Lohilo Foods fastställer långsiktiga finansiella mål.
Lohilo Foods AB (publ) har beslutat om långsiktiga finansiella mål som gäller från och med 2022.
Lohilo ’s långsiktiga mål 2022–2025 är:
- Att under perioden i genomsnitt och inom respektive produktkategori och varumärke nå en årlig organisk tillväxt om:
- 15–30% för varumärket LOHILO
- 10–20% för övriga egna glassvarumärkena
- 10–15% för Superfruit
- 5–10% för distribuerade varumärken
- En total årlig tillväxt motsvarande 10–20%
- Lohilo har vidare som långsiktiga mål:
- Att systematiskt positionera sig inom functional food, med hälsa, dryck och glass som utvalda produktkategorier
- Att öka exportandelen väsentligt och post Covid-19 överstiga 30% årlig tillväxt under perioden
- Att genomföra ett antal förvärv inom valda produktkategorier
- Att distribuerade varumärken är en viktig del i uppbyggnaden av distribution av de egna varumärkena. Målsättningen är att kontrakten skall vara långsiktiga. Dessutom skall nettopåfyllnad av uppdrag ske när kontrakten slutligen löper ut.
- Lohilo ‘s mål är att uppnå EBITDA-marginal om minst 10%. Under 2021 är expansionen och uppbyggnaden av ledning, administration och marknad/försäljning fortfarande starkt påverkande, varför EBITDA förväntas vara negativ. Från utgången av 2022 är planen att vara EBITDA positiv igen.
Fastställt av styrelsen i augusti 2021
Tyrone Andersson, vd och koncernchef för Lohilo Foods, kommenterar: ” Jag ser idag mycket goda möjligheter att kunna leverera de långsiktiga målen med vår nya organisation och våra starka varumärken. Vi har tillsammans arbetat igenom vår tillväxt- och lönsamhetsplan och vi är mycket entusiastiska över att ta Lohilo Foods till nästa nivå och genomföra de förvärvs- och utvecklingsstrategier som utarbetats.”
För ytterligare information kontakta:
Tyrone Andersson, vd, [email protected], +46 70 75 10 340