Mips delårsrapport januari–september 2024
Juli-september 2024
- Nettoomsättningen ökade med 61% till 123 MSEK (77), den organiska tillväxten uppgick till 69% under kvartalet
- Rörelseresultatet ökade med 219% till 48 MSEK (15)
- Rörelsemarginalen ökade med 19,0 procentenheter till 38,5% (19,5)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 24 MSEK till 36 MSEK (12)
- Resultat per aktie efter utspädning ökade med 165% och uppgick till 1,37 SEK (0,52)
Januari-september 2024
- Nettoomsättningen ökade med 27% till 339 MSEK (266), den organiska tillväxten uppgick till 29%
- Rörelseresultatet ökade med 112% till 113 MSEK (53)
- Rörelsemarginalen förbättrades med 13,3 procentenheter till 33,3% (20,0)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 77 MSEK till 56 MSEK (-21)
- Resultat per aktie efter utspädning ökade med 83% till 3,33 SEK (1,82)
Ytterligare ett starkt kvartal med god tillväxt inom alla kategorier
Vi levererade ännu ett starkt kvartal med en organisk omsättningstillväxt om 69 procent jämfört med föregående år. Tillväxten är fortsatt främst driven av kategorin Sport, som omsättningsmässigt är vår största kategori. Det är även glädjande att samtliga kategorier visar en stark utveckling.
Inom kategorierna Sport och Motorcykel ser vi att normaliseringen av lagernivåerna bland återförsäljare och hos hjälmvarumärken innebär att de återigen har börjat beställa produkter från oss istället för att ta av eget lager. Samtidigt fortsätter vi på Mips att vinna nya kunder och öka antalet hjälmmodeller hos befintliga kunder och när det gäller nya projekt är takten fortsatt rekordhög. Vi ser att effekten av en hög implementationstakt av Mips teknologi i nya hjälmar återspeglas i försäljningen. Minskningen i tjänsteintäkter i kvartalet förklaras i sin helhet av intäkter från verktygsutveckling i vissa specifika projekt under föregående år och inte av att antalet projekt som startats minskat.
Inom kategorin Säkerhet levererar vi vårt bästa kvartal hittills. Vi ser att utrullningen av alla nya hjälmmodeller med vår teknologi börjar leda till förväntad efterfrågeeffekt på marknaden.
Utvecklingen under året har varit god och den organiska försäljningstillväxten under årets första nio månader ökade med 29 procent och har accelererat under året.
Den ökade omsättningen innebar en avsevärd förbättring av lönsamheten under kvartalet tack vare vår skalbara affärsmodell. Rörelseresultatet förbättrades i kvartalet med 219 procent till 48 MSEK (15) och rörelsemarginalen förbättrades därmed till 39 procent (19). Under årets första nio månader har rörelseresultatet ökat från 53 MSEK till 113 MSEK och rörelsemarginalen har förbättrats till 33 procent (20). Det operativa kassaflödet under kvartalet uppgick till 36 MSEK (12), och för årets första nio månader var kassaflödet 56 MSEK (-21).
Hjälmkategori Sport – fortsatt stark utveckling inom alla underkategorier
Inom hjälmkategorin Sport uppnådde vi en tillväxt om 61 procent i kvartalet och för det fjärde kvartalet i rad levererade vi tillväxt inom den största underkategorin cykel. De globala lagernivåerna är nu på en mer hälsosam nivå än de mycket instabila åren under och just efter pandemin. Många återförsäljare försöker dock fortfarande komma till rätta med en ofördelaktig produktmix inom cykelkategorin som helhet, men situationen är betydligt mer gynnsam än under de senaste två åren. Enligt aktuell marknadsdata för Nordamerika har volymutvecklingen varit bättre än försäljningsutvecklingen vilket indikerar ett fortsatt högt utförsäljningstryck på cyklar på denna för Mips viktiga marknad.
Under kvartalet ägde årets största cykelbranschmässa, Eurobike, rum. Antalet besökare var högt och vi upplevde ett fortsatt högt intresse för Mips. Under mässan stärktes vår känsla att branschen börjar bli mer positiv efter en utmanande period med höga lagernivåer och minskad försäljning. De höga lagernivåerna har gjort att många hjälmvarumärken inte lanserat lika många produkter som vanligt. Det ska därför bli spännande att se mottagandet av alla nya hjälmmodeller som kommer att lanseras kommande säsong.
Hjälmkategori Motorcykel – stark tillväxt i kvartalet
Inom hjälmkategorin Motorcykel levererade vi en försäljningstillväxt om 55 procent för kvartalet och det är glädjande att se att vår tillväxt återigen börjar ta fart även i denna kategori. Likt Sportkategorin drevs tillväxten främst av att kunderna köper från oss igen istället för att fokusera på att reducera sina lager, samtidigt som nya hjälmmodeller utrustade med Mips säkerhetssystem lanseras på marknaden.
Vår bedömning är att marknaden har återhämtat sig något under den senaste tiden, men vi ser fortfarande en utmanande konsumentmarknad och förväntar oss inte att den generella marknadssituationen inom Motorcykelkategorin som helhet kommer att bidra till vår tillväxtresa på kort sikt. Vår tillväxt kommer främst drivas av vunna marknadsandelar och utrullning av nya hjälmmodeller utrustade med Mips teknologi.
Hjälmkategori Säkerhet – bästa kvartalet hittills
Inom hjälmkategorin Säkerhet levererade vi vårt största kvartals hittills och vi ser en god tillväxt om 92 procent. Under kvartalet hölls de två största branschmässorna, ASSP och NSC, i USA. Här såg vi ett fortsatt ökat intresse för Mips teknologi, framförallt från slutanvändare som i högre grad efterfrågar hjälmar med vårt säkerhetssystem. Även om större volymförsäljningar med utvalda hjälmvarumärken har varit något långsammare än vi önskat, är det glädjande att se att tillväxten nu börjar ta fart och vi ser fortsatt mycket positivt på denna kategori långsiktigt.
Återhämtning i linje med vår förväntan, men en fortsatt utmanande konsumentmarknad
Det tredje kvartalet utvecklades starkt och i linje med våra förväntningar. Jag är nöjd med att alla våra underkategorier växte under kvartalet, trots en utmanande konsumentmarknad. Vi ser ett fortsatt högt intresse från våra kunder att utveckla nya hjälmar utrustade med Mips säkerhetssystem inom samtliga tre kategorier, och antalet färdigutvecklade hjälmar med vår teknologi kommer under året att vara det högsta någonsin.
Det är dock viktigt att påpeka att det råder en fortsatt utmanande konsumentmarknad och även om Mips upplever en positiv utveckling är konsumentmarknaden fortfarande varken helt normaliserad eller speciellt stabil.
Vi är fortsatt övertygade om att vi har rätt långsiktiga strategi med stort innovationsfokus och ett långsiktigt byggande av ett väl erkänt ingrediensvarumärke som gör oss till en viktig partner inom hjälmbranschen. Denna strategi kommer även fortsättningsvis stötta vår långsiktiga plan och resan mot att nå våra finansiella mål.
Stockholm, oktober 2024
Max Strandwitz
Koncernchef och VD