News55 AB Bokslutskommuniké 2021
Oktober-December 2021 i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 3,320 MSEK (3,005 MSEK)
- Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 0,659 MSEK (1,308 MSEK)
- Resultat efter finansnetto uppgick till 0,266 MSEK (0,024 MSEK)
- Resultat per aktie uppgick till 0,03 SEK (0,00 SEK)
- News55 har under kvartalet genomfört 2 event (0)
Januari-December 2021 i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 10,911 MSEK (9,446 MSEK)
- Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till 1,336 MSEK (0,861 MSEK)
- Resultat efter finansnetto uppgick till 0,013 MSEK (-1,271 MSEK)
- Resultat per aktie uppgick till 0,00 SEK (-0,13 SEK)
- Eget kapital per aktie uppgick vid periodens slut till 0,22 SEK (0,22 SEK)
- News55 har under perioden genomfört 2 event (0)
Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2021
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
News55 slår försäljningsrekord avseende digitala produkter i november 2021-12-08
News55 gör hälsosatsning och rekryterar TV-profilen Suzanne Axell 2021-12-03
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT
Succélansering för Hälsa55 2022-01-20
VD:s kommentar: ”Historiskt bokslut från News55”
Ni som har följt oss genom åren känner till vårt hårda arbete med att göra en full ”turn around”.
Dom flesta av er har också noterat att vi succesivt tagit steg för steg åt rätt håll. Det hårda arbetet har fortsatt och från att vi för två år sedan gjorde vårt första positiva kvartal
före avskrivningar kan vi nu stolt presentera vårt första positiva helår efter avskrivningar.
Det är väl ingen större bedrift kan man tycka. Men jag skulle ändå vilja hävda att vi har gjort något riktigt bra. Vi har gått från ett bolag som för två år sedan var beroende av event,
med en omsättning på 12,5 MSEK och backade 8,5 MSEK på sista raden till ett snabbfotat digitalt bolag som är uppe i samma omsättning men har förbättrat resultatet med nästan
nio miljoner kronor. Vi har de senaste tre åren ökat våra digitala intäkter med 250 % samtidigt som vi har bra koll på våra kostnader. Den kostnadsökning man kan se det senaste
året har tillkommit eftersom vi satsar för fullt framåt på både nya affärer och nya sajter.
Värt att notera är även att vi, tillsammans med vår mässpartner Numera Mässor, har arrangerat två stycken Seniorevent i Q4. De gav ett överskott på ca 150 tkr men framför allt
var det väldigt kul att se hur eventmarknaden så sakteliga vaknat till liv. Nu har vi ytterligare sju event i kalendern som vi kommer att genomföra under 2022 (om Covid-restriktionerna tillåter).
Vi satsar fortsatt för fullt framåt av den enkla orsaken att vi tror stenhårt på seniormarknaden. Som tidigare berättats har vi tillsammans med den nya styrelsen utformat en strategi
som vi valt att kalla Destination 2025 och som sätter tillväxt i fokus. Tillväxten ska ske dels genom förvärv, där vi har identifierat flera intressanta bolag och dels genom lanseringar
av nya sajter.
Vi har under året både relanserat E55 med Gunnar Ljunggren samt i januari lanserat Hälsa55 med Suzanne Axell. Båda lanseringarna har varit framgångsrika och redan efter en
månad kan vi konstatera att Hälsa55 har fått en flygande start. Extra kul är att vi gör Hälsa55 tillsammans med ett för oss nytt säljbolag, Story Media. Ett samarbete som verkligen
har fått en rivstart.
Så det är med full framtidstro vi nu gasar vidare mot 2022!
Fredrik Lundberg, VD / Medgrundare