Marknadsuppdatering generellt, inkluderandes HOST mässan i Milano
Air is the new oil – många faktorer pekar mot Lightfry och Air Fry Technology.
EatGood, är ett FoodTech-bolag, med produktfamiljen Lightfry som genom sitt Lightfry Cooking System möjliggör hälsosammare matproduktion. Bolagets varmluftsteknik, Air Fry Technology, skapar möjligheten att ersätta dagens oljefritöser utan att ge avkall på smak, utseende eller konsistens. Möjligheten att även kunna ångkoka, grilla, rosta och torka ger en otrolig mångsidighet i produkten Lightfry vilket ökar marknaden och potentialen ytterligare samt förstärker intresset från marknaden genom hög flexibilitet. På toppen av detta så lägger vi till smarta ventilationslösningar, så har Eatgood ett väl paketerat koncept och erbjudande. Många faktorer och parameterar pekar på ett regimskifte mot Air Fry Technology bl.a hälsa, tillgång och prisutveckling av vegetabiliska oljor och t.ex den boomande trenden med air fryers för konsumentmarknaden på en global marknad. Lightfry är här för att stanna och öppnar upp för oanade möjligheter för restaurangköken med mängder av nya möjligheter till att servera mat med optimerad smak och kvalitet. Resan har bara precis börjat för en alternativ processteknik, Air Fry Technology, att ta över efter mycket lång tid av oljefritering.
Mässor och rätt distributionskaler
På de mässor som vi nu genomfört i slutet av september och nu senast HOST i Milano under oktober månad så får vi bra respons och det finns ett stort intresse. Från HOST mässan så tog vi med oss 230 leads från slutanvändare till stora kedjekunder samt distributörer trots att antalet besökare bara var 33% av antalet jämfört med t.ex 2019. För Eatgoods del så är det fortsatt arbete med att hitta rätt distributörer och återförsäljare som är bra representanter för Lightfry som varumärke och som kan nå ut på respektive marknader. Den 17 november så var vi med, vår Brittiska distributör Valentine & Cuisinequip, på en webinar för ENSE gruppen som är en grupp om 80 återförsäljare i Storbritannien där 100% fokus var på Lightfry. Mycket bra att Eatgood har öppnat upp den Brittiska marknaden som ett stort komplement till USA.
Övriga faktorer som pekar mot Lightfry och Air Fry Technology:
- Energipriser stiger
- Lightfry har väldigt låg energiförbrukning, t.ex endast 1kW vid standby temp om 220°
- Ingen risk för oljebrand
- Möjliggör installation i princip i alla lokaler med en ventless huv som inte behöver kopplas till extern och fast installerad ventilationsanläggning
- Ingen logistik av oljor
- Behöver inte skicka använd olja till återvinning och destruktion
- Hälsosammare och bättre mat är på frammarsch globalt
- Hållbarhet/sustainability är viktigt idag för i princip alla aktörer, särskilt större aktörer
- Tack vare luftfritöser för hemma bruk så är Air Fry Technology välkänt och inget konstigt idag
- Skapar möjlighet till nya koncept eller att utveckla med kompletterande maträtter i befintliga koncept
- Komplettering av mer luftfritterade produkter om en ventilationsanläggning inte har mer kapacitet för ytterligare oljefritöser i befintliga anläggningar
- Minskning av risk för arbetsskador i kombination med het olja
- Ingen hantering av varm olja
- Fungerar även med installationer i rörliga enheter typ fartyg etc i en marin miljö
- Producenter av livsmedel normalt för oljefritering, ökar allt mer satsning på produkter för luftfritöser
- Enkelhet att använda
- Ingen väntetid mellan batcher som processas, som för att låta oljan återhämta och uppnå rätt temperatur på oljan, som vid fritering i olja
- Integrerat rengöringssystem för enkel hantering
- Minskade kostnader för sotning i och av restauranglokaler
- Längre och bättre serverbarhet jämfört med oljefriterat i avseende på krispighet och smak
Förutsättning för produktion
Att kunna leverera idag på en komplex marknad, generellt sett, med brister av komponenter, material och råvaror slår högt. Här sticker Lightfry ut hakan och levererar mindre antal av enheter inom 10 arbetsdagar och lite större ordrar på 4 -6 veckor. Detta till skillnad från många andra leverantörer som levererar på 4 – 6 månader i bästa fall. Att ha framförhållning avseende leveranser av komponenter och ingående material för produktion, och att ha detta som filosofi med ett tillräckligt lager av komponenter för att kunna producera utan att beställa komponenter för varje order som kommer in, skapar frihet och möjlighet där bolaget kan styra själva. Vi har också fördelen av att inte förlita oss på någon komponent-försörjning från fjärran österna i princip alls, vilket har gjort oss avsevärt mindre sårbara både gällande leveranser men även av de skenande fraktkostnaderna.
Marknaden kommer ikapp Lightfry
Så många faktorer som idag driver marknaden mot Air Fry Technology med fördelar som sustainability, ekonomiska fördelar, energieffektivitet, ökade installationsmöjligheter och förhöjda smak och produktkvaliteter skapar trygghet för mycket ljusa framtider. Det är inte Eatgood och Lightfry som skapar förändring på marknaden utan det är marknaden självt som driver förändringsprocessen som gör en investering i Lightfry mycket mer fördelaktig för branschens aktörer. ”Marknaden är mer mogen än någonsin och vi ser fram emot nya samarbeten med olika aktörer på marknaden, med intresse och nyfikenhet av nya möjligheter genom processteknik med fokus på hållbarhet, hälsosammare och bättre mat, likväl som säkerhet i sina restaurangkök – förändringen har bara börjat!” – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Önnermark, VD EatGood Sweden AB
Telefon: 0736-87 21 26
E-post: [email protected]
Kort om EatGood
EatGood Sweden AB har utvecklat Lightfry-ugnen för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja, vilket påverkar arbetsmiljön positivt för de som arbetar i restaurangkök men framförallt ger betydligt nyttigare mat för konsumenterna. Utöver att replikera fritering med olja så kan Lightfry ångkoka, grilla, rosta och torka råvaror som skapar oändliga möjligheter. EatGood står inför en kommande expansion av verksamheten med möjlighet till försäljning på en internationell marknad, inkluderandes marina installationer, till ett antal större kunder inom snabbmatsbranschen och restaurangbranschen samt andra matställen så som skolor, sjukhus och personalmatsalar.