Nattaro Labs AB offentliggör bokslutskommuniké för 2024
Bioteknikbolaget Nattaro Labs AB offentliggör härmed bokslutskommuniké för 2024. Rapporten i sin helhet finns bifogad som dokument samt på Bolagets hemsida (www.nattarolabs.com). Nedan följer kommentar och sammanfattning av rapporten.
VD Carl-Johan Gustafson kommenterar:
2024 har varit ett år då Nattaro Labs fortsatt arbetet med att stärka vår internationella position och utveckla vår tillväxtstrategi. Resultatet har förbättrats, trots att en tillfälligt lägre försäljning under sista kvartalet påverkar omsättningen.Försäljningen i Europa ökar med cirka 20% på årsbasis, men byggkrisen i Sverige, vår enskilt största marknad, ger en lägre försäljning till fastighetsbranschen. Vårt kassaflöde har förbättrats, och vi har lyckats ställa om verksamheten till en långsiktigt effektiv lägre kostnadsnivå. Vi ser nu också de första resultaten av vår satsning på att utveckla fler segment för en ökad tillväxt.
Vi ser en snabbare försäljningsutveckling för Business to Consumer segmentet och en viktig del av vår tillväxtstrategi är ökat fokus på B2C. Det växande problemet med vägglöss skapar inte bara oro inom den traditionella besöksnäringen, utan sprider sig även till konsumentmarknaden. Hotellmarknaden kompletteras idag av en allt större uthyrning av privatbostäder, bara Airbnb uppskattas ha cirka 7 miljoner aktiva annonser globalt. Detta har medfört att många uthyrningsvärdar drabbas av vägglöss, vilket speglas internationellt i ökad försäljning av vägglusprodukter online. Kapitaltillskottet från höstens riktade nyemission gav Nattaro möjlighet att satsa mer på onlineförsäljning, som har en kortare säljcykel än övriga segment och möjlighet till snabbare tillväxt. Anställningen innan årsskiftet av Fredrik Trulsson som marknadschef är en nyckelfaktor i denna satsning, och vi ser redan positiva resultat från hans arbetet.
Femårsavtalet med Spotta Ltd, som vi ingick under tredje kvartalet, är resultatet av en strategisk satsning på ett nytt affärsområde med stor potential där varianter av vårt patenterade lockbete används i andras fällor. Nattaro levererar en långtidsverkande version till Spottas uppkopplade varningssystem, vilket med hjälp av AI upptäcker och varnar för vägglöss i realtid. Det finns i hela den internationella skadedjursbranschen en tydlig trend av ökande användning av uppkopplad övervakning. För vägglusfällor utgör Nattaros patenterade doftbete en avgörande nyckelkomponent som, tillsammans med bolagets specialistkunskap inom området, ger oss en unik position för framtiden, vilket avtalet med Spotta är ett första bevis på. Fler aktörer har uttryckt intresse och med uppskattningsvis över sex miljoner hotellrum bara i Europa finns det en stor framtida tillväxtpotential för affärsområdet genom att utveckla fler liknande partnerskap.
Affärsmodellen med abonnemangsförsäljning till hotell skapar återkommande intäkter för bolaget från det specifika avtalet med Spotta. Uppstarten av produktion innan årsskiftet tog längre tid än planerat, men tillverkningen är nu igång och vi har levererat de första batcherna under första kvartalet 2025. Samarbetsavtalet med Spotta omfattar garanterade minimumvolymer baserade på redan sålda enheter med en automatisk årlig uppräkning i förhållande till nyförsäljningen av abonnemang.
Ytterligare bevis på potential och efterfrågan för vårt patenterade lockbete till andras fällor fick Nattaro i och med överenskommelsen med ChinCheX Ltd i Hongkong. Samarbetet omfattar leveranser av en specialframtagen version av Nattaro Labs patenterade doftbete för vägglöss till en ny fälla som ChinChex utvecklat. Första ordern ska levereras under mars månad och ChinCheX närvaro och erfarenhet på marknaden i Kina, Sydostasien och Australien skapar en utmärkt plattform för Nattaro att växa och nå ut med våra innovativa produkter i en region med stor potential.
Såväl resultat som kassaflöde har förbättrats under året, trots att en tillfälligt lägre försäljning under sista kvartalet påverkar omsättningen. Vi har befäst den väsentligt högre nivå av internationell försäljning till skadedjursbranschen som vi uppnådde under 2023. Försäljningen i Europa ökar med cirka 20% på årsbasis, men byggkrisen i Sverige, vår enskilt största marknad, ger en lägre försäljning av golvlister med Nattaro Safe till fastighetsbranschen. Tillväxt på fler marknader och segment skapar efterhand ökad motståndskraft mot tillfälliga variationer, och en växande internationell andel utgör idag cirka 65% av omsättningen. Vi kan också konstatera att vi lyckats ställa om verksamheten till en långsiktigt effektiv lägre kostnadsnivå och kassaflödet från den löpande verksamheten har under året förbättrats med närmare 3 MSEK.
Sammanfattningsvis har 2024 varit ett år av strategisk utveckling och internationell tillväxt för Nattaro Labs. Vi har lagt en stark grund för framtiden och ser med tillförsikt fram emot de kommande åren. Vårt unika erbjudande och de globala möjligheterna som vi har identifierat ger oss goda förutsättningar för en framgångsrik resa under 2025 och framåt.
