Lumito tydliggör sitt produktbudskap - ökad objektivitet i vävnadsanalys
Under hösten har Lumito tagit viktiga kliv framåt genom att förtydliga sitt budskap och tydligt addressera utmaningar och krav från potentiella kunder. Arbetet har gett snabbt resultat och lett till att strategiska samarbeten och studier har inletts. Detta öppnar dörrarna för framtida intäkter samt ökar vår vetenskapliga trovärdighet. Med ett växande nätverk av partners och nya kontakter på plats står Lumito starkare än någonsin.
Lumito har lagt stort fokus på att tydliggöra och stärka budskapet kring hur bolagets produkt, Scizys, fyller ett tomrum på marknaden. Bolagets patenterade teknologi möjliggör för extremt känslig mätning av låga halter av biomarkörer i vävnadsprov, exakt lokalisering av biomarkören i cellen, samt möjliggör jämförelser av testresultat. Denna unika kombinationen av styrkor revolutionerar vävnadsanalysen genom att avsevärt öka objektiviteten, vilket är något som eftersträvas inom både läkemedelsutveckling och klinisk diagnostik. Inom läkemedelsutveckling baseras idag jämförelser mellan olika läkemedelskandidater och utvärdering av behandlingseffekter ofta på visuell bedömning av vävnadsprovet, med begränsad objektiv mätbarhet. Med Lumitos teknologi blir dessa analyser både mer precisa och kvantifierbara (mätbara). Lumitos nya huvudbudskap är ”ökad objektivitet i vävnadsanalys”.
Första steget i Lumitos arbete att etablera ett nätverk av partners är med CRO-partners (Contract Rearch Organisations). Tillsammans med CRO-bolagen kommer vår produkt Scizys integreras i CRO-bolagens erbjudande till läkemedelsindustrin.
I den här satsningen är Truly Labs Lumitos första CRO-partner, och har en Scizys skanner placerad på sitt labb. Syftet är ett gemensamt utvärderingsprojekt för att så snart som möjligt kunna erbjuda ökad objektivitet i vävnadsanalys av biomarkörer till Truly Labs slutkunder. Utöver Truly Labs har Lumito initierat ett projekt med en internationellt väletablerad CRO, och är i dialog med ytterligare bolag.
”Jag tror verkligen på den modell vi har tagit fram för att stärka samarbetet med CRO-bolag, och möjligheterna att generera skalbara intäkter för Lumito. Målet är att CRO-bolagen erbjuder vävnadsanalys med Lumitos patenterade teknik till sina slutkunder. Första steget är att Lumito och CRO-bolaget samarbetar för att ta fram en analys anpassad till behov från slutkunder. Nästa steg är att denna analys integreras i CRO-bolagets erbjudande och kan beställas av flera olika kunder inom läkemedelsindustrin. Därefter kommer flera analyser utvecklas och optimeras, samt presenteras för slutkunder. Denna skalbara affärsmodell, där CRO-bolagen i praktiken agerar som en distributionskanal, är en win-win, och bygger på ömsesidigt förtroende mellan bolagen, både på det vetenskapliga och affärsmässiga planet, kommenterar Sanna Wallenborg, VD på Lumito.