Nepa Delårsrapport Q2 2023
Q2 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) ökade med 7,3 procent till 174,3 (162,5) Mkr jämfört med samma period föregående år.
- Nettoomsättningen minskade med 13,1 procent, eller 14,5 procent valutajusterat, till 75,2 (86,5) Mkr.
- Nedgången orsakades av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter, som minskade med 54,3 procent till 10,0 (22,0) Mkr.
- Abonnemangsintäkter ökade med 0,7 procent till 44,8 (44,5) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter med 1,4 procent till 20,3 (20,1) Mkr.
- Bruttoresultatet minskade med 16,7 procent, eller 18,6 procent valutajusterat, till 55,8 (67,0) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 74,2 (77,5) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -9,7 (9,6) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -13,0 (11,1) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 6,9 (2,2) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -2,9 (11,8) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -9,0 (9,0) Mkr och Resultat per aktie till -1,14 (1,14) kronor.
H1 i sammandrag
- Nettoomsättningen minskade med 11,1 procent, eller 12,6 procent valutajusterat, till 147,9 (166,4) Mkr.
- Nedgången orsakades främst av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter, som minskade med 43,8 procent till 23,0 (41,0) Mkr.
- Abonnemangsintäkter ökade med 0,6 procent till 87,5 (87,0) Mkr medan ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 3,0 procent till 37,3 (38,4) Mkr.
- Bruttoresultatet minskade med 15,9 procent, eller 17,8 procent valutajusterat, till 108,7 (129,1) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 73,5 (77,6) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -13,6 (18,5) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -9,2 (11,1) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 6,9 (5,2) Mkr uppgick det justerade rörelseresultatet till -6,8 (23,7) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -13,4 (16,9) Mkr och Resultat per aktie till -1,71 (2,15) kronor.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Ferry Wolswinkel utsågs till tillförordnad VD den 1 juni 2023. Styrelsen aktiverade under kvartalet en sökprocess efter en permanent VD.
- Årsstämman beslutade om att välja Dan Foreman till styrelseordförande samt nyval av Adam Lytle, Carl-Fredrik Meijer och Fredrik Beltzér.
- Årsstämman beslutade om att dela ut 0,56 kr per aktie.
- Ytterligare besparingsåtgärder medförde omstruktureringskostnader om 6,9 Mkr.
EFTER PERIODEN
- Nepa kommer efter kostnadsbesparingar i kvartalet nå den tidigare kommunicerade årliga kostnadsbasen av personalkostnader och övriga externa kostnader om 220 Mkr i Q4 2023, men fortsätter att vidta åtgärder för att säkerställa att verksamheten drivs lönsamt.
- Anders Dahl utsågs till tillförordnad Operativ Chef.
- Försäljningstrenden i Q2 har fortsatt in i juli, med minskade ad hoc-intäkter från icke-abonnenter.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q2 2023 | Q2 2022 | Förändring | H1 2023 | H2 2022 | Förändring | Helår 2022 |
ARR | 174,3 | 162,5 | 7,3 % | 174,3 | 162,5 | 7,3 % | 170,9 |
Nettoomsättning | 75,2 | 86,5 | -13,1 % | 147,9 | 166,4 | -11,1 % | 312,1 |
Varav abonnemangsintäkter | 44,8 | 44,5 | 0,7 % | 87,5 | 87,0 | 0,6 % | 169,8 |
Bruttoresultat | 55,8 | 67,0 | -16,7 % | 108,7 | 129,1 | -15,9 % | 236,2 |
Bruttomarginal | 74,2 % | 77,5 % | -3,3 | 73,5 % | 77,6 % | -4,1 | 75,7 % |
Justerat rörelseresultat | -2,9 | 11,8 | -14,7 | -6,8 | 23,7 | -30,5 | 29,4 |
Justerad rörelsemarginal | -3,8 % | 13,7 % | -17,5 | -4,6 % | 14,2 % | -18,8 | 9,4 % |
Rörelseresultat | -9,7 | 9,6 | -19,4 | -13,6 | 18,5 | -32,1 | 19,7 |
Rörelsemarginal | -13,0 % | 11,1 % | -24,1 | -9,2 % | 11,1 % | -20,3 | 6,3 % |
Resultat efter skatt | -9,0 | 9,0 | -17,9 | -13,4 | 16,9 | -30,3 | 17,5 |
Vinstmarginal | -11,9 % | 10,4 % | -22,3 | -9,1 % | 10,1 % | -19,2 | 5,6 % |
Operativt kassaflöde | -7,6 | 7,4 | -15,0 | -2,0 | 18,0 | -20,0 | 15,9 |
Nettokassa | 45,1 | 79,6 | -34,5 | 45,1 | 79,6 | -34,5 | 63,8 |
Resultat per aktie, kronor | -1,14 | 1,14 | -2,28 | -1,71 | 2,15 | -3,85 | 2,22 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0 % | 7 863 186 |
VD har ordet
Detta är min första delårsrapport som jag lämnar i egenskap av tillförordnad VD sedan jag tillträdde posten den 1 juni. Vi summerar ett utmanande första halvår, där ett försämrat marknadsklimat påverkade våra kunder och följaktligen vår verksamhet i form av vikande försäljning. De förändrade marknadsförutsättningarna krävde en skyndsam respons.