Sammanfattning av helårsrapport:
Helår 2024-01-01 – 2024-12-31
- Koncernens omsättning uppgick till 4 428 TSEK (4 640) för helåret 2024, vilket innebar en minskning med 5 %. Moderföretagets omsättning uppgick till 4 475 TSEK (4 849), vilket innebar en minskning med 8 % i jämförelse med samma period föregående år.
- Koncernens intäkter uppgick till 5 687 TSEK (5 891) för helåret 2024, vilket innebar en minskning med 3 %. Moderföretagets intäkter uppgick till 5 734 TSEK (6 099), vilket innebar en minskning med 6 % i jämförelse med samma period föregående år.
- Koncernens resultat efter skatt för helåret 2024 uppgick till -5 337 TSEK (-5 814). Moderföretagets resultat efter skatt uppgick till -5 279 TSEK (-5 505).
- Resultat per aktie* för bolaget uppgick till -0,18 SEK (-0,54) före utspädning, -0,15 SEK (-0,54) efter utspädning.
- Koncernens soliditet uppgick till 71 % (70 %). Moderföretagets soliditet uppgick till 72 % (71 %).
- Koncernens bruttovinst uppgick till 67 % (68 %). Moderföretagets bruttovinst uppgick till 67% (71 %).
Fjärde kvartalet 2024-10-01 – 2024-12-31
- Koncernens omsättning uppgick till 839 TSEK (1 201) för fjärde kvartalet, vilket innebar en minskning med 30 %. Moderföretagets omsättning uppgick till 831 TSEK (1 217), vilket innebar en minskning med 32 % i jämförelse med samma period föregående år.
- Koncernens intäkter uppgick till 1 241 TSEK (1 396) för fjärde kvartalet, vilket innebar en minskning med 11 %. Moderföretagets intäkter uppgick till 1 223 TSEK (1 412), vilket innebar en minskning med 13 % i jämförelse med samma period föregående år.
- Koncernens resultat efter skatt för fjärde kvartalet uppgick till -1 497 TSEK (-2 169). Moderföretagets resultat efter skatt uppgick till -1 572 TSEK (-2 079).
- Resultat per aktie* för bolaget uppgick till -0,05 SEK (-0,20) före utspädning, -0,04 SEK (-0,20) efter utspädning.
- Koncernens soliditet uppgick till 71 % (70 %). Moderföretagets soliditet uppgick till 72 % (71 %).
- Koncernens bruttovinst uppgick till 36 % (43 %). Moderföretagets bruttovinst uppgick till 36% (49 %).
Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.
*Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Per 2024-12-31 uppgick totalt antal aktier till 30 458 624.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER 2024-10-01 – 2024-12-31
- Bolaget genomför en riktad emission av 10 225 000 aktier, motsvarande cirka 5,1 MSEK. Nettolikviden från emissionen skall bl a användas till digital marknadsföring och ökad försäljning online samt till att utveckla det nya affärsområdet uppkopplade övervakningsfällor. Emissionen omfattar även 5 112 500 teckningsoptioner med teckningsperiod i juni 2025, vilka vid fullt utnyttjande medför ett kapitaltillskott på ytterligare cirka 2,5-5,1 MSEK.
- Bolaget anställer Fredrik Trulsson som ny marknadschef i en strategisk satsning på global onlineförsäljning i enlighet med den riktade emissionen. Ambitionen är att utöka segmentet Consumer globalt då onlineförsäljning har en kortare säljcykel än övriga segment och bedöms ge Nattaro Labs möjlighet till snabbare tillväxt.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Bolaget signerar avsiktsförklaring med Hongkongföretaget ChinCheX Limited om distribution i Asien och Stillahavsregionen. Samarbetet omfattar leveranser av en specialframtagen version av Nattaro Labs patenterade doftbete för vägglöss. Betet ska integreras i en ny fälla som ChinChex utvecklat med sitt miljövänliga insektsmedel som aktivt ämne. Den första ordern levereras under mars månad.
- Bolaget inleder leveranser av sitt patenterade lockbete för vägglöss till brittiska tech-bolaget Spotta Ltd. Lockbetet ingår som nyckelkomponent i Spottas uppkopplade övervakningssystem, vilket säljs till hotell som en prenumerationslösning där lockbetet byts ut regelbundet. Leveranserna är de första i ett avtal som löper över fem år och som beräknas generera minst 10 MSEK ackumulerat över avtalsperioden.
För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Gustafson
VD, Nattaro Labs AB
+46 73 301 92 23
[email protected]
_____________________________________________________________________________
Om Nattaro Labs AB
Nattaro Labs är ett svenskt forsknings- och utvecklingsbolag grundat 2011 med visionen att ingen ska behöva få sin sömn störd av blodsugande vägglöss. Med en unik position som internationell vägglusspecialist och i samarbete med saneringsbranschen, utvecklar Nattaro Labs innovativa och hållbara lösningar för att förebygga och bekämpa det globalt växande problemet med vägglöss. Bolaget har huvudkontor på Medicon Village i Lund. Nattaro Labs aktie är noterad på Spotlight Stock Market under namnet NATTA. Läs mer på www.nattarolabs.com