla återförsäljare som saluför nikotin över just 15mg kommer behöva viss typ av utrustning samt behöver kontrollera och dokumentera de kunder som köper produkterna. Denna nya reglering kommer endast att påverka det svenska bolaget Eurobrands som säljer produkter i Sverige. Dock kan konstateras att Bolaget genom sina försäljningskanaler kommer kunna fortsätta sälja produkter över 15mg direkt till konsument.
Man kan med ganska stor säkerhet anta att de nya besluten kommer att ändra förutsättningarna för såväl återförsäljare som leverantörer och även för konsumenternas köpbeteende. Nya produkter kommer att nå marknaden, som då understiger 15mg nikotin. Gentemot konkurrenter på den svenska marknaden står Norse Impact mycket starkt i en sådan utveckling
Oavsett utgången av ett eventuellt kommande beslut om smakförbud är Norse Impact redo. Bolaget har tillsammans med andra ledande aktörer inom branschen gjort allt för att förklara för beslutsfattare i Sverige varför just vapeprodukter bör finnas kvar med smaker och via olika typer av undersökningar kunnat visa att andra länders förbud ej gett den effekt som man önskat.
De totala försäljningsintäkterna ökar under första kvartalet 2022 med 71,8 procent mot föregående kvartal, till 38 730 kSEK. Norse Impact kan nu redovisa ett positivt EBITDA resultat om 1 804 kSEK efter första kvartalet 2022.
Norse Impact är idag en av de starkaste aktörerna inom non-smoke segmentet i Skandinavien, vilket skapar goda förutsättningar för bolagets fortsatta etablering på den brittiska marknaden.
Non - smoke segmentet utgörs av lagliga nikotinprodukter som ersättning för den mycket skadliga röktobaken. Bolagets löpande verksamhet finns främst i Sverige och Norge men även i Danmark och Storbritannien. Företaget är särskilt starkt positionerat inom områdena elektroniska cigaretter (vape) men även inom snus och nikotinportioner. Försäljningen sker genom en etablerad omnikanalsplattform som inkluderar såväl internationell e-handel som fysisk handel. Bolaget erbjuder ett brett och genomtänkt sortiment för den vuxna brukaren av nikotin som är mindre skadligt än tobakscigaretten.
E-cigarett / Vape -marknaden, som fortfarande är i ett tidigt skede, hade en omsättning i Europa om 8,9 miljarder USD i 2021, och förväntas öka med cirka 9 procent under 2022. Snus hade en global omsättning under 2021 om 2,8 miljarder dollar. Marknaden indikerar stark fortsatt tillväxt. Bolaget har ett starkt tillväxtfokus, baserat på organisk tillväxt och solida strategiska förvärv.
Övrig Information
Finansiell ställning
Under kvartal ett verkställdes den 2 februari förvärvet av Eurobrands bolagskoncern, det svenska bolaget har sedan det startades 2013 visat en otroligt expansiv tillväxt tillsammans med ett positivt resultat, det vi hittills sett under kvartal ett visar samma mönster, tillsammans med bolagets verksamhet i Norge fortsätter bolagen ha stark organisk tillväxt med positiva resultat framförallt i bolagen relaterade till elektroniska cigaretter (vape). Tillsammans blir koncernen starkare än tidigare vilket medför stora synergier i många ekonomiska transaktioner. Vilket speglar bolagets finansiella ställning.
Ett starkt kassaflöde där de flesta intäktstransaktioner ej sker genom kreditgivande kan vi även minimera eventuella kundförluster. Bolagets ledning har en tydlig strategi om att fortsätta växa både organiskt och genom potentiella förvärv.
Per den 31 mars 2022 uppgick Koncernens kassa och bank till 5,2 MSEK (-). Kassaflöde från den löpande verksamheten under första kvartalet 2022 var 11,2 MSEK (-).
Antalet utestående aktier
Totala antalet aktier i Norse Impact har efter genomförd nyemission riktad till Eurobrand ABs aktieägare ökat från 214 303 495 aktier med 80 000 000 aktier till totalt 294 303 495 aktier. Aktiekapitalet ökade därmed från 11 786 692, 225 med 4 400 000,00 kronor till 16 186 692,225 kronor. Aktiens kvotvärde är 0,055 SEK.
Aktien är sedan den 24 november 2014 noterad för handel på Spotlight Stock Market (www.spotlightstockmarket.com) nu med beteckningen NORSE.
Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolaget arbetar i en bransch som är relativt ny men som är besläktad med det hårt reglerade och kontrollerade tobaksbranschen. I våra viktigaste och största marknader Sverige och Norge pågår konstant ändringar av regelverk som både kan påverka bolaget dotterbolag positivt och negativt, utöver traditionella regleringar så som skattehöjningar och överseende av konsumentbeteende, står vi i Sverige inför beslut kring ett eventuellt smakförbud på vape produkter, vilket skulle kunna påverka bolagets ställning. Utöver det styrs även regelverket kring nikotin av kemikalieinspektionen som redan har beslutat att vissa produkter innehållande en viss styrka av nikotin skall hanteras på ett sätt som direkt kan komma att påverka försäljningen av nikotinprodukter till konsument framförallt genom fysisk butikshandel. Bolagets ledning och legala avdelning jobbar konstant för att påverka och förekomma olika nya typer av lagar och regleringar i branschen. Ledningen arbetar kontinuerligt med att uppdatera riskanalysen.
Redovisningsprinciper
I juni 2021 förvärvades 100% av aktierna i det norska företaget MaxSnus.no AS. Köpeskillingen utgjordes av nyemitterade aktier i SealWacs AB (nu Norse Impact AB), vilket medförde att ägarna till MaxSnus.no AS erhöll röstmajoriteten i Norse Impact AB. Förvärvet har därför redovisats i enlighet med reglerna om omvända förvärv i K3 (BFNAR 2012:1), vilket innebär att MaxSnus.no AS presenteras som förvärvare och att SealWacs AB koncernredovisning blir en fortsättning på MasSnus.no AS redovisning trots att SealWacs AB är det legala moderföretaget. I koncernredovisningen uppstår en ”förvärvskostnad” i resultaträkningen om 2 755 kSEK.
Efter beslut av extra bolagsstämma 30 juli förvärvades 100% av aktierna i We Care AS som från denna tidpunkt ingår i koncernredovisningen. Eurobrand Holding och Eurobrand Distribution AS förvärvades 2 februari 2022 och ingår i koncernredovisningen från denna tidpunkt.
Vid upprättandet av denna Delårsrapport har i övrigt samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisningen. Bolaget tillämpar de redovisningsregler som gäller enligt Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd. Delårsrapporten är liksom tidigare rapporter upprättad i enlighet med fortlevnadsprincipen.
Övrigt
Denna Delårsrapport har inte granskats av Bolagets revisor.
Kommande rapporttillfällen
Delårsrapport januari – juni 2022 den 30 augusti 2022
Delårsrapport januari – september 2022 den 29 november 2022
Delårsrapport 2022 den 28 februari 2023
Årsstämma hålls genom förhandsröstning den 28 juni 2022. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på Bolagets hemsida www.norseimpact.se senast tre veckor före stämman och kan då även rekvireras från Bolaget per e-post [email protected].