Luminary samarbetar med Acast för att nå en bredare publik med Luminarys original-podcasts
Acast, världens största globala podcastföretag, och Luminary, premiumnätverket för podcasts, har ingått ett strategiskt partnerskap för att öka räckvidden för utvalda original-podcasts från Luminary. Sex program, inklusive "Under the Skin" med Russell Brand, "Joking Not Joking" med Mo Amer och Azhar Usman och "How I Masaba" med Masaba Gupta, kommer att göras tillgängliga för lyssnare på alla plattformar via Acast. Acast kommer också att fungera som Luminarys exklusiva partner för intäktsgenerering för dessa podcasts på alla plattformar, inklusive Apple Podcasts, Spotify och Amazon Music.,
Enligt avtalet kommer Luminary framgent även dra nytta av funktionen Acast+ Access, som lanserades tidigare i sommar. Därigenom får prenumeranter tillgång till exklusivt innehåll i den lyssningsapp de väljer. Med Acast+ Access har publicister och andra företag, som Luminary, en kraftfull och centraliserad lösning för att lösa sina behov vad gäller prenumerationer av podcasts, vilket möjliggör hantering av annonsering, distribution och medlemsförmåner på en lättanvänd plattform.
Partnerskapet kompletterar Luminarys prenumerationsmodell genom att utnyttja Acast's avancerade teknologi för distribution och intäktsgenerering för att nå en ännu bredare publik. Sedan lanseringen 2019 har Luminary etablerat sig som en framstående aktör inom podcastindustrin och erbjuder ett exklusivt innehåll som är tillgängligt via Luminarys app eller via Apple Podcasts Subscriptions. Sedan dess har Luminary samarbetat med några av de mest kända rösterna inom podcasting och underhållning, inklusive Guy Raz, Dave Chapelle, Corinne Fisher, Krystyna Hutchinson med flera, för att identifiera den distributionsstrategi som bäst passar deras innehåll och unika publik.
"Vårt uppdrag är att utgöra den främsta ingången till podcastvärlden genom att erbjuda möjligheter att upptäcka, växa och tjäna pengar på podcasts. Det nya partnerskapet är ett stöd på den vägen när Luminarys exceptionella ljudinnehåll görs lättillgängligt och möjligt att skapa intäkter från - för alla och överallt. Att Luminary valt Acast's teknologi och expertis understryker vår gemensamma satsning och innovativa strategi", säger Ross Adams, VD för Acast.
"Luminary grundades med en vision att producera högkvalitativa program som berör lyssnarna. Vårt partnerskap med Acast gör det möjligt för oss att framhäva kulturdefinierande innehåll, som den stjärnspäckade intervjuserien "Under the Skin" med Russell Brand och "Joking Not Joking" med Mo Amer och Azhar Usman, samtidigt som vi ger dessa artister - och deras utmärkta arbete - en möjlighet att nå den breda publik de förtjänar", säger Matt Sacks, ordförande och medgrundare av Luminary.