Nimbus Group Bokslutskommuniké 2021
FJÄRDE KVARTALET OKTOBER-DECEMBER 2021 | HELÅRET JANUARI-DECEMBER 2021 |
Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 65 procent till 271 Mkr (164) | Nettoomsättningen för helåret ökade med 57 procent till 1 455 Mkr (927) |
Organisk tillväxt uppgick till 66 procent EBITA uppgick till 5,6 Mkr (0,5) | Organisk tillväxt uppgick till 59 procent EBITA ökade med 164 procent till 166 Mkr (63) |
EBITA marginalen uppgick till 2,1 procent (0,3) | EBITA marginalen uppgick till 11,4 procent (6,8) |
Operativt kassaflöde uppgick till -30 Mkr (-15) | Operativt kassaflöde uppgick till 0 Mkr (167) inklusive förvärvade dotterbolag om 104 Mkr |
Orderboken uppgick vid årets slut till 1 139 Mkr (708) | Resultat per aktie uppgick till 7,09 kr (5,65) |
Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet 2021
- Byte av redovisningsstandard har skett under fjärde kvartalet genom övergång till IFRS. I samband med övergången har historiska jämförelsetal räknats om när så har erfordrats. Information om övergångseffekter redovisas i noterna till rapporten. Övergången har påverkat nettoomsättningen för helåret 2021 med -99 Mkr jämfört med tidigare principer.
Väsentliga händelser efter balansdagen
- Styrelsen föreslår en utdelning om 1,50 kr/aktie.
- Förvärv har gjorts av återförsäljaren Herholdt Andersen AS i Tönsberg, Norge. Verksamheten består huvudsakligen av försäljning av nya och begagnade båtar samt tillbehör, service och vinterförvaringar. 2021 omsatte bolaget 94 MNOK med ett rörelseresultat (EBITDA) om 19 MNOK. Köpeskillingen för verksamheten uppgick till 76 MNOK på skuldfri basis. Aktierna är planerat att tillträdas i slutet av april. Bolagets ledning kommer fortsätta att driva verksamheten efter tillträdet.
Kv 4 2021 | Kv 4 2020 | % | Jan-Dec 2021 | Jan-Dec 2020 | % | |
Nettoomsättning, Mkr | 270,9 | 164,4 | 65 | 1 455,4 | 927,4 | 57 |
Rörelseresultat, Mkr | 5,5 | -3,5 | - | 165,9 | 58,9 | 182 |
EBITA, Mkr | 5,6 | 0,5 | 1 053 | 166,4 | 63,0 | 164 |
EBITA-marginal, % | 2,1% | 0,3% | 1,8 | 11,4% | 6,8% | 4,6 |
Periodens resultat, Mkr | 7,5 | 1,4 | 423 | 133,0 | 76,7 | 73 |
Operativt kassaflöde, Mkr | -30 | -15 | -105 | 0,4 | 167,4 | -100 |
Resultat per aktie[1]1 | 0,39 | 0,10 | 286 | 7,09 | 5,65 | 27 |
[1] Resultat per aktie före utspädning har omräknats till följd av övergång till IFRS. Definitioner av nyckeltal framgår av Not 10. I kvartal fyra 2020 redovisades uppskjuten skatt på underskottsavdrag och andra temporära skillnader vilket påverkar jämförbarheten i nyckeltalen.
VD-kommentar
Ett i många avseenden märkligt och utmanande år avslutades på ett bra sätt
För helåret 2021 når vi en nettoomsättning om 1,46 Mdr vilket motsvarar en tillväxt om fantastiska 57 procent. Bruttomarginaler samt resultat har samtidigt förbättrats med 2,4 procentenheter respektive 182 procent jämfört med föregående år. Ökningen i EBITA marginal är hela 4,6 procentenheter på helårsbasis och landar på 11,4 procent vilket är väl i linje med våra finansiella mål. Under året har dessutom kassaflödet varit starkt.
Det fjärde kvartalet isolerat slutar med en omsättning om 271 Mkr (164) och en EBITA om 6 Mkr (1). Jämfört med samma period föregående år har vi således tagit ett bra kliv framåt. Marknadsläget under 2021 har generellt varit starkt vilket resulterat i en orderbok som idag överstiger 1,1 Mdr. Visibiliteten inför framtiden gör att förutsägbar-heten i efterfrågan är mycket hög och hjälper oss att fokusera på rätt utmaningar i närtid.
Vår hemmamarknad Norden är fortsatt stark. Orderingången hos våra egenägda återförsäljare har ökat och står för en större del av vår växande försäljning på denna marknad. Förvärvet av Marine Store, som genomfördes under första halvåret 2021, har ytterligare förstärkt denna trend. Vi har under de senaste åren investerat i fler egna återförsäljare i syfte att styra varumärkespositioneringen i de för oss viktiga boatingdistrikten. Vi ser att arbetet gett resultat genom en märkbart ökad försäljning på de aktuella marknaderna.
I övriga Europa har återhämtningen under året varit stark och i synnerhet i Storbritannien, via vår egenägda återförsäljare. Även i Tyskland har vår närvaro utvecklats utomordentligt väl. Trots pandemin har vi också lyckats att addera ett antal bra handelsplatser runt om i Europa.
Orderingången från Nordamerika har fortsatt att utvecklas positivt under året och USA har förstärkt positionen som den enskilt största marknaden utanför Norden. Ett flertal handelsplatser har tillkommit även här och likt tidigare är det vår produktionskapacitet som är begränsande vad gäller den nordamerikanska expansionen.
