Nordnets tjänster åter tillgängliga efter tidigare tekniska problem
Nordnet har under tisdagen drabbats av tekniska problem, vilket innebar att bolagets digitala tjänster var otillgängliga mellan kl 11.20 och cirka 15.30.
De första rapporterna från kunder om tekniska problem inkom till Nordnet idag strax efter kl 11.00. Störningen bestod att det för vissa kunder visades felaktig kontoinformation. Som en försiktighetsåtgärd fattade bolaget i direkt anslutning till inkomna felrapporter beslut om att stänga av åtkomsten till hemsidan och appen.
Ett arbete inleddes omedelbart med att identifiera och korrigera problemet. Orsaken var att en mjukvarukomponent kopplad till inloggning till Nordnets tjänster fungerade bristfälligt. Störningen orsakades således inte av någon typ av extern påverkan. Den felaktiga komponenten togs ur bruk och bolagets tjänster fungerade åter normalt cirka kl 15.30. Kunder hade hela tiden möjlighet att kontakta Nordnets kundservice och mäklare via telefon för att lägga order eller uträtta andra ärenden kopplade till sina Nordnetkonton.
- Vår högsta prioritet är säkerhet för våra kunder och tillgänglighet för plattformen. Vi tar dagens händelse på största allvar och förstår naturligtvis att våra kunder har upplevt situationen som frustrerande. Dagen har mycket handlat om att identifiera och lösa problemet, samt att kommunicera med spararna. Jag vill be om ursäkt till de kunder som har drabbats av dagens problem, och samtidigt försäkra dem om att vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa att den här typen av problem inte ska kunna inträffa igen, säger Lars-Åke Norling, vd på Nordnet.