Marknadsuppdatering: Ellen AB levererar en resultatförbättring drivet av försäljningstillväxt och stärkt bruttomarginal för perioden januari till mars 2023
Ellen AB redovisar en nettoomsättning om 7 103 (4 701) KSEK för de tre första månaderna 2023 vilket innebär en försäljningstillväxt om 51 procent jämfört med motsvarande period 2022. Bruttomarginalen stärktes med 7 procentenheter till 55 (48) procent. EBITDA förbättrades med 92 procent, motsvarande en ökning om 1 172 KSEK till -106 (-1 278).
Ellen AB publicerar inga kvartalsrapporter. Detta är en kort marknadsuppdatering för att belysa resultat och utveckling för perioden januari till mars 2023.
2022 har varit ett händelserikt år för Ellen där bland annat fokus legat på att implementera en ny varumärkesidentitet som harmoniserat varumärket i Norden samt Tyskland. Utöver detta har Ellen uppgraderat tre av sina veganska produkter med att addera prebiotika. Sammantaget har detta bidragit till utökad distribution och högre försäljning.
Ellen har under 2022 gjort ett antal riktade insatser för att möta de olika utmaningar man står inför. Dessa åtgärder har resulterat i en förbättrad försäljning och en stärkt bruttomarginal. Vi ser en fortsatt försäljningstillväxt både gällande värde samt volym. Dock ser vi tendenser i marknaden där konsumenten rent generellt väljer att konsumera lågprisalternativ, oavsett produktkategori. Detta kan komma att påverka försäljningen av Ellens högkvalitativa premiumprisade produkter.
Ellens egna marknader som idag inkluderar Sverige och Norge, samt Tyskland, fortsätter driva en stark tillväxt. Jämfört med motsvarande period föregående år levererar Norden (Sverige och Norge), en tillväxt på +50,4 procent och Tyskland har en tillväxt på +22,4 procent. Frankrike/Belgien som säljer och marknadsför Ellens probiotiska produkter under sitt eget varumärke Saforelle, visar en försäljningstillväxt om +85,5 procent för perioden. Dessa marknader står för knappt 84 procent av periodens omsättning.
”Det är glädjande att se att vårt målmedvetna arbete ger resultat. Vi ser ett trendbrott i positivt riktning. Vi befinner oss dock på en orolig marknad med ett tufft ekonomiskt läge som bland annat påverkar privatekonomin och köpbeteendet rent generellt hos gemene man. Detta är faktorer som kan komma att påverka Ellens utveckling”
”Vår fortsatta ambition är att uppnå lönsam försäljningstillväxt”, säger Charlotta Nilsson, VD i Ellen AB.
Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2023, kl. 13.00 CEST.