Vårt eftermarknadserbjudande, från såväl båt-tillverkarna med reservdelar, tillbehör och accessoarer som våra egenägda återförsäljare med service, reparationer och vinterförvaring har fortsatt att utvecklas positivt under året. Vi har stärkt organisationen i takt med tillväxten och har idag en bra och robust plattform framåt. Vi har under året rekryterat in kompetenser men samtidigt arbetar vi också kontinuerligt med att utbilda och stärka även befintlig organisation.
I och med att den totala orderboken har ökat med 61 procent jämfört med 2020 har kapacitetssäkring varit en viktig fråga under året och är så fortsatt inför 2022.
Under året har produktionen framgångsrikt skalats upp och i Finland har vi bl. a öppnat upp en ny produktionslina i en av våra egna fabriker samt outsourcat en del av produktionen i syfte att öka flödet i vår andra fabrik. I Sverige har en del omflyttningar gjorts och en mindre utbyggnad påbörjats i den ena fabriken vilket dels ökat kapaciteten, dels ger oss möjligheten att öka storleken på byggda båtar. Vi har också startat ett samarbete med en finsk aktör för att ytterligare öka output i ett av våra varumärken. I Polen har investeringen i en ny fabriksbyggnad-, färdigställd under början av 2021, starkt bidragit till en dubblerad kapacitet som genomförts för det aktuella varumärket. Vi strävar efter att ha en flexibel produktion, där den outsourcade andelen utgör en väsentlig del av tillväxten. Marknadens efterfrågan har dock varit större än vår kapacitets-utbyggnad under året och ett ytterligare behov bedöms därför fortsatt vara nödvändig inför nästa säsong.
I och med den stora efterfrågan som råder i branschen så utmanas också leverantörskedjan. Under 2021 har vi kontinuerligt utmanats i vår strävan att ha rätt saker på rätt plats och i rätt tid och ett fantastiskt jobb har utförts i alla funktioner för att parera utmaningarna. Vi följer fortsatt utvecklingen noga för att dels säkerställa tillgången till material, dels för att kunna hantera förväntade kostnadsökningar även om dessa, åtminstone delvis, visar tecken på att nu stabiliseras.
Att erbjuda ett brett sortiment av motorbåtar och därmed vara relevanta för våra återförsäljare och deras kunder, är en viktig grundsten för oss. Våra sju varumärkens integritet har stärkts löpande under 2021 genom såväl lansering av nya modeller och årsmodellsuppdateringar såväl som i en mer riktad marknadsföring. En av lanseringarna under året var den helelektrifierade Bella Zero som har rönt en hel del uppmärksamhet i media men även emottagits väl av såväl återförsäljare som potentiella kunder. Vi ser fram mot 2022 med tillförsikt med lanseringar av nya modeller, en ökad kapacitet samt en fortsatt stark underliggande marknad.
Jan-Erik Lindström
VD och koncernchef
Förslag till årsstämma den 18 maj 2022
Nimbus Groups ordinarie årsstämma kommer att hållas den 18 maj 2022 i bolagets egna lokaler i GKSS-hamnen i Långedrag, Göteborg. Aktieägare kan delta i årsstämman fysiskt eller genom att förhandsrösta i enlighet med bestämmelserna i bolagsordningen.
Styrelsen har beslutat att föreslå årsstämman att utdelning lämnas med 1,50 kr per aktie för 2021.
Finansiell kalender
Delårsrapport för perioden 1 januari – 31 mars 2022 publiceras den 3 maj 2022
Årsstämma i Nimbus Group AB (publ) kommer att hållas 18 maj 2022
Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2022 publiceras den 19 juli 2022
Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 september 2022 publiceras den 9 november 2022
Bolagets rapporter kommer att finnas tillgängliga på bolagets hemsida www.nimbusgroup.se
Telefonkonferens:
Nimbus Group publicerar delårsrapporten för det fjärde kvartalet 2021, på tisdag den 22 februari klockan 08:00. Klockan 10:00 samma dag hålls en webbsänd telefonkonferens där vd och koncernchef Jan-Erik Lindström presenterar rapporten tillsammans med CFO Rasmus Alvemyr. Presentationen följs av en frågestund. Presentationen kommer att hållas på engelska. De som vill delta i telefonkonferensen i samband med presentationen ringer in på nedanstående nummer från Sverige: +46 856 66 42 705 UK: +44 333 30 09 030 US: +1 646 72 24 902. Det går också att följa och lyssna på presentationen och konferensen på följande webblänk: https://tv.streamfabriken.com/nimbus-q4-2021
För ytterligare information, kontakta:
Jan-Erik Lindström, VD +46 738 53 46 04
Rasmus Alvemyr, CFO +46 738 53 45 05
Om Nimbus Group
Nimbus Group tillverkar och säljer fritidsmotorbåtar under varumärkena Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon. Försäljning sker via återförsäljarnätverk och de största marknaderna är Norden, Europa och USA. Koncernen omsatte 2021 1 455 Mkr och hade 391 anställda. Verksamheten bedrivs i Sverige, Finland, Polen och England.
För mer information se www.nimbusgroup.se
Nimbus Group AB (publ) org nr 556903–6568
Talattagatan 10
426 76 Västra Frölunda
Certified adviser
Erik Penser Bank
Apelbergsgatan 27
Box 7405
103 91 Stockholm
Telefon +46 8 463 80 00
e-mail: [email protected]