Mahindra väljer ABB:s PixelPaint till förstklassiga lackeringsjobb
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Mahindra väljer ABB:s PixelPaint till förstklassiga lackeringsjobb

{newsItem.title}

• Mahindra & Mahindra (M&M) ska använda ABB Robotics PixelPaint för att tillhandahålla skräddarsydda alternativ för den nya elfordonsserien
  • M&M blir det första OEM-företaget i Indien som använder PixelPaint-teknik till lackering av kontrasterande tak och stolpar
  • ABB:s prisbelönta teknik förbättrar kvalitet och effektivitet samtidigt som mängden avfall minskas

ABB:s innovativa PixelPaint-teknik har valts ut av Mahindra & Mahindra Ltd (M&M), Indiens ledande tillverkare av SUV:ar, till den nya lackeringsanläggningen för elfordon. Tekniken, som använder sig av ett prisbelönt lackeringshuvud som påminner om det i en bläckstråleskrivare, ska börja serieproduceras under 2025.

”Vår revolutionerande PixelPaint-teknik kan applicera både stora områden av en och samma färg liksom de allra minsta detaljerna med fullständig noggrannhet, utan att produktionslinjen försenas eller att man behöver ingripa manuellt”, säger Joerg Reger, chef för ABB Robotics Automotive Business Line. ”Genom att använda PixelPaint-utrustade robotar i dedikerade celler kan Mahindras lackeringsverkstad applicera ytbehandlingar som kontrasterande tak- och pelarbehandlingar på den nya elfordonsserien i en helt automatiserad process.”

PixelPaint består av ett lackeringshuvud med över 1 000 små, individuellt styrda munstycken som är monterade på en ABB-robot, till exempel lackeringsserien IRB 5500. Tillsammans med ABB:s 3D-visionssystem och koordinerat av ABB:s planerings- och programmeringsprogramvara RobotStudio® löper huvudet mycket nära fordonskarossen för att säkerställa att 100 procent av lacken appliceras på bilen utan översprutning eller luftspridning av sprayen. Detta eliminerar behovet av arbetskrävande maskeringsjobb och upprepade körningar genom lackeringsverkstaden, vilket resulterar i noll avfall samtidigt som man säkerställer en verklighetstrogen återgivning av exakta detaljer.

Efterfrågan på skräddarsydda alternativ har ökat under de senaste åren och PixelPaint är bara ett exempel på hur ABB:s transformativa tekniker bidrar till att Mahindras produkter etableras i lyxsegmentet.

Driftsättningen, som bygger vidare på ABB:s och Mahindras befintliga relationer, omfattar också 42 robotar från IRB 5500-serien, vilket gör M&M till det första OEM-företaget i Indien som använder PixelPaint-teknik till lackering av kontrasterande tak och pelare.

Komplexa och tidskrävande processer som invändig lackering och tätning utförs helt autonomt då ABB:s system noggrant säkerställer att lacken appliceras exakt och enbart där det behövs, vilket eliminerar behovet av att manuellt maskera bort andra ytor, vilket sparar både tid och material. ABB:s digitalt aktiverade färgsprutor RB1000i förbättrar överföringseffektiviteten med 10 procent och minskar mängden avfall med över 30 procent, vilket på så sätt säkerställer att en mindre mängd färg sprids i luften.

Mer information om ABB:s PixelPaint finns här: https://new.abb.com/products/robotics/functional-modules/pixelpaint

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 3 juli 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen www.abb.com

ABB Robotics & Discrete Automation är en av världens ledande leverantörer av robotteknik och maskinautomation och det enda företaget med en omfattande och integrerad portfölj som omfattar robotar, autonoma mobila robotar och lösningar för maskinautomation, utformade och styrda av vår värdeskapande programvara. Vi hjälper företag av alla storlekar och sektorer – från fordonsindustrin till elektronik och logistik – att bli mer motståndskraftiga, flexibla och effektiva. ABB Robotics & Discrete Automation stöder kunder i övergången till den uppkopplade och samarbetande framtidsfabriken. Affärsområdet har cirka 11 000 medarbetare på över 100 platser i cirka 53 länder. go.abb/robotics

2024-07-03 - Mahindra väljer ABB-s PixelPaint till förstklassiga lackeringsjobbhttps://mb.cision.com/Main/417/4010588/2898842.pdf

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om ABB

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering