Lohilo Foods AB (publ) Bokslutskommuniké 2024
Hög tillväxt och positivt EBITDA-resultat i det fjärde kvartalet
Oktober - December 2024
- Totala nettoomsättningen ökade med 23,2 procent till 47 387 TSEK (38 461)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 32,6 procent till 41 869 TSEK (31 583)
- Nettoomsättningen för Export ökade med 54,0 procent till 16 807 TSEK (10 917)
- Bruttomarginalen har ökat till 30,3 procent (30,0)
- Genomförda omstruktureringsprogram har minskat övriga externa kostnader inkluderande jämförelsestörande poster 2023 med 59,4 procent och uppgick till 8 658 TSEK (21 346). Personalkostnader minskade med 2,3 procent och uppgick till 5 291 TSEK (5 416)
- Rörelseresultatet (EBITDA) inkluderande jämförelse störande poster 2023 före avskrivningar uppgick till 908 TSEK (-14 669)
- Rörelseresultatet (EBIT) inkluderande jämförelse störande poster uppgick till -301 TSEK (-17 029)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -1 163 TSEK (-17 568)
- Resultat per aktie uppgick till -0,03 kr (-0,59)
- Jämförelsestörande poster uppgick under perioden till 0 TSEK (-10 186). Posten avser förtida avslut av lager- och kontor i Växjö, nedskrivningar av materiella anläggningstillgångar i fastigheten samt avsättning reserv för avveckling av fordonspark.
- Resultat före skatt rensat för jämförelsestörande poster uppgick under perioden till -1 149 TSEK (-7 382).
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till 3 491 TSEK (-3 157)
Januari - December 2024
- Totala nettoomsättningen ökade med 12,7 procent till 205 171 TSEK (182 130)
- Nettoomsättningen för Egna varumärken ökade med 22,5 procent till 176 554 TSEK (144 135)
- Nettoomsättningen för Export ökade med 10,7 procent till 62 902 TSEK (56 813)
- Bruttomarginalen ökade till 32,0 procent (31,5).
- Rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 6 783 TSEK (-18 613)
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 1 525 TSEK (-25 837)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till -2 278 TSEK (-29 113)
- Resultat per aktie uppgick till -0,06 kr (-0,97)
- Jämförelsestörande poster uppgick under perioden till 0 TSEK (-9 215). Posten avser förtida avslut av lager- och kontor i Växjö, nedskrivningar av materiella anläggningstillgångar i fastigheten samt avsättning av fordonspark.
- Resultat före skatt rensat för jämförelsestörande poster uppgick under perioden till -1 421 TSEK (-19 698).
- Periodens kassaflöde från löpande verksamhet uppgår till 3 457 TSEK (-3 726)
- Likvida medel inklusive beviljad checkkredit uppgick på balansdagen till 10 284 TSEK (12 788)
Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2024
- Listbyte till NGM Nordic SME med första handelsdag 20 december
Händelser efter balansdagens utgång
-
- Inga väsentliga händelser
Lohilo Foods utsikter och finansiella mål
Under perioden 2025–2029 ska den genomsnittliga tillväxten av försäljningen i Lohilo vara minst 10 procent och EBITDA-marginalen ska successivt öka till minst 10 procent under perioden.
Lohilos långsiktiga strategiska mål
Att systematiskt positionera sig inom functional food, med glass, dryck och hälsa som utvalda produktkategorier
Utdelning
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2024.
Säsongsvariationer
Koncernens försäljning fluktuerar över året i linje med glassmarknaden där historiskt sett kvartal två och tre är de starkaste perioderna.
