NFO Drives AB (publ) Bokslutskommuniké 2023
Bokslutskommuniké 2023-01-01 - 2023-12-31
NFO DRIVES AB (Publ.)
Org.nr 556529–9293
Kvartal 4 2023 i korthet
Nettoomsättningen visade en nedgång med 5,3% och landade på 10,8 Mkr (11,4 Mkr) jämfört med det rekordstarka kvartal 4 2022.
Bruttovinsten minskade till 2,2 Mkr (2,5 Mkr), vilket resulterade i en bruttomarginal på 20,0% (21,8%).
Resultatet före skatt minskade till -2,3 Mkr (-0,9 Mkr).
Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades och stärktes till 0,1 Mkr (-0,4 Mkr) under kvartalet.
Nettoomsättningen för perioden landade på 10,8 Mkr (11,4 Mkr), vilket innebar en minskning med cirka 5% jämfört med motsvarande period
föregående år som dock var extraordinärt starkt. Efter en stark start på året har vi under hösten observerat en viss försiktighet bland flera av
våra kunder.
Utöver de planenligt stigande utvecklingskostnaderna, som i sin helhet fortsätter att redovisas direkt i resultaträkningen, påverkades
rörelsekostnaderna av en reservering för framtida garantikostnader. Vi har av försiktighetsskäl lagt till denna efter att en felaktig komponent
orsakat reklamationer, något vi berättade om i förra kvartalsrapporten. Vi har under kvartalet också tagit kostnader för ett
personaloptionsprogram som omfattar samtliga anställda. Resultatet före skatt hamnade på -2,3 Mkr (-0,9 Mkr). Vid årsskiftet uppgick de
likvida medlen till 12,9 Mkr utan några finansiella skulder.
Kvartal 1-4 2023 i korthet
Nettoomsättningen ökade organiskt med 10,5% och nådde rekordhöga 47,0 Mkr (42,5 Mkr).
Bruttovinsten steg till 9,2 Mkr (8,4 Mkr), med en oförändrad bruttomarginal på cirka 19,5%.
Resultatet före skatt hamnade på -3,0 Mkr (-1,4 Mkr).
Förändringar i rörelsekapital ledde till en försämring av kassaflödet från den löpande verksamheten under perioden, vilket landade på
-4,5 Mkr (1,7 Mkr).
Nettoomsättningen för helåret 2023 uppgick till rekordhöga 47,0 Mkr (42,5 Mkr), en ökning med ca 10% i förhållande till förra året. Efter ett
mycket starkt första halvår, fick vi se en försiktigare marknad under avslutningen av året. Bruttomarginalen var oförändrat ca 19,5% trots att vi
under året lyft upp kostnader som tidigare redovisats som övriga rörelsekostnader till bruttoresultatet. Bortsett från detta stärktes
bruttomarginalen ca 1 procentenhet. Resultatet före skatt uppgick till -3,0 Mkr (-1,4 Mkr). Som nämnt ovan ingår en avsättning för
garantikostnader och kostnader för ett personaloptionsprogram, men också en extra skattekostnad som vi berättade om i förra
kvartalsrapporten.
VD kommentar
NFO Drives fortsätter att expandera organiskt och rapporterar det
försäljningsmässigt mest framgångsrika året i bolagets historia med en
10-procentig ökning av omsättningen. NFO Drives ursprungliga
målsättning var 20 procent, men givet en orolig omvärld och svagare
marknad tvingades vi i föregående kvartalsrapport justera vår
helårsprognos till en ökning på 10%. Den nya prognosen lyckades vi
överträffa marginellt. Trots att marknaden varit trögare under slutet
av året, har året som helhet ändå präglats av fortsatt tillväxt av kunder
både inom Sverige och internationellt.
Som nämnts i tidigare rapporter, har utmaningarna med EMCstörningar
vuxit av flera anledningar. Våra konkurrenter klarar inte av
att lösa dessa problem på ett tillfredsställande sätt med konventionell
PWM-teknologi i krävande applikationer. Våra produkter, med sina unika egenskaper och effektiva lösningar på dessa problem, har därför blivit
än mer relevanta. Behovet av energieffektiviseringar har också bidragit till ökad efterfrågan på våra produkter, och vi har haft nöjet att
välkomna nya kunder, såsom industribolaget Medicvent samt en ny nederlänsk distributör, Hiflex BV, under året.
Att bredda kundbasen och vara en integrerad del av våra kunders systemerbjudanden har länge varit en central strategi och helt nödvändigt för
att minska försäljningsvolatiliteten. Högre grad av återkommande intäkter möjliggör också en långsiktig tillväxt tillsammans med våra kunder.
Resultatutvecklingen under året har varit en besvikelse. De ökade FoU-kostnaderna har varit kända, men främst vår bruttomarginal har pressats
mer än väntat. Liksom under 2022 har en bristsituation på vissa komponenter lett till extrema fördyrningar och i något fall till att vi tvingats till
fördyrande omdesign. Sett i retroperspektiv har vi inte varit tillräckligt snabba med att föra våra ökade inköpskostnader vidare till våra kunder.
Med genomförda prishöjningar och en bättre tillgång till komponenter ser utsikterna för 2024 bättre ut.
Produktutvecklingen fortskrider enligt plan och kostnaderna för denna ökade under året med 40% till 4,8 Mkr (3,4 Mkr). FoU-kostnaderna har
därmed passerat 10% av omsättningen och visar tydligt att vi investerar för framtiden. Under 2023 har vi på Optimal 2,2kW-chassit utvecklat en
applikation för PM-drift (permanentmagnetmotor) åt en kund i Tyskland. Kundens egna tester av produkten har utvecklats väl, och vi räknar
med beställningar i volym under 2024. Vi har också introducerat en 1-fas till 3-fas (1,5kW) applikation, vars försäljning startade sent under 2023.
Fakturering och leveranser har än så länge bara påbörjats i blygsam omfattning, men det är det vår erfarenhet att det tar tid att etablera
försäljning. Vi har också påbörjat ett utökat samarbete med en av våra större kunder som visat intresse för att inkludera våra produkter också i
sina mobila applikationer.
Vår nya Optimal 2,2kW har fått en bra start under 2023 med en tillväxt på 47% i antal enheter jämfört med vår föregående modell inom samma
effektklass. Optimal 2,2kW har bland annat försetts med en så kallad "safe torque off"-funktion, vilken varit efterfrågad under en längre tid.
Denna möjliggör användning i nya applikationer. Ett sätt att bredda vår marknad rent geografiskt är den pågående UL-certifieringen för den
nordamerikanska marknaden. Vi räknar med att slutföra denna process före sommaren 2024.
Arbetet med flera nya effektklasser pågår intensivt, något som är en förutsättning för vår utstakade tillväxtresa. Vi hoppas kunna introducera
ytterligare en ny modell mot slutet av 2024. Bearbetningen av nya kunder fokuserar under innevarande år främst på Optimal 2,2kW, och med
en mycket konkurrenskraftig produkt med flera kunddrivna förbättringar ser vi fram mot att kunna presentera ytterligare nya OEM-kunder
under 2024.
Johan Braun
VD
Denna rapport har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer. Nästa rapport, Kvartalsrapport 1 publiceras 12 april 2024