Vi har under sommaren lagt fram en plan som adresserar några utav våra största utmaningar såsom kostnadseffektivitet och intern effektivitet, samt prissättning och paketering. Som tillförordnad VD är ett av mina första steg att tillsätta Anders Dahl som tillförordnad operativ chef. Han kommer leda större delen av detta initiativ framåt. Vi vet vad som behöver åstadkommas och jag är övertygad om att de satsningar vi nu gör kommer visa goda resultat på medellång och lång sikt. Jag vill passa på att tacka våra fantastiska medarbetare som visat på ett stort tålamod och förmåga att vilja driva och förändra Nepas framtid.
NETTOOMSÄTTNING
Under det andra kvartalet minskade koncernens nettoomsättning med 13,1 procent. Nedgången orsakades främst av en betydande minskning på 54,3 procent av ad hoc-intäkter från icke-abonnerande kunder. Abonnemangsintäkter och ad hoc-intäkter från abonnenter växte å andra sidan med 0,7 respektive 1,4 procent, men inte tillräckligt för att kompensera för det totala omsättningstappet.
Tack vare en framgångsrik merförsäljningsstrategi och fortsatt lågt kundbortfall ökade våra Årligen Återkommande Intäkter (ARR) med 7,3 procent till 174,3 Mkr. ARR-tillväxten bekräftar styrkan i våra trackinglösningar, vilket också är vår kärnverksamhet. Därför är jag övertygad om att vi erbjuder konkurrenskraftiga marknadsinsikter till världskända varumärken.
Sex månader efter sjösättningen av en dedikerad försäljningsorganisation kan vi nu se märkbara resultat. Tillväxten i vår försäljningspipeline har accelererat och våra försäljningssatsningar är mer välfokuserade och datadrivna än någonsin. Säljarna har nu tydliga incitament för att driva abonnemangstillväxt. Jag har stor tilltro till denna förändring och är övertygad om att den kommer kunna förbättra konverteringen av leads, korta ned säljcykler och skapa en framgångsrik säljkultur. De konsumentvarumärken som adderades till vår prestigefyllda kundlista under det andra kvartalet är bevis på denna positiva riktning. Med hjälp av våra skickliga säljchefer har jag fortfarande möjlighet att ägna en betydande mängd tid åt intäktsbringande aktiviteter i min roll som tillförordnad VD.
LÖNSAMHET
På grund av en lägre förväntad nettoomsättning under det första halvåret har vi dessvärre inte hunnit uppnå de nödvändiga kostnadsbesparingar som krävts för att återställa lönsamheten. Under kvartalet genomförde vi ytterligare kostnadsbesparande åtgärder som resulterade i omstruktureringskostnader på totalt 6,9 Mkr, främst kopplat till avgångsvederlag, vilket försämrade vårt resultat ytterligare. Nepa kommer efter dessa åtgärder nå en årlig run rate av personalkostnader och övriga externa kostnader om 220 Mkr i Q4 2023.
PÅGÅENDE AKTIVITETER OCH UTSIKTER
Försäljningstrenden under det andra kvartalet har fortsatt in i juli, med en fortsatt minskning av ad hoc-intäkter från icke-abonnenter.
Vi bibehåller vår försiktiga ställning till rådande marknadsförhållanden och strävar alltjämt efter en effektiv och lönsam verksamhet. Därför vidtar vi för närvarande ytterligare kraftiga åtgärder för att trimma vår kostnadsstruktur. Det inkluderar både personalförändringar och personalneddragningar och innebär att vi siktar bortom den kommunicerade run rate om 220 Mkr i Q4 2023. Vårt främsta mål är att återställa lönsamheten under de kommande kvartalen.
Vi fortsätter samtidigt integrera regionala funktioner i en global struktur där det är möjligt, något som ger våra skickliga kundteam bättre förutsättningar för att leverera marknadsinsikter till globala varumärken. Under andra halvan av 2023 ligger vårt fokus på att optimera organisationsstrukturen för detta ändamål. Vi fortsätter även att förbättra försäljningsprocessen och stärka våra marknadsaktiviteter. Vår strategi syftar till att effektivisera interna processer och arbetssätt, samtidigt som den säkerställer att vi kontinuerligt kan leverera värdeskapande insikter till våra ansedda kunder.
Ferry Wolswinkel
Tillförordnad VD och Chief Revenue Officer