Hög tillväxt och positivt EBITDA-resultat i det fjärde kvartalet
Vi fortsätter att leverera stark tillväxt även under årets sista kvartal där våra Egna varumärken växer 23,2 procent och exporten totalt 54 procent. Den starka tillväxten och positiva av slutningen på året är ett resultat av att vi under året har utvecklat vår affär och vårt arbetssätt vilket har resulterat i fler kunder, framför allt på exporten, men även på hemmamarknaden. Under lång tid har vi fokuserat på att bygga starka relationer med våra större kunder som kontinuerligt köper våra varor. Vi ser det som ett fint bevis på att vår produktportfölj är attraktiv och kan fortsätta att växa framåt. Ett tydligt tecken på att vi tar stora steg framåt är att vi kan presentera ett positivt EBITDA i det annars normalt svaga fjärde kvartalet.
Vi kan se tillbaka på ett år där vi skapat god tillväxt och betydligt högre lönsamhet än de senaste åren. Vår plan har varit att förflytta bolaget för att kunna nå ett stabilt resultat på EBITDA-nivå, vilket vi lyckats med även om mina förhoppningar varit högre ställda. Vi kan även presentera en högre tillväxt än förväntat då vi växt kraftigt under det sista kvartalet. Tillväxten beror främst på en ökad försäljning av våra egna varumärken, både på våra exportmarknader och på hemmaplan, vilket skapar ett stort långsiktigt värde för bolaget.
De besparingar vi gjort under året har såklart också bidragit till det goda resultatet. Jag är nöjd med att vi kan växa 12,7 procent samtidigt som vi minskar övriga externa kostnader med 27 procent (15,4 MSEK) och personalkostnaderna med14,6 procent (3,4 MSEK). Dessa förändringar har gjort att vi kan förbättra vårt rörelseresultat (EBIT) med ca 27 MSEK. EBIT är därmed positivt för helåret med 1,5 MSEK, vilket är kvitto på att vi lyckats genomföra vår turn-around.
En försvagad svensk valuta och högre råvarupriser under 2024 medför att vår totala marginal legat under den prognos vi tidigare kommunicerat. Under 2025 kommer vi att succesivt flytta hem produktion av Alvestaglass och Järnaglass till Sverige vilket kommer att ge oss en betydligt lägre valutaexponering. Genom flytten säkrar vi inhemsk produktion för våra varumärken som är grundade med stark svenska historia. Vi kommer nu att även börja jobba tätare med vår nya produktionssamarbetspartner för att vidareutveckla och etablera nya produkter på den svenska marknaden. För framtiden är detta ett viktigt steg i vår utveckling och tillväxt.
Exporten har under förra året växt och planen är att skapa en bra tillväxt med god lönsamhet på exportmarknaderna även under 2025. Fokus ligger på att etablera oss starkare i de länder där vi idag finns. Vi har goda möjligheter att se en vidare tillväxt framför allt i de länder som är i starten av etableringen. Norden är vårt största fokus följt av Nederländerna, Schweiz och Kina.
Under första kvartalet 2025 kommer vi lansera en rad nya produkter under våra nuvarande varumärken. En stor trend senaste tiden är smaken pistage som vi kommer att lansera inför sommaren. Efter förra sommarens stora succé med LOHILO Exotic glassen kommer vi i år följa upp med ytterligare en sommarsmak i LOHILO Lemon. Vi kommer även stärka upp portföljen med fler glassar inom varumärket Superfruit efter förra årets lansering av smoothie-glasspinnar. Citron
och Hallon/Jordgubb blir två nya fräscha smaker på pint.
Vår likviditetssituation är under kontroll och har förbättrats genom positivt kassaflöde från den löpande verksamheten under årets sista kvartal. Vi jobbar ständigt med vår likviditet för att säkra rörelsefinansiering för kommande högsäsong, vilket vi lyckats med även i år.
De senaste åren har varit tuffa men tillsammans har vi tagit oss förbi problemen och därigenom skapat ett fantastiskt team med stark laganda och fullt fokus på uppdraget. Det känns som att Lohilo totalt sätt har blivit mycket starkare och att det finns god potential att fortsätta förbättra oss från år till år för att skapa värde för aktieägarna.
Jag vill tacka anställda, styrelse och aktieägare för 2024. Det har varit utmanande men ett väldigt givande år. Jag ser fram emot att driva och utveckla bolaget ytterligare år framåt. Tack!
