Lindexkoncernens halvårsrapport 1.1–30.6.2024
Omsättningen för Lindexkoncernens andra kvartal var fortsatt stabil på en utmanande marknad, planenliga investeringar i tillväxt inverkade dock på det justerade rörelseresultatet
LINDEX GROUP Abp, Halvårsrapport 19.7.2024 kl. 8.30 EEST
Lindexkoncernens halvårsrapport 1.1–30.6.2024
Omsättningen för Lindexkoncernens andra kvartal var fortsatt stabil på en utmanande marknad, planenliga investeringar i tillväxt inverkade dock på det justerade rörelseresultatet
April–juni 2024:
- Lindexkoncernens omsättning uppgick till 251,6 (252,0) miljoner euro. Omsättningen var på jämförelseperiodens nivå, med en liten minskning på 0,2 % och 1,0 % i lokala valutor.
- Lindexdivisionens omsättning minskade till 169,7 (176,2) miljoner euro på grund av ett mindre antal butiksbesök i juni. I lokala valutor minskade omsättningen med 4,9 %.
- Stockmanndivisionens omsättning ökade till 81,9 miljoner euro (75,8) på grund av tidpunkten och framgången för Galna Dagar-kampanjen. År 2024 hölls kampanjen i början av andra kvartalet i april, medan den år 2023 inverkade på såväl det första som det andra kvartalet. - Koncernens bruttomarginal var på jämförelseperiodens nivå och uppgick till 60,0 % (60,1).
- Koncernens justerade rörelseresultat minskade till 29,5 (31,6) miljoner euro utan någon väsentlig inverkan av valutakurser.
- Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 30,8 (36,2) miljoner euro, vilket berodde på en mindre omsättning på grund av ett färre antal butiksbesök och planenliga högre marknadsförings- och digitaliseringskostnader som möjliggör framtida tillväxt.
- Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat ökade till -0,6 (-3,5) miljoner euro främst på grund av tidpunkten och framgången för Galna Dagar-kampanjen samt effektiva åtgärder för kostnadsinbesparingar. - Rörelseresultatet minskade till 20,3 (30,2) miljoner euro främst på grund av förlikningskostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet.
- Nettoresultatet minskade till 7,0 (13,8) miljoner euro.
- Resultatet per aktie minskade till 0,04 (0,09) euro.
Januari–juni 2024:
- Lindexkoncernens omsättning uppgick till 444,4 (450,4) miljoner euro. Omsättningen minskade med 1,3 % och i lokala valutor med 2,0 %.
- Lindexdivisionens omsättning minskade till 300,4 (302,7) miljoner euro. I lokala valutor minskade omsättningen med 1,8 %.
- Stockmanndivisionens omsättning minskade till 144,1 (147,8) miljoner euro. - Koncernens bruttomarginal var i linje med jämförelseperioden och uppgick till 58,4 % (58,5).
- Koncernens justerade rörelseresultat minskade till 23,0 (29,2) miljoner euro.
- Lindexdivisionens justerade rörelseresultat minskade till 35,0 (41,8) miljoner euro.
- Stockmanndivisionens justerade rörelseresultat ökade till -10,0 (-10,5) miljoner euro. - Rörelseresultatet var 12,7 (27,3) miljoner euro.
- Nettoresultatet minskade till -8,4 (33,3) miljoner euro.
- Resultatet per aktie minskade till -0,05 (0,21) euro.
Resultatprognos för år 2024 (uppdaterad den 15 juli 2024):
Lindexkoncernen förväntar sig att förändringen i omsättningen i lokala valutor år 2024 kommer att bli mellan -2 % och +2 % jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.
Tidigare resultatprognos för år 2024 (publicerad den 9 februari 2024):
Lindexkoncernen förväntar sig att omsättningen kommer att öka med 1–3 % i lokala valutor år 2024 jämfört med år 2023. Koncernens justerade rörelseresultat uppskattas vara 70–90 miljoner euro. Valutakursfluktuationer kan ha en stor inverkan på det justerade rörelseresultatet.
Marknadsutsikter för år 2024:
Marknadsläget väntas vara fortsatt tufft 2024. Det makroekonomiska läget i Europa förblir osäkert på grund av det fortsatt instabila geopolitiska läget. Den höga räntenivån belastar den ekonomiska tillväxten, och detaljhandeln kan påverkas av en lägre konsumtionsefterfrågan. Prognoserna indikerar en stagnerad BNP-utveckling (bruttonationalprodukt) eller en svag tillväxt på bolagets huvudmarknader. Inflationen väntas fortsätta att avta från höga till målsatta