Månadsrapport för maj 2022
SOZAP lämnar härmed en statusuppdatering kring bolagets arbete med befintliga och nya speltitlar samt utveckling av nyckeltal för maj månad.
Antal månatliga användare (MAU) uppgick till 0,9 miljoner, en minskning med 20 procent jämfört med samma period föregående år och en minskning med 22 procent mot föregående månad.
Genomsnittligt antal dagliga användare (DAU) uppgick till 67 tusen, vilket är en minskning med 11 procent jämfört med samma period föregående år och en minskning med 21 procent mot föregående månad.
Genomsnittlig intäkt per daglig aktiv användare (ARPDAU) uppgick till 0,075 USD, en minskning med 17 procent jämfört med samma period föregående år men en ökning med 17 procent jämfört med april 2022.
”Att MAU och DAU har minskat jämfört med föregående år beror framför allt på minskade marknadsföringsaktiviteter jämfört med föregående år. Det reflekteras också i en minskad ARPDAU eftersom betalningsviljan generellt sett är högre hos användare som vi når genom aktiv marknadsföring. Att ARPDAU däremot har ökat jämfört med föregående månad beror på att den organiska trafik från svagare marknader har minskat, vilket driver ner MAU/DAU men stärker ARPDAU. Nyckeltalen för MAU, DAU och ARPDAU omfattar båda speltitlarna ARMED HEIST och LEGENDS OF LIBRA men merparten av MAU och DAU kan härledas till ARMED HEIST.” Rade Prokopovic, VD.
”Vi fortsätter att hålla flera parallella projekt i utvecklingsfas tack vare vår MVP-process, som just nu omfattar fem spelkoncept. Av dessa har vi inlett initiala marknadstester för två titlar: Puzzle Run och Hunter Merge. För de tre övriga spelen planerar vi marknadstester under det tredje kvartalet 2022. Vi ser en hög kreativ kvalitet i vår MVP-process, som gör det möjligt att effektivt ta pulsen på olika genrer, spelmekaniker och spelkoncept och därefter fatta datadrivna beslut. Vi ser mycket positivt på spelen inom sport- och jaktgenren och ser fram emot årets kommande marknadstester.” Rade Prokopovic, VD.