Växjö, februari 2025
Richard Hertvig
Vd och koncernchef
Omsättningen ökade under kvartalet med 23,2 procent. Ökningen av omsättningen för egna varumärken uppgick till 32,6 procent medan distribuerade varumärken minskade med 19,8 procent under kvartalet.
På den svenska marknaden ökade i kvartalet vart och ett av varumärkena LOHILO glass, Alvestaglass och Järnaglass med mer än 20 procent. För helåret ökade Alvestaglass mest med en ökning om 38 procent.
På exportmarknaden har omsättningen ökat med hela 54 procent i kvartalet. Torra varor har ökat markant framförallt med LOHILO proteinbar och proteinpulver.
Det distribuerade varumärket Bubbies minskade i kvartalet både i Sverige och på exportmarknaden. På helåret ökade Bubbies omsättningen med 11 procent i Sverige.
Fjärde kvartalet
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för kvartalet uppgick till 14 371 TSEK (11 521). Bruttomarginalen ökade något och uppgick till 30,3 procent (30,0). Bruttomarginalen har under kvartalet fortsatt påverkats av den svaga kronan i relation till EUR och USD samt högre råvarumarknadspriser.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under kvartalet uppgick till -15 158 TSEK (-29 122), fördelat på personalkostnader -5 291 TSEK (-5 416) och övriga externa kostnader -8 658 TSEK (-21 346) samt av- och nedskrivningar -1 209 TSEK (-2 360). Minskningen av kostnader från föregående år är främst relaterad till de genomförda omstruktureringarna samt förändringarna i organisationen.
Personalkostnaderna har minskat med 2,3 procent mot jämförande kvartal och är främst relaterade till de genomförda omstruktureringarna och förändringarna i organisationen.
Övriga kostnader har minskat med 48 procent mot jämförande kvartal. Kostnaderna har framförallt minskat relaterat till förändrad försäljningsprocess, förändrat produktsortiment och förändrad logistik samt jämförelse störande poster 2023. Extra marknadsinsatser har utförts på såväl befintliga som nya exportmarknader under kvartalet.
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till -301 TSEK (-17 029). Rörelseresultatet 2023 påverkades framför allt av tidigare informerade omstruktureringar och förändringar i organisationen.
I andra kvartalet har byte av underleverantör och produktionspartner i dotterbolaget Superfruit genomförts. Produktionen var delvis begränsad under andra och tredje kvartalet. Positiv effekt av bytet har skett under fjärde kvartalet.
Kassaflöde
Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 3 491 TSEK (-3 157). Förändringen i kassaflödet är till största delen hänförligt till förändringen i rörelseskulder. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (0). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -2 346 TSEK (7 043) och är hänförligt till lägre nyttjande av checkkrediten samt planenliga amorteringar.
Totalt kassaflöde under perioden uppgår till 1 145 TSEK (3 887).
Resultat per aktie
Resultat per aktier uppgick till -0,03 kr (-0,59) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (29 999 185) aktier.
Januari till December
Nettoomsättning
Nettoomsättningen ökade under året med 12,7 procent. Egna varumärken ökade under perioden med 22,5 procent medan distribuerade varumärken minskade med 24,7 procent.
Ökningen på den svenska marknaden för egna varumärken beror, enligt våra bedömningar, på ökning av marknadsandelar, framgångsrik lansering av ny LOHILO smak, en större marknadssatsning på svenska daglig varuhandeln i samband med midsommar, samt återhämtning i konjunkturen.
Bruttoresultat
Bruttoresultatet för perioden ökade och uppgick till 65 707 TSEK (57 321). Bruttomarginalen ökade och uppgick till 32,0 procent (31,5).
Koncernens varuinköp sker till största del i EUR och USD, kurserna varierar över kvartalen vilket påverkar bruttoresultat och bruttomarginal. Under året har råvarupriser på framförallt kakao (chokad) och protein ökat.
