Nepa Delårsrapport Q1 2024
Q1 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 0,7 procent till 167,3 (168,6) Mkr jämfört med samma period föregående år.
- Nettoomsättningen minskade med 7,1 procent, eller 7,6 procent valutajusterat, till 67,5 (72,7) Mkr.
- Abonnemangsintäkter minskade med 1,6 procent till 42,1 (42,8) Mkr och ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 17,8 procent till 13,9 (16,9) Mkr. Ad hoc-intäkter från övriga kunder minskade med 11,2 procent till 11,5 (13,0) Mkr.
- Bruttoresultatet uppgick till 50,7 (52,9) Mkr och bruttomarginalen till 75,1 (72,7) procent.
- Rörelseresultatet ökade till -1,5 (-3,9) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -2,2 (-5,3) procent.
- Exklusive jämförelsestörande poster om 1,3 (0,0) Mkr, hänförligt till eftersläpande omstruktureringskostnader, uppgick det justerade rörelseresultatet till -0,2 (-3,9) Mkr.
- Resultatet efter skatt uppgick till -0,6 (-4,5) Mkr och Resultat per aktie till -0,07 (-0,57) kronor.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Markant förbättring av bolagets kostnadsmassa. Nepa har nu en stabil grund att stå på och kan börja fokusera på lönsam organisk och förvärvsrelaterad tillväxt.
- Fortsatt svag efterfrågan från föregående år, med längre försäljningscykler och försiktigare köpbeteenden.
- En extra bolagsstämma beslutade om att utse Eric Gustavsson, Fredrik Lundqvist och Ashkan Senobari till nya styrelseledamöter, samt omval av Ulrich Boyer och Dan Foreman (ordförande).
- Styrelsen tillsatte den tillförordnade operativa chefen Anders Dahl till permanent VD.
- Ferry Wolswinkel, tidigare tillförordnad VD och Chief Revenue Officer, lämnade bolaget på egen begäran.
EFTER PERIODEN
- Sara Davidsson Nyman tillsattes som ny Chief Revenue Officer.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q1 2024 | Q1 2023 | Förändring | Rullande 12m | 2023 | Förändring |
ARR | 167,3 | 168,6 | -0,7 % | 167,3 | 164,0 | 2,0 % |
Nettoomsättning | 67,5 | 72,7 | -7,1 % | 287,9 | 293,1 | -1,8 % |
Varav abonnemangsintäkter | 42,1 | 42,8 | -1,6 % | 176,3 | 177,0 | -0,4 % |
Bruttoresultat | 50,7 | 52,9 | -4,1 % | 217,3 | 219,5 | -1,0 % |
Bruttomarginal | 75,1 % | 72,7 % | 2,3 | 75,5 % | 74,9 % | 0,6 |
Justerat rörelseresultat | -0,2 | -3,9 | 3,7 | 2,7 | -0,9 | 3,7 |
Justerad rörelsemarginal | -0,3 % | -5,3 % | 5,0 | 1,0 % | -0,3 % | 1,3 |
Rörelseresultat | -1,5 | -3,9 | 2,4 | -12,4 | -14,8 | 2,4 |
Rörelsemarginal | -2,2 % | -5,3 % | 3,1 | -4,3 % | -5,0 % | 0,7 |
Resultat efter skatt | -0,6 | -4,5 | 3,9 | -10,5 | -14,4 | 3,9 |
Vinstmarginal | -0,8 % | -6,2 % | 5,3 | -3,6 % | -4,9 % | 1,3 |
Operativt kassaflöde | 7,8 | 5,6 | 2,3 | 8,3 | 6,1 | 2,3 |
Nettokassa | 43,7 | 62,7 | -19,0 | 43,7 | 38,4 | 5,3 |
Resultat per aktie, kronor | -0,07 | -0,57 | 0,50 | -1,33 | -1,83 | 0,50 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % | 7 863 186 | 7 863 186 | 0,0 % |
VD har ordet
EN STABIL GRUND FÖR TILLVÄXT
I min första rapport som VD för Nepa presenterar vi betydande förbättringar på kostnadssidan samt ett starkare kassaflöde. Vi har nu en stabil plattform från vilken vi kan börja fokusera på tillväxt, både organiskt samt genom förvärv.
