MAG Interactive (publ) förvärvar Primetime - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

MAG Interactive (publ) förvärvar Primetime

{newsItem.title}

MAG Interactive (publ) förvärvar Primetime MAG Interactive har ingått avtal om att förvärva det svenska mediebolaget Sventertainment AB, utvecklare av den framgångsrika frågesportsappen Primetime. Stockholm, Sverige - 28 augusti 2020 - MAG Interactive meddelar idag att bolaget förvärvar samtliga aktier i Sventertainment AB för en köpeskilling om 20 miljoner SEK, samt med en tilläggsköpeskilling motsvarande högst 80 miljoner SEK baserat på vinstmål kommande tre år. Betalningen sker kontant och finansieras genom existerande likvida medel. Sventertainment är ett svenskt mediebolag specialiserat på livestreamad underhållning. Bolaget ligger bakom den framgångsrika frågesportsappen Primetime, som sänder livequiz sju dagar i veckan. “Primetime passar perfekt in i vår katalog av smarta, lättillgängliga ord- och triviaspel och passar särskilt väl ihop med Nya Quizkampen. Vi vill skapa synergier mellan Primetime och MAG genom att integrera livesändningar i Nya Quizkampen och det här är nästa strategiska steg på vägen mot att bli världsledande inom trivia. Vi erbjuder genom liveläget något helt nytt och spännande och bygger ett långsiktigt, unikt mervärde för våra Quizkampenspelare. Primetimes kompletterande affärsmodell, byggd på sponsorfinansiering, innebär även en möjlighet att öka ARPDAU i Nya Quizkampen,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive. “Primetime har helt organiskt byggt upp en bas på närmare hundra tusen dagligt aktiva spelare. De har också bevisat att affärsmodellen fungerar och bolaget går nu med vinst. Under det första halvåret har de ökat sin omsättning avsevärt jämfört med samma period förra året och vi tror att detta bara är början på deras tillväxtresa,” fortsätter Daniel Hasselberg. Sventertainment fortsätter agera som ett självständigt bolag med nuvarande ledning. Primetime förblir en fristående produkt på de nordiska marknaderna och samarbetet mellan bolagen kommer främst att fokuseras kring integrationen av livesändningar i Nya Quizkampen. MAG räknar med ökade intäkter främst genom att kombinera Primetimes livestreamade triviainnehåll med MAGs stora publik i Quizkampen-spelen. “Vi älskar frågesport och kunskapsbaserade spel, och därför känns det helt naturligt för oss och även en fantastisk match ur bolagssynpunkt i den nya ägaren MAG,” säger Daniel Weilar, styrelseordförande på Sventertainment. “Gemensamt kan vi skapa något unikt för spelarna: MAG besitter expertis som kommer att gynna oss och tillsammans kan vi göra Nya Quizkampen till världens största triviaspel,” säger Martin Palm, VD på Sventertainment. Primetime släpptes först i Sverige 2018 och har sedan dess expanderat till Norge, Danmark och Finland. Sventertainment omsatte drygt 9 miljoner SEK under det första halvåret 2020 - en ökning med 57% jämfört med samma period föregående år - och gjorde ett resultat före skatt på 1,3 miljoner SEK. Förvärvet förväntas ge en positiv effekt för MAG på EBIT. Denna information är sådan information som MAG Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2020 klockan 08:00. För mer information, vänligen kontakta: Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / [email protected] ([email protected]) Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / [email protected] ([email protected]) Om MAG Interactive    MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, och har skapat en katalog av spel som Ruzzle, Word Domination, WordBrain och Quizkampen som har laddats ned över 250 miljoner gånger. MAG har kontor i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. Email: [email protected]. Telefon: +46 (0)8-528 00 399. För mer information besök www.maginteractive.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se https://news.cision.com/se/mag-interactive/r/mag-interactive--publ--forvarvar-primetime,c3181963 Följande filer finns att ladda ned: https://news.cision.com/se/mag-interactive/i/primetime-logo,c2818179 Primetime logo https://news.cision.com/se/mag-interactive/i/mag-high-res,c2818185 MAG High Res https://news.cision.com/se/mag-interactive/i/daniel-hasselberg-ceo-headshot,c2818217 Daniel Hasselberg CEO headshot https://news.cision.com/se/mag-interactive/i/martin-palm-ceo-sventertainment,c2818274 Martin Palm CEO Sventertainment https://news.cision.com/se/mag-interactive/i/daniel-weilar-chairman-of-the-board-sventertainment,c2818275 Daniel Weilar Chairman of the Board Sventertainment

Nyheter om MAG Interactive

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien MAG Interactive

Senaste nytt