Övriga intäkter
Under posten övriga intäkter redovisas ordinarie intäkter för uthyrning av lokaler samt viss försäljning av inventarier.
Kostnader
Rörelsekostnaderna under perioden uppgick till -66 882 TSEK (-87 726), fördelat på personalkostnader -20 244TSEK (-23 706) och övriga externa kostnader -41 380 TSEK (-56 796) samt av- och nedskrivningar -5 258 TSEK (-7 225).
Rörelseresultat (EBIT)
Rörelseresultatet under perioden uppgick till 1 525 TSEK (-25 837). Rörelseresultatet påverkas framför allt av tidigare informerade omstruktureringar och förändringar i organisationen samt förbättrat bruttoresultat.
Kassaflöde
Kassaflöde under perioden från den löpande verksamheten uppgick till 3 457 TSEK (-3 726). Förändring i kassaflödet är till största delen hänförligt till positiva EBITDA och förändringen i varulager. Kassaflöde från investeringar uppgick till 0 TSEK (-95). Kassaflöde från finansieringsverksamheten uppgick till -5 068 TSEK (7 243) och är hänförligt till planenliga amorteringar och förändrat nyttjande av checkräkningskredit. Totalt kassaflöde under perioden uppgår till -1 611 TSEK (3 422).
Resultat per aktie
Resultat per aktier under perioden uppgick till -0,06 kr (-0,97) baserat på antalet aktier per balansdagen vilket var 37 668 470 (29 999 185) aktier.
Likviditet och finansiering
Den 31 december 2024 uppgick koncernens banktillgodohavanden till 3 244 TSEK (4 856). Koncernen har räntebärande skulder till kreditinstitut om 10 858 TSEK (13 557) inkluderande en checkräkningskredit om 16 000 TSEK (16 000), varav moderbolaget 10 000 TSEK (10 000), som per den 31:e december var utnyttjad med 3 783 TSEK (3 997).
Koncernens soliditet uppgick per balansdagen till 18,3 procent (19,2). Eget kapital i koncernen uppgick vid periodens slut till 13 611 TSEK (15 889), motsvarande 0,36 (0,42) SEK per aktie.
Anställda
Antalet anställda i Lohilo Foods koncernen vid periodens utgång uppgick till 23 (26) personer, varav 8 (8) är kvinnor.
Varumärken
Lohilo
Vårt flaggskepp bland egna varumärken som vi skapat själva och nu exporteras globalt. LOHILO föddes ur visionen att glassälskare skulle kunna njuta av fantastisk glass, med ett lika fantastiskt näringsinnehåll. Vi vet att våra kunder inte nöjer sig med glass som bara är nyttig. Det är därför vi skapade receptet för den godaste proteinglassen någonsin. LOHILO började som en av världens första proteinglassar och har nu utvecklats till ett varumärke som sträcker sig över flertalet produktsegment med samma, övergripande syfte; träning och hälsa med fokus på fantastisk smak och funktion.
Alvesta Glass
Alvestaglass är vår klassiska premiumglass. Sedan över 30 år tillbaka har vi skapat kvalitetsprodukter med en självklar plats i våra kunders frysar. Glassen och alla såser är gjorda från grunden - allt enligt vår glassmästares recept. Vi har ett brett utbud av olika smaker – så att alla kan hitta sin egen favorit. Självklart har vi inkluderat laktosfri och utan tillsatt socker glass i vårt sortiment, för att alla ska kunna njuta av vår goda glass.
Järna Glass
Vår noggrant tillverkade lyxglass med fantastisk smak. Järnaglass är ett hantverk som tillverkas med ett fåtal, väl utvalda ingredienser. Vi har nämligen tagit en tydlig ståndpunkt när det gäller överflödiga ingredienser, e-ämnen och tillsatt luft - för att den allra bästa glassen inte behöver det! Vi förvärvade bolaget Järnaglass 2017, som ett naturligt steg i rätt riktning för att erbjuda det bästa till glassälskare.
