Nepa Delårsrapport Q1 2023
Q1 i sammandrag
- Årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 1,3 procent till 168,6 (170,9) Mkr jämfört med samma period föregående år.
- Abonnemangsintäkter ökade med 0,5 procent till 42,8 (42,5) Mkr.
- Nettoomsättningen minskade med 9,0 procent, eller 10,3 procent valutajusterat, till 72,7 (79,9) Mkr.
- Bruttoresultatet minskade med 14,9 procent, eller 16,5 procent valutajusterat, till 52,9 (62,1) Mkr och bruttomarginalen uppgick till 72,7 (77,8) procent.
- Rörelseresultatet minskade till -3,9 (8,9) Mkr och rörelsemarginalen uppgick till -5,3 (11,1) procent.
- Resultatet efter skatt uppgick till -4,5 (7,9) Mkr.
- Resultat per aktie uppgick till -0,57 (1,00) kronor.
Affärshändelser
UNDER PERIODEN
- Sonja Thorngren tillträdde som CFO den 6:e februari 2023.
EFTER PERIODEN
- Nepa Indien leder säljsatsningar i APAC.
- Nepa vidtar kraftiga åtgärder för att fullt ut realisera avsedda kostnadsbesparingar om 31,2 Mkr och nå en årlig kostnadsbas av personalkostnader och övriga externa kostnader om 220 Mkr vid Q4 2023.
- Försäljningsutvecklingen i april, framför allt av ad hoc-projekt, speglar den fortsatt svaga efterfrågan i marknaden.
Koncernens nyckeltal
Siffror i Mkr om inte annat anges | Q1 2023 | Q1 2022 | Rullande 12 månader | Helår 2022 |
ARR | 168,6 | 170,9 | 168,6 | 170,9 |
ARR, tillväxt | -1,3% | 16,1% | -1,3% | 1,0% |
Abonnemangsintäkter | 42,8 | 42,5 | 170,1 | 169,8 |
Abonnemangsintäkter, tillväxt | 0,5% | 16,3% | 10,5% | 14,8% |
Nettoomsättning | 72,7 | 79,9 | 305,0 | 312,1 |
Omsättningstillväxt | -9,0% | 11,6% | 0,4% | 5,6% |
Bruttoresultat | 52,9 | 62,1 | 226,9 | 236,2 |
Bruttomarginal | 72,7% | 77,8% | 74,4% | 75,7% |
Justerat rörelseresultat | -3,9 | 11,9 | 13,6 | 29,4 |
Justerad rörelsemarginal | -5,3% | 14,9% | 4,5% | 9,4% |
Rörelseresultat | -3,9 | 8,9 | 6,9 | 19,7 |
Rörelsemarginal | -5,3% | 11,1% | 2,3% | 6,3% |
Resultat efter skatt | -4,5 | 7,9 | 5,1 | 17,5 |
Vinstmarginal | -6,2% | 9,9% | 1,7% | 5,6% |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | 5,6 | 10,7 | 10,8 | 15,9 |
Nettokassa | 62,7 | 88,7 | 62,7 | 63,8 |
Resultat per aktie, kronor | -0,57 | 1,00 | 0,65 | 2,22 |
Genomsnittligt antal aktier | 7 863 186 | 7 863 186 | 7 863 186 | 7 863 186 |
VD har ordet
LANSERING AV ETT NYTT RAPPORTFORMAT
Idag lanserar vi en ny version av vår kvartalsrapport för att öka transparensen av vår resa. Ett viktigt inslag är ändringen av segmentsrapporteringen. Från och med nu skiljer vi på abonnemangsintäkter (återkommande intäkter minus repetitiva kampanj-mätningar i det tidigare rapportformatet) och ad hoc-intäkter från abonnenter respektive övriga kunder.
Dessutom redovisar vi nyckeltal som:
- Årligen återkommande intäkter (ARR)
- Net revenue retention (NRR)
- Kundbortfall
- Snittintäkt per abonnent
Vi har även övergett den tidigare marknadsspecifika segmentrapporteringen och i stället riktat fokus mot våra produktområden. Allt som allt anser vi att förändringarna beskriver Nepa på ett mer förståeligt sätt.
KVARTALET I KORTHET
Nettoomsättningen under det första kvartalet minskade med 9 procent eller 7,2 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år, varav 6 Mkr är relaterade till färre ad hoc-projekt med kunder utan abonnemangskontrakt. Dessa intäkter minskade med 31,5 procent och speglar det nuvarande svaga marknadsklimatet i industrin.
Det positiva är att vi fortfarande har en stabil bas av abonnenter med ett kundbortfall i kvartalet om 1,6 procent. Abonnemangsintäkterna ökade med 0,5 procent och årligen återkommande intäkter (ARR) minskade med 1,3 procent. Ad hoc-intäkter från abonnenter minskade med 7,7 procent.
Bruttomarginalen påverkades negativt av färre ad hoc-projekt, lägre intäkter i segmentet Customer Experience och negativa valutakurseffekter.
KOSTNADSBESPARINGSPROGRAM
De tidigare kommunicerade kostnadsbesparings-programmen avsåg att spara 31,2 Mkr i personalkostnader samt övriga externa kostnader på årsbasis, relativt kostnadsbasen per oktober och november 2022 innan programmen infördes. Givet en tydligt svagare marknad än förväntat realiseras dock dessa besparingar alldeles för långsamt. Därför vidtar vi nu kraftiga åtgärder för att fullt ut realisera avsedda besparingar och nå en årlig kostnadsbas (personalkostnader och övriga externa kostnader) om 220 Mkr vid Q4 2023.
Utöver det förstärker vi våra säljsatsningar ytterligare för att återupprätta lönsamheten.
SÄLJFOKUS
Den genomsnittliga abonnemangsintäkten per abonnent har vuxit från 0,97 miljoner kronor 2019 till 1,27 miljoner kronor under de senaste 12 månaderna, varje år med ett lågt kundbortfall och stadig NRR. Det är resultatet av ett gott arbete med att skala och uppgradera befintliga kunder med ökad omfattning av trackinglösningar. Nu behöver vi öka fokuset på att attrahera nya kunder.
Den nya säljorganisationen som etablerades i början av kvartalet har redan börjat visa på en positiv utveckling av sin pipeline och har lyckats stänga affärer med ett flertal välrenommerade varumärkesägare. I takt med att de fasas in i vår abonnemangsmodell kommer intäkter från dessa kunder att öka över tid.
UTSIKTER
Att bygga en säljorganisation i ett tuffare marknadsklimat är svårt, men vi tror det är rätt väg att gå för att skapa långsiktigt och bestående aktieägarvärde. I nuläget ser vi dock utdragna säljcykler och avvaktande kunder. Försäljnings-utvecklingen i april, framför allt av ad hoc-projekt, speglar den fortsatt svaga efterfrågan i marknaden.
Ulrich Boyer
Grundare och VD