MEKO AB lanserar Mobilitetsbarometern – sanningen om vad vi verkligen tror om mobilitet och framtiden
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

MEKO AB lanserar Mobilitetsbarometern – sanningen om vad vi verkligen tror om mobilitet och framtiden

MEKO (tidigare Mekonomen Group) lanserar nu Mobilitetsbarometern, en omfattande och unik rapport som visar vad vi verkligen tycker och tänker om mobilitet i allmänhet och elbilar i synnerhet. Med över 4000 svarande i Sverige, Norge, Finland och Danmark avslöjar barometern vilka vanor vi har i dag, men även vad vi önskar oss av framtiden.

– Behovet av mobilitet är tidlöst och oberoende av teknisk utveckligen eller finansiellt läge. Vi befinner oss i en grön omställning av bilparken vilket är spännande men också ett nytt område. Vi vill få bättre föresåelse av mönstren för att vi på MEKO ska fortsätta möta behovet hos bilägare på ett sätt som är enkelt för dem - utan att de behöver leta på andra platser, säger Petra Bendelin, Direktör Affärsutveckling & Strategi, MEKO.

Mobilitetsbarometern är den första rapporten att uforska vanor och attityder i Norden. Undersökningen genomfördes online med slumpmässigt utvalda respondenter över 18 år, mellan den 25 mars och 4 april 2022. Totalt var det över 4 000 personer svarande på undersökningen, över 1 000 personer från respektive Danmark, Finland, Norge och Sverige.

– Vi ville genomföra en objektiv rapport som är användbar för näringslivet samt för andra aktörer, som t.ex. politiker och myndigheter att fatta beslut som möjliggör långsiktig mobiltet. Rapporten visar att människor vill bli mer hållbara, men vägen dit är inte i linje med preferenserna kring mobilitet. Vår ambition är att öppna för en transparent dialog så att vi fortsätter att utveckla mobiliteten i en riktning som är bra både för människor och planeten, säger Petra Bendelin, Direktör affärsutveckling & strategi, MEKO.

Fakta om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Demoskop på uppdrag av MEKO AB (tidigare Mekonomen Group). För att korrigera för potentiella urvalsfel och för att ta hänsyn till skillnaden i landets befolkningsstorlek, viktas data på kön, ålder och landets befolkningsstorlek. Analysen är inriktad på att visa de aggregerade resultaten för människorna i Norden, samt skillnader mellan länder och vissa grupper.

Learn more:

  • MEKO AB bjuder in till ett digital seminarium måndagen den 4 juli: “Elbilsboom. Vad tycker egentligen svenskar och nordbor om elbilar och den nya mobiliteten?” LinkedIn MEKO: https://www.linkedin.com/company/mekoab
     
  • Mobilitetsbarometern finns som billaga till denna pressrelease och att ladda ner på meko.com

Kontakt:

Gabriella Granholm, Director of Communication, Marketing and HR
Phone: +46(0)8-464 00 00, Mail: [email protected]

Petra Bendelin, Director of Business Development & Strategy
Telefon: +46(0)8-464 00 00, Epost: [email protected]

Bifogade filer

Nyheter om MEKO

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien MEKO

Senaste nytt