NGENIC AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT Q3 2022
Ngenic publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2022.
9 MÅNADER 2022 (JANUARI – SEPTEMBER)
• Nettoomsättningen för niomånadersperioden ökade med 68% och uppgick till 18,2 MSEK (10,8 MSEK).
• Totala intäkter för niomånadersperioden ökade med 60% och uppgick till 19,3 MSEK (12,1 MSEK).
• Rörelseresultat före avskrivningar: -10,3 MSEK (-8,38 MSEK)
• Rörelseresultatet: -14,9 MSEK (-11,6 MSEK)
• Balansomslutning: 76,5 MSEK (50,2 MSEK)
• Nettokassaflöde: 9,32 MSEK (21,8 MSEK)
• Resultat per aktie: -2,32 kr (-2,71 kr).
TREDJE KVARTALET (JULI – SEPTEMBER)
• Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 84% och uppgick till 6,89 MSEK (3,74 MSEK)
• Totala intäkter för kvartalet ökade med 81% och uppgick till 7,12 MSEK (3,93 MSEK)
• Rörelseresultat före avskrivningar: -1,42 MSEK (-3,57 MSEK)
• Rörelseresultatet: -2,27 MSEK (-4,65 MSEK).
• Likvida medel vid periodens slut uppgick till 21,3 MSEK (28,2 MSEK).
• Resultat per aktie: -0,36 kr (-1,08 kr).
• Soliditet: 60% (80%)
Uppgifter inom parantes avser motsvarande period föregående år.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET
• Ny Sälj- och marknadschef.
• Order från Webhallen för leveranser av Ngenic Tune.
• GodEl och Ngenic AB paketerar smart uppvärmning till marknadens lägsta pris.
VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT
• Ngenic AB utvald samarbetspartner när Elskling öppnar Energibutik.
• Ngenic Sverige AB tilldelas ramavtal med HBV.
• Kallelse till extra bolagsstämma i Ngenic AB.
VD HAR ORDET
Fulla orderböcker och fortsatt tillväxt
Tredje kvartalet har överträffat alla våra förväntningar. Vi ökar tillväxttakten jämfört med de föregående kvartalen. Nettoomsättningen tredje kvartalet steg med 84% till 6,89 MSEK. Totala intäkter för perioden blev drygt 7,1 MSEK. Vi ser även att Investeringarna i tillväxt nu ger förväntad effekt och visar sig även på bruttoresultatet. Vi förväntar oss en fortsatt stark tillväxt baserat på efterfrågan på den rådande energimarknaden. Till det kommer de samarbeten som vi knutit under 2022 som framför allt kommer att ge resultat under 2023 och framåt.
Den organiska tillväxten på produktförsäljningen var 109% under kvartalet (exklusive förvärv) och den starka efterfrågan på produkter ger en tillfällig övervikt på intäktsfördelningen. Det bygger en stark installerad bas för framtida energimarknadsintäkter. Abonnemangsintäkterna ökar också om än inte i samma tillväxttakt som produktförsäljningen, då dessa intäkter kommer efter att kundbasen ökar kontinuerligt. Vi fortsätter även vårt strategiska arbete med att aktivt arbeta med nya kanaler och under perioden bl.a. lanserat samarbetet med GodEl, Webhallen och Elskling för att nå ut till nya kundgrupper.
Intäktsfördelning Jan-Sep 2022 | |
Service & Tjänster | 10% |
Abonnemang | 22% |
Produkter | 68% |
Antalet installationer på småhussidan har ökat med hela 451% under tredje kvartalet jämfört med samma period 2021. Därmed ökar även tillväxttakten av installationer samt leveranser och vi ser ingen avmattning under hösten. Eftersom ökningstakten är större än förväntat ställer det ytterligare krav på leveranskedjorna. Vi får de komponenter vi beställde för 12-18 månader sedan och levererar kontinuerligt till våra kunder och återförsäljare i den ordning order kommer in. Vi arbetar också för att kraftigt öka leveranstakten tillsammans med våra underleverantörer, ett arbete som kommer att bära frukt fullt ut under första halvåret 2023.
Även om vi inom befintliga prognoser lyckas öka leveranserna växer orderboken för närvarande snabbare än ökningen i leveransvolymer. Vår orderbok är nu full för 2022 och vi bygger nu orderboken för 2023. Allt vi kan leverera under fjärde kvartalet är redan sålt. Potentialen för fortsatt tillväxt finns därmed. Vi har under kvartalet justerat våra priser och till följd av det behåller vi i stort bruttomarginalerna, trots inflationen och valutaeffekterna på inköpspriser.
Liten pryl – stor nytta för Europa
Den 11 oktober fattade EU-kommissionen ett beslut om att skärpa Energieffektiviseringsdirektivet. Alla medlemsstater skall tillse att ytterligare förbrukningsdämpande och energieffektiviseringsåtgärder görs denna vinter om minst 10% för att klara den minskade tillgången på gas. Dessutom skall även topplasten i elsystemen minskas med 5%, då gasturbiner står för den största produktionen under de timmar elnäten är som högst belastade. Vi kan konstatera att de kunder som nu utrustar sina hem med vår produkt Tune helt automatiskt kommer att följa EU-kommissionens beslut. Det är en bonus till de åtgärder vi i övrigt hjälper våra kunder med, som elprisstyrning och förbättrad inomhuskomfort.
De fortsatt höga energipriserna ser dessutom att fortsätta under flera år framåt, vilket gör att vi kommer att fortsätta fokusera på tillväxt under kommande år.
Ny intäktskälla
I takt med att den installerade basen ökar snabbt så tilltar även intresset kring flexibilitetstjänster och intäkter från olika kapacitets- och reglermarknader. Enskilda kunder kommer att ha svårt att delta på dessa marknader, men med Ngenic som s.k. aggregator kan vi samla ihop många resurser för att bjuda in på de marknader som finns. Energimarknaderna kommer att genomgå ett antal reformer för att möjliggöra och förtydliga rollen aggregator. Där bevakar vi marknadsutvecklingen noga och fortsätter samarbetena med energibolagen för att realisera kundflexibilitet på dessa marknader. Det gör att vi kommer att se en ny intäktskälla under 2023, dock till en början på en relativt blygsam nivå. Marknaden för kundflexibilitet bedöms av oss på sikt vara värd flera miljarder kronor per år, bara i Sverige. Här är våra samarbeten med bl.a. Eon, Gävle Energi, Sala-Heby Energi och Lunds Kommuns Fastighetsbolag föregångare. Investering i aggregatorrollen ser vi som strategiskt central.
Inför det fjärde kvartalet har vi ett tydligt fokus; leverans. Det bygger vår plattform för tillväxt under 2023.
Björn Berg
VD, Ngenic AB
Delårsrapporten i sin helhet finns att hämta på: https://ngenic.se/foretag/investor-relations/