MedHelp Care publicerar delårsrapport för det andra kvartalet 2024 – Ökad lönsamhet genom fortsatt konvertering av kunder till nya produkten ”Hälsoplattform med AI”
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

MedHelp Care publicerar delårsrapport för det andra kvartalet 2024 – Ökad lönsamhet genom fortsatt konvertering av kunder till nya produkten ”Hälsoplattform med AI”

Händelser under kvartalet

  • Fortsatt förstärkning av bruttolönsamheten, från 83,8% till 88,0%, ger ett betydligt högre EBITDA.
  • Hälsoplattform med AI lanserades på Fortnox marknadsplats och når därmed ut till Fortnox fler än 500 000 företagskunder i Sverige.
  • Ett avtal ingicks med 24SevenOffice Danmark där MedHelp Care har möjlighet att genom 24SevenOffice erbjuda sin hälsoplattform med AI till deras kunder på den danska marknaden.
  • SAAB har meddelat att de i höst kommer att byta till en ny leverantör av företagshälsovård, som är en partner med oss sedan hösten 2023, och vi har under kvartalet signerat ett avropsavtal med denna nya partner avseende SAAB fortsatta användande av vår produkt.

Andra kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 116 TSEK (20 523 TSEK), motsvarande en minskning om 2,0%.
  • Bruttoresultatet, mätt som intäkter minus produktionskostnader, ökade till 19 978 TSEK (18 862 TSEK) med en bruttomarginal om 88,0% (83,8%).
  • EBITDA ökade med 887 TSEK och uppgick till 2 338 TSEK (1 451 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 11,6% (7,1%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3 280 TSEK (1 338 TSEK).
  • CARR (Contracted Annual Recurring Revenues) uppgick till 83 682 TSEK (80 585 TSEK).

Januari – juni 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 41 305 TSEK (42 075 TSEK), motsvarande en minskning om 1,8%.
  • Bruttoresultatet, mätt som intäkter minus produktionskostnader, ökade till 39 510 TSEK (37 700 TSEK) med en bruttomarginal om 86,1% (82,1%).
  • EBITDA ökade med 398 TSEK och uppgick till 4 328 TSEK (3 930 TSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 10,5% (9,3%).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4 041 TSEK (4 161 TSEK).

VD har ordet

Ökad lönsamhet genom fortsatt konvertering av kunder till nya produkten ”Hälsoplattform med AI”

Under det andra kvartalet 2024 har vi fortsatt sett en trög marknad vilket påverkat vår tillväxt. Nu fokuserar vi på effektiviseringar som gör oss ännu starkare när det väl vänder samtidigt som vår lönsamhet ökar i takt med att vi konverterar allt fler kunder till vår nya Hälsoplattform med AI.

Vår omsättning minskade under kvartalet med två procent till 20,1 miljoner kronor (20,5) jämfört med samma kvartal föregående år. Det som främst har påverkat oss är att vi, som vi tidigare meddelat, tappade ett par större kunder under hösten 2023 bland annat i samband med prispressade offentliga upphandlingar, vilket gett en negativ effekt på vår tillväxt under våren.

Utöver det har mängden korttidssjukfrånvaro minskat med drygt 9 % jämfört med samma kvartal föregående år och därmed även antalet sjukskrivningar, vilket också ger viss negativ effekt på vår nettoomsättning, men samtidigt påverkar bruttomarginalen positivt då det medför att produktionskostnaderna går ned.

Trots detta ser vi en del positiva tecken på att konjunkturen håller på att vända och andas viss optimism. Vi ser ett stadigt minskat kundbortfall (”churn”), med ett betydligt lägre antal under det sista kvartalet jämfört med tidigare kvartal. Samtidigt har vi hälsat 65 nya kunder välkomna under första halvåret 2024, varav nästan 30 stycken under det andra kvartalet. Bland de kunder vi har tecknat avtal med på senare tid finns Skandia med cirka 2 220 medarbetare, med start planerad i november vilket innebär ett positivt tillskott från dess.

Vårt nya nyckeltal CARR (Contracted Annual Recurring Revenues), som visar den årliga summan av återkommande abonnemangsintäkter med hänsyn till nya och uppsagda avtal, visar på en ökning med 3,6 % till 83,7 miljoner kronor (80,6) jämfört med det andra kvartalet 2023.

Vår bruttomarginal visade i kvartalet på rekordhöga 88 % (83,8) med ett bruttoresultat på 20 miljoner kronor (18,7). Detta är främst till följd av att vi fortsätter att konvertera kunder från vår gamla plattform till vår nya Hälsoplattform med AI, som både är en bättre produkt för kunden och samtidigt innebär en effektivare process för oss och därmed sänkta produktionskostnader. Utöver detta har vi minskat våra övriga externa kostnader och EBITDA-resultatet uppgick till 2,4 miljoner kronor (1,5).

Under kvartalet har vi fortsatt att satsa på vår strategi med nya typer av partnerskap för att möjliggöra att nå ut till fler företag på olika sätt. Detta har lett till att vi under kvartalet ingått partnerskap med Fortnox och 24SevenOffice, som båda är affärssystemleverantörer med hundratusentals företagskunder. Via Fortnox har vi genom deras marknadsplats på ett helt automatiserat sätt redan anslutit ett antal nya kunder och fått positiv feedback avseende kundupplevelsen. På sikt ser vi att Fortnox och 24SevenOffice kommer att kunna bidra med fler nya kunder av varierad storlek i både Sverige och Danmark.

Något jag också skulle vilja lyfta är att ett av de större företag som använder vår produkt, SAAB, under kvartalet meddelade att de i höst kommer att byta leverantör av företagshälsovård. Vi är samarbetspartner med både den befintliga och den nya företagshälsovårdsleverantören, vilket gjorde att SAAB valde att stanna kvar som kund till oss. Det visar styrkan i vår affärsmodell med olika återförsäljande samarbetspartners, även sådana som konkurrerar sinsemellan, samtidigt som det visar på kvaliteten i vår produkt och Hälsoplattform.

Under våren meddelade Region Stockholm att de har köpt vårt tidigare systerföretag MedHelp Sjukvårdsrådgivning AB, som levererar sjukvårdsrådgivning både till 1177 i Stockholm och till oss och våra kunder. Detta har inneburit att MedHelp Sjukvårdsrådgivning under juni sagt upp det licensavtal som vi har oss emellan vad avser deras användning av namnet ”MedHelp”, vilket gäller från och med nästa sommar. Vi kommer efter sommaren att ha dialog med MedHelp Sjukvårdsrådgivning om vårt fortsatta samarbete i övrigt givet deras nya ägarförhållanden.

Avslutningsvis fortsätter vi vårt arbete med att bearbeta vår stora säljpipe, arbetar med att ingå nya gynnsamma partnerskap och ökar insatserna för att synas mer i kanaler där potentiella kunder finns. I takt med att vi kommer se en gynnsammare konjunktur är jag övertygad om att vi också kommer att se en högre tillväxt framgent. Jag ser med tillförsikt fram emot hösten och att tillsammans med våra partners skapa goda förutsättningar för fler företag att förbättra medarbetarhälsan och minska sjukfrånvaron i samhället.

Tobias Ekros, VD

Delårsrapporten för det andra kvartalet för 2024 finns publicerad på bolagets hemsida under https://www.medhelp.se/investerare/rapporter-och-presentationer/ tillsammans med övriga finansiella rapporter.

Bifogade filer

Nyheter om Medhelp Care

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Medhelp Care

Senaste nytt