Nettoomsättningen i det första kvartalet minskade med 7,1 procent eller 7,6 procent organiskt jämfört med samma period föregående år. Nedgången drevs främst av tidigare kommunicerade åtgärder såsom nedläggningen av Nepa APAC samt ett ökat kundbortfall under de senaste kvartalen. Abonnemangsintäkterna sjönk med 1,6 procent och ad hoc-intäkter från abonnenter med 17,8 procent. Även om vi såg en sekventiell ökning i ARR om 2,0 procent, fortsätter en utmanande efterfrågan på ad hoc-projekt att påverka nettoomsättningen i sin helhet. Under kvartalet noterade vi ett avvaktande köpbeteende hos våra kunder, vilket var en följd av omorganiseringar och kostnadsbesparingar. Å andra sidan ser vi en fortsatt underliggande efterfrågan för våra produkter och marknadsinsikter, vilka vi förväntar oss ska realiseras under den senare delen av året. Minskningen i ad hoc-intäkter från våra övriga kunder med 11,2 procent berodde uteslutande på Nepa APAC.
De åtgärder vi vidtagit på kostnadssidan har varit framgångsrika. För det första har vi genom förbättrad intern kontroll lyckats stabilisera bruttomarginalen på en hälsosam nivå. Under kvartalet låg bruttomarginalen på 75,1 (72,7) procent. För det andra är effekten av våra kostnadsbesparingar nu synliga i resultatet. Efter betydande personalnedskärningar minskade personalkostnaderna med mer än 21 procent jämfört med föregående år (exklusive omstruktureringskostnader). Våra medarbetare har under de senaste månaderna samarbetat för att förbättra våra projektmarginaler, som nådde rekordnivåer mot slutet av kvartalet. Nu återstår det att kompensera för intäktsminskningen för att se den fullständiga effekten på den sista raden. Under kvartalet påverkade en lägre nettoomsättning och aktiveringar det justerade rörelseresultatet, vilket uppgick till -0,2 (-3,9) MSEK. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till -0,3 (-5,3) procent.
FOKUS PÅ LÖNSAM TILLVÄXT I NÄSTA FAS
Vi går nu över till nästa fas med ett tydligt fokus på lönsam tillväxt genom både organiska satsningar och förvärv. Sedan jag tillträdde som VD i slutet av mars har vi arbetat med att optimera vår organisation. Vi har rekryterat en ny Chief Revenue Officer, Sara Davidsson Nyman, som börjar senare i maj. Hon besitter lång erfarenhet som säljchef och har en djup branschkunskap som kommer vara ovärderlig för våra organiska tillväxtinitiativ. Samtidigt ökar vi våra marknadsföringsinsatser för att öka vår marknadsnärvaro.
På produktsidan har vi stärkt samarbetet mellan produktteamet, försäljning och marknadsföring. Kommande produktlanseringar möter våra kunders växande behov och bidrar till att bevara vår konkurrensfördel.
Senare i år lanserar vi en ny abonnemangsprodukt som hjälper våra kunder att optimera sina medieutgifter. Den är nära kopplad till våra befintliga produkter och kommer att vara ett utmärkt erbjudande för de kunder som söker handlingsbara insikter baserade på både medie- och varumärkesdata. Dessutom planerar vi att uppgradera några av våra befintliga och mest efterfrågade konsultlösningar till en produktmiljö. Vi har gjort betydande framsteg på produktfronten och lyckats minska tiden från idé till färdig produkt.
FRAMÅTBLICK
Nepa befinner sig nu i en starkare position än för ett år sedan. Det primära fokuset har varit att förbättra den operationella lönsamheten. Nu riktar vi vår uppmärksamhet mot de långsiktiga tillväxtutsikterna inom branschen. Det kommer att innebära välgrundade investeringar för en framtida tillväxt och en hållbart lönsam verksamhet. Vi är optimistiska att marknaden kommer återhämta sig på längre sikt och fortsätta växa, men de nuvarande marknadsförhållandena är fortsatt utmanande.
Det grundarbete som utförts genom våra kostnadsbesparingar, strategiska omorganiseringar och förbättrade leverantörsrelationer positionerar oss väl för framtida lönsam tillväxt. Med en stabil grund, kompetenta medarbetare, en konkurrenskraftig och fokuserad produktportfölj samt en tydlig strategisk vision befinner vi oss i en utmärkt position att ta vara på kommande möjligheter.
Anders Dahl
VD