NGENIC AB (PUBL) DELÅRSRAPPORT Q1 2023
Ngenic publicerar delårsrapport för första kvartalet 2023.
FÖRSTA KVARTALET (JANUARI-MARS)
• Nettoomsättningen för året ökade med 139% och uppgick till 14 079 kkr (5 888 kkr).
• Totala intäkter för året ökade med 134,7% och uppgick till 14 713 kkr (6 269 kkr).
• Rörelseresultat före avskrivningar: -706 kkr (-3 830 kkr).
• Rörelseresultatet: -3 019 kkr (-5 732 kkr).
• Balansomslutning: 68 307 kkr (58 384 kkr).
• Nettokassaflöde: -9 524 kkr (-5 893 kkr).
• Resultat per aktie: -0,46 kr (-1,28 kr).
• Soliditet: 51% (55%).
Uppgifter inom parantes avser motsvarande period föregående år.
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET
• Stockholm Exergi lanserar erbjudandet Värmeoptimering Villa genom samarbete med Ngenic.
• Ngenic AB utökar samarbetet med Varberg Energi och lanserar nyheten att kunna koppla upp Ngenics smarta värmestyrning direkt i deras kundapp.
• Checkräkningskrediten har ökats från 2,5 miljoner kronor till 4,5 miljoner kronor.
• Utökat våra befintliga lån med 2,8 miljoner kronor.
VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT
• Utökat expansionslån från ALMI med 5 MSEK.
VD HAR ORDET
Rekordkvartal tack vare kraftigt ökad leveransförmåga. Fortsatt fokus på lönsamhet
Första kvartalets ökning av nettoomsättningen på 139% är ett resultat av det arbete som påbörjades 2022 med att öka vår leveransförmåga. Nettoomsättningen för första kvartalet 2023 steg med 139% till 14,1 MSEK (5,9 MSEK). Försäljningen är fortsatt stark och vi ser att våra kanalpartners förbereder för hösten och beställer, vilket gör att orderingången är fortsatt positiv. Vi konstaterar också att de investeringar i leveransförmåga vi gjorde under fjärde kvartalet 2022, gör att vi kan behålla våra marginaler, trots den kraftiga tillväxten. Det gör också att vi ser en kraftig förbättring av EBITDA till -706 kSEK (-3830 kSEK). Under kvartalet har vi arbetat med att säkerställa materialförsörjningen, vilket lett till ökat varulager. Det tillsammans med att vi levererat ut till kunder som förskottsbetalat gör att kassaflödet tillfälligt påverkas negativt under kvartalet. Vi fokuserar under resten av året på att säkerställa att fortsatt tillväxt kan ske utan ökad kapitalbindning.
Av intäkterna så är kortsiktigt omsättningen av fysiska produkter det som sticker ut. Samtidigt växer även våra återkommande intäkter. Första kvartalets abonnemangsintäkter ökade med 15% till 1 560 kSEK (1 361 kSEK). Vi har dessutom i princip ingen churn och omförhandlingar av avtal mot kunderna har fallit väl ut samtidigt som befintliga kunder ökar omfattningen av abonnemangen.
Intäktsfördelning Jan-Mar 2023 | |
Service & Tjänster | 9% |
Abonnemang | 11% |
Produkter | 80% |
Vi begränsas fortfarande av våra underleverantörers leveransförmåga och vi förstärker nu organisationen med en strategisk inköpsfunktion som kommer att arbeta tillsammans med våra underleverantörer för att hantera både leveranser och kapitalbindning. Läget på komponentmarknaden fortsätter att förbättras även om det fortfarande finns en del flaskhalsar.
Efterfrågan på våra produkter och tjänster fortsätter att växa. Vi ser ingen avmattning på ökningen av orderingång beaktat säsongsvariationer, trots tillfälligt lägre energipriser. Fortsatt hög volatilitet på energimarknaderna gynnar också vår försäljning.
Vi arbetar även med att expandera vårt produktutbud i fler länder. Vårt primära säljfokus är Norden, inklusive Baltikum, men förbereder också expansion mot norra Europa.
Förbrukningsdämpning gjorde att Sverige och Europa klarade vintern – Nu kan energieffektivisering ge en fortsatt trygg energiförsörjning
Den gångna vintern klarade Sverige och Europa energiförsörjningen. Det berodde främst på två orsaker; mild vinter och förbrukningsdämpning. Vi kan trots den globala uppvärmningen inte förlita oss på att kommande vintrar blir lika milda. Förbrukningsdämpningen, dvs att energikonsumenterna avstod att använda energi, är ingen långsiktig lösning, då den kräver uppoffringar i produktivitet och vardagsliv. En långsiktig lösning är att i stället investera i energieffektivisering, vilket gör att vi förbrukar mindre energi för samma produktivitet och nytta och samtidigt ger ökad konkurrenskraft i Sverige och Europa.
Energieffektivisering är också det snabbaste sättet att idag frigöra energi för den klimatomställning och elektrifiering som sker i samhället. Det går mycket snabbare än att bygga ny energiproduktion och distribution och är dessutom mycket mer kostnadseffektivt. Myndigheter runt om i Europa arbetar med att underlätta för åtgärder som både energieffektiviserar och underlättar för ny produktion. Våra digitala produkter och tjänster är dessutom bland de mest kostnadseffektiva energieffektiviseringsåtgärderna en fastighetsägare kan göra.
Lika viktigt som att energieffektivisera är det att kunna förbruka energi när billig förnybar finns tillgänglig. Våra kunder ser normalt en energieffektivisering på över 10%, och med vår elprisstyrning sänker man typiskt kostnaden för den elen man köper med 20-30%. Det finns dessutom många fler nyttor i energisystemet som en konsument kan bidra med, som balanseringstjänster och nättjänster.
Därför fortsätter vi att investera i tjänsteutveckling, sälj och partnerskap. Det borgar också för fortsatt tillväxt, både för oss som leverantör, och utvecklingen mot ett hållbart samhälle.
Björn Berg
VD, Ngenic AB
Delårsrapporten i sin helhet finns att hämta på: https://ngenic.se/foretag/investor-relations/