Nelly Group delårsrapport första kvartalet 2024 - Börskollen

Nelly Group delårsrapport första kvartalet 2024

Q1 2024 - Kvartalet i korthet
• Nettoomsättningen uppgick till 222,2 (234,2) miljoner kronor, vilket motsvarade -5,1% (-18,7%)
• Bruttoresultatet uppgick till 109,1 (95,8) miljoner kronor vilket motsvarade en bruttomarginal om 49,1% (40,9%)
• Rörelseresultatet uppgick till 1,4 (-33,7) miljoner kronor, vilket motsvarade en rörelsemarginal på 0,6% (-14,4%)
• Resultatet efter skatt uppgick till -1,9 (-34,8) miljoner kronor och resultatet per aktie uppgick till -0,06 (-1,94) kronor
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,5 (-53,9) miljoner kronor
• Likvida medel uppgick per den 31 mars till 126,0 (35,8) och kreditfaciliteterna förblev outnyttjade

Q1 2024 - Viktiga händelser under kvartalet
• Niklas Lingblom tilträdde som CFO den 5 februari och ersätter Ola Wahlström som varit interim CFO sedan
november 2022

Viktiga händelser efter kvartalets slut
• Inga väsentliga händelser har rapporterats efter periodens slut

Ett positivt rörelseresultat för årets första kvartal
Vi fortsätter att se tydliga effekter av vårt omställningsarbete när vi nu har gått in i 2024. Rörelseresultatet för årets första kvartal uppgick till 1,4 (-33,7) miljoner kronor, vilket innebar en markant förbättring mot föregående år. Resultatet efter skatt uppgick till -1,9 (-34,8) miljoner kronor och flera viktiga underliggande faktorer uppvisade en stark positiv utveckling,
inte minst bruttomarginalen på 49,1% (40,9%).

Nettoomsättningen minskade mot föregående år till 222,2 (234,2) miljoner kronor men nedgången på -5,1% (-18,7%) var mindre än samtliga kvartal under 2023. Värt att notera är även att vi under första kvartalet 2023 valde att driva mer försäljning genom prissänkningar än under motsvarande kvartal i år. Likvida medel uppgick i slutet av kvartalet till 126,0 (35,8) miljoner kronor, så även här stärktes bolagets position jämfört med föregående år, både genom den företrädesemission som genomfördes under 2023 och genom grundläggande förbättringar i verksamheten.

Vår långsiktiga strategi levererar önskade resultat
Under förra årets första kvartal hade vi påbörjat vår omställningsresa men ännu inte sett dess effekter, och jämförelsen med denna period visar nu på en tydligt hälsosammare kärnaffär med goda förutsättningar att skapa långsiktigt hållbar lönsamhet. Den mest centrala delen i Nellys affär är fortsatt sortimentet och här kan vi med glädje konstatera att de positiva trender som utkristalliserades under framför allt andra halvan av 2023 höll i sig även under första kvartalet i år. Vi erbjöd ett mer omsorgsfullt utvalt produktutbud med avsevärt färre varianter än föregående år och samtidigt uppnådde kvartalets toppsäljare återigen betydligt högre kvantiteter än tidigare, helt i enlighet med vår strategi. Nelly-varumärkets position inom vardagsmode befästes ytterligare i och med att framför allt toppar och jeans stärktes mot föregående år, och tillsammans med byxor och jackor utgjorde dessa kategorier en betydande andel av försäljningen. Vid första kvartalets slut hade innevarande vår- och sommarsäsong uppnått både en högre genomförsäljning och en högre andel fullprisförsäljning jämfört med motsvarande tidpunkt 2023. Därutöver stod Nellys egna varumärken under första kvartalet för 39,9% (35,8%) av den totala försäljningen och returgraden förbättrades till 33,4% (37,8%), vilket ger oss tillförsikt att vi fortsatt är på rätt väg i sortimentsarbetet.

Vi uppvisade under årets första kvartal fortsatt god kostnadskontroll med ytterligare förbättringar på flera områden. Marknadsföringskostnaderna minskade något mot föregående år samtidigt som vi inom detta område drev en rad förbättringar för att säkerställa den organiska trafiken och öka lönsamheten i all betald annonsering. Även våra lagerhanterings- och distributionskostnader sänktes, både i absoluta tal och som andel av nettoomsättningen, trots lägre ordervolymer. Här kommer vi framåt ha möjligt att arbeta vidare både med kundupplevelsen och med våra kostnader, inte minst eftersom nya systemstöd för ytterligare optimering togs i drift under första kvartalet.

Förbättringsarbetet fortsätter
Det finns fortsatt stor potential att driva ytterligare förbättringar inom vår verksamhet och dessa kommer vi fokusera på under kommande kvartal. Den totala trafiken till vår site uppvisade under första kvartalet en fortsatt negativ trend och konverteringen var lägre än föregående år. Effekten av färre ordrar på nettoomsättningen lindrades delvis av en större genomsnittlig kundkorg jämfört med föregående år men för att vända den nedåtgående trenden är det avgörande att vi kontinuerligt utvecklar vårt sortiment, optimerar prissättningen framåt och stärker kundkommunikationen för att bli den givna modedestinationen inom vår målgrupp. Här ser vi fler möjligheter att i ännu högre utsträckning nyttja flagshipbutiken i Stockholm och fördjupa samarbetet med våra externa varumärken för att kunna erbjuda Nelly-kunden unika produkter och
upplevelser.

Som tidigare kommunicerat intensifierades arbetet med att stöpa om vårt systemlandskap under slutet av 2023 och vi är nu mitt uppe i flera viktiga projekt som avsevärt kommer stärka Nellys IT-arkitektur från grunden. Övergången till mer flexibel och användarvänlig teknik kräver betydande investeringar och fokus från organisationen men den kommer på sikt skapa helt nya förutsättningar för en mer personaliserad, inspirerande och smidig kundupplevelse, och därför prioriteras det här förändringsarbetet både under resten av det här året och under 2025.

Årets första kvartal har utgjort en bra start på 2024. Vi levererade ett markant förbättrat rörelseresultat jämfört med föregående år, och i och med att vår nya ordinarie CFO tillträdde under kvartalet, så har vi nu en fulltalig ledningsgrupp på plats som tillsammans med övriga organisationen kan fortsätta verkställa planen för nästa fas i Nellys omställning. Avslutningsvis vill jag rikta ett stort och varmt tack till våra fantastiska kunder som jag nu även får förmånen att ofta prata
med i vår fysiska butik, och självklart till hela Nelly-teamet. Det är ett privilegium och sant nöje att fortsatt få utveckla och stärka bolaget tillsammans med er.

Helena Karlinder-Östlundh,
VD Nelly Group AB

Nelly Group AB (publ)
501 13, Borås
Org.nr 556035-6940
Styrelsens säte: Borås
Besöksadress: Lundbygatan 1, Borås

Webbsändning av delårsrapporten för första kvartalet 2024
Presentation av det första kvartalet sker 26 april kl 9:00 och analytiker, investerare och media är inbjudna till webbsändningen. Presentationen kommer att hållas på engelska av Helena Karlinder-Östlundh, VD och Niklas Lingblom CFO. Webbsändningen kommer att göras tillgänglig på Nelly Groups webbplats.

Länk till webbsändningen: https://nelly.videosync.fi/2024-04-26-q1

För att lyssna på Q1 rapporten via telefon, används följande nummer:

• Finland: +358 9 4245 0972
  • Sweden: +46 8 525 07003