Superfruit
Under varumärket Superfruit erbjuder vi naturliga och ekologiska nutritions- och matprodukter. Superfruit startade 2007 och är ett väletablerat och erkänt varumärke inom kategorin Superfoods. Varumärket riktar sig till medvetna konsumenter som sätter hälsan först. Superfruits produkter säljs hos alla stora återförsäljare inom hälsofackhandel, ehandel samt finns i utvalda dagligvarubutiker.
KLEEN Sports Nutrition
Kleen Sports Nutrition är ett svenskt varumärke med rötter i Åre. Ambitionen är att göra lite bättre och lite godare sportnutrition och i vårt sortiment hittar du olika typer av proteinbars och kosttillskott. Varumärket riktar sig till aktiva människor oavsett om du gillar att gå på tur, cykla, springa, lyfta vikter, klättra i berg så har vi produkter för prestation, uthålligt och återhämtning.
Övrig information
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Redovisningsprinciperna har inte förändrats sedan senast reviderade årsredovisningen 2023.
Operationella och finansiella risker
Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets kontroll men som kan påverka försäljning och resultat. Riskerna som bolaget utsätts för är förändringar av materialpriser, valutakurser samt kundavtal.
Utdelning
Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för 2024. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig för aktieägarna på bolagets hemsida den 25 april 2025.
Aktien
Antalet utestående aktier uppgick per den 31 december 2024 till 37 668 470.
De största aktieägarna som innehar mer än 10 procent per 2024-12-31 är Voxson Carl-L Eriksson AB och Richard Hertvig, som innehar en ägarpost om 15,1 procent respektive 12,4 procent.
Bolaget har per rapportdatum fyra utestående optionsprogram.
Optionsprogrammet 2022/25:1 omfattar 255 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.
Optionsprogrammet 2022/25:2 omfattar 135 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 8,30 SEK som löper ut 2025-07-30.
Optionsprogrammet 2023/26:1 omfattar 200 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Optionsprogrammet 2023/26:2 omfattar 540 000 teckningsoptioner till ett lösenpris om 2,70 SEK som löper ut 2026-05-31.
Om samtliga teckningsoptioner utställda per 2024-12-31 utnyttjas för nyteckning av 1 130 000 aktier kan utspädningseffekten uppgå till cirka 3,0 procent beräknat enligt antal emitterade aktier/totalt antal aktier efter emission.
Styrelsens intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna delårsrapport ger en rättvisande översikt av bolagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som bolaget står inför.
Denna delårsrapport har inte granskats av bolagets revisor.
Växjö den 28:e februari 2025
Hans Jacobsson Jonas Hamrén Berggren
Styrelseordförande Styrelseledamot
Richard Hertvig Therese Lundstedt
Styrelseledamot och Styrelseledamot
verkställande direktör
Finansiell kalender
25 april 2025: Årsredovisning 2024 publiceras
15 maj 2025: Delårsrapport Q1 2025 publiceras
26 maj 2025: Årsstämma
29 augusti 2025: Delårsrapport Q2 2025 publiceras
14 november 2025: Delårsrapport Q3 2025 publiceras (tidigare kommunicerat 21 november 2025)
27 februari 2026: Delårsrapport Q4 2025 publiceras
Finansiella rapporter publiceras via Cision news och på bolagets hemsida: www.lohilofoods.com/
För ytterligare information, kontakta vänligen:
Richard Hertvig, Vd och koncernchef
E-post: richard@lohilofoods.com, tel: +46 70 88 69 444
Om Lohilo Foods AB (publ)
Lohilo Foods AB (publ), som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torrvarusegmentet med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar LOHILO, Järnaglass, Superfruit, Alvestaglass, Bubbies och KLEEN.
Aktien handlas sedan 2024-12-20 på NGM Nordic SME under betäckningen LOHILO. Aktien har handlats från 2020-10-26 till 2024-12-19 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO.
Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 28 februari 2025 kl. 06.30 CET.
Lohilo Foods AB (publ)
Hejaregatan 30, 352 46 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com