MedHelp Care publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2022 – Tillväxt på svenska marknaden och stigande bruttomarginal ger positivt resultat under kvartalet
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

MedHelp Care publicerar delårsrapport för tredje kvartalet 2022 – Tillväxt på svenska marknaden och stigande bruttomarginal ger positivt resultat under kvartalet

Händelser under kvartalet

  • MedHelp Care når positivt resultat och kassaflöde under kvartalet med goda förutsättningar för fortsatt lönsam tillväxt.
  • Bruttomarginalen ökar ytterligare under det tredje kvartalet och ligger stabilt över 80%.
  • Den svenska verksamheten har växt 5,7% ackumulerat. Samtidigt har de rörliga intäkterna minskat på grund av lägre samtalsvolymer i takt med att pandemin har klingat av vilket innebär att den underliggande tillväxten av fasta kontrakterade intäkter i den svenska verksamheten var betydligt högre än de rapporterade 5,7%.
  • MedHelp Care lanserar en algoritm i sin digitala plattform för att hjälpa företag att i ett tidigt skede fånga upp hälsorelaterade risker bland anställda. Med hjälp av den nya algoritmen kan MedHelp Care bidra ytterligare till en bättre medarbetarhälsa och stora kostnadsbesparingar relaterade till långtidssjukfrånvaro hos företag.

Tredje kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 19 333 TSEK (19 547 TSEK), motsvarande en minskning om 1,1%.
  • EBITDA minskade med 660 TSEK och uppgick till 3 330 TSEK (3 990 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 17,22% (20,41%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1 134 TSEK (2 613). Justerat för förändringar i rörelsekapitalet av engångskaraktär uppgick kassaflödet från verksamheten till +2 910 TSEK.
  • Antal användare uppgick under kvartalet till 200 141 (187 672), en ökning med 6,6% mot samma period föregående år.

Januari – september 2022

  • Nettoomsättningen uppgick till 59 169 TSEK (58 741 TSEK), motsvarande en ökning om 0,7%.
  • EBITDA minskade med 9 591 TSEK och uppgick till 410 TSEK (10 001 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 0,69% (17,03%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital uppgick till 773 TSEK (11 447 TSEK).

VD har ordet

Tillväxt på svenska marknaden och stigande bruttomarginal ger positivt resultat under kvartalet

Med en kundbas som växt över tid och genomförda effektiviseringar når vi nu ett positivt kassaflöde och resultat. De satsningar vi gjort i bland annat vår digitala plattform, teknik inom artificiell intelligens (AI), ett holistiskt CRM-system och ISO27001-certifieringen har också lagt grunden för fortsatt lönsam expansion.

Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 19,3 miljoner kronor i kvartalet. I den svenska verksamheten, som står för 98% av totala omsättningen, uppgår tillväxten ackumulerat till 5,7%. Vi har sett de rörliga intäkterna minska på grund av de lägre samtalsvolymerna i takt med att pandemin har klingat av samtidigt som den underliggande tillväxten av fasta kontrakterade intäkter ökat. Det gör att den underliggande tillväxten i den svenska verksamheten var betydligt högre än de rapporterade 5,7%. Den danska verksamheten har fortfarande en negativ påverkan i jämförelse med föregående år men på sikt ser vi att det finns potential för lönsam tillväxt även i Danmark.

Vi har samtidigt sett bruttomarginalen fortsätta stärkas under kvartalet till 82,8%. Att bruttomarginalen nu har stabiliserat sig över 80% är en följd av de produktionsrelaterade kostnadseffektiviseringar vi gjorde under det andra kvartalet som nu får fullt genomslag. Det visar att påverkan från våra effektiviseringar är uthålliga och bestående. Vi ser samtidigt högst begränsade kostnadsökningar framför oss trots det ansträngda makroekonomiska klimatet med hög inflation. Att vi dessutom har indexreglerade avtal mot våra kunder gör att våra intäkter per användare automatiskt ökar i takt med inflationen, vilket gör att vi kan fortsätta öka både intäkter och kassaflöde.

EBITDA uppgick till 3,3 miljoner kronor i kvartalet med ett positivt kassaflöde för verksamheten. Det är ett resultat av kundtillväxt, tidigare investeringar och den stärkta bruttomarginalen. Vi har nu en plattform och verksamhet som har mognat med en stabil grund att stå på som ger oss förutsättningar att utveckla MedHelp Care och vår plattform
för digital företagshälsa under lönsam tillväxt.

I kvartalet har vi även hälsat ett 10-tal nya kunder välkomna och utökat användarbasen hos några av våra befintliga kunder. Antalet användare av vår plattform uppgick till 200 141 vid slutet av kvartalet, en ökning med 6,6% jämfört med det tredje kvartalet föregående år. Mot slutet av kvartalet har vi sett en liten minskning i antalet användare hos ett antal av våra kunder (främst inom retail och besöksnäringen) jämfört med det andra kvartalet, vilket är ett resultat av säsongsvariationer där sommarpersonal endast ansluts under en period över sommaren.

Vi fortsätter samtidigt att utveckla vår digitala plattform med både nya funktioner och innovationer inom maskininlärning och AI. Målet är att kontinuerligt hjälpa våra kunder att datadrivet arbeta mer preventivt med att tidigt identifiera hälsorisker för att minska långtidsfrånvaron. Det skapar inte bara fördelar för personalens hälsa utan skapar också möjligheter att spara stora kostnader. Ett resultat av vårt utvecklingsarbete är lanseringen nu i september av en algoritm till vår plattform som hjälper till att upptäcka hälsorisker så att chefer kan sätta in preventiva insatser i tid. Vi har även ett AI-verktyg under utveckling för lansering i närtid som redan nu är 20% bättre än algoritmen på att identifiera hälsorisker och som över tid kommer att förbättras genom att modellen berikas med mer träningsdata vilket gör den allt träffsäkrare i att identifiera hälsorisker. Dessa verktyg ser vi som extremt viktiga i vår målsättning att kunna erbjuda företag ett effektivt hjälpmedel och bidra ytterligare till en bättre medarbetarhälsa och stora kostnadsbesparingar relaterade till långtidssjukfrånvaro.

Jag ser fram emot att fortsätta MedHelp Cares tillväxtresa på ett sätt som både skapar värde för våra aktieägare och bidrar till att hjälpa våra kunder minska sjukfrånvaron.

Bifogade filer

Nyheter om Medhelp Care

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Medhelp Care

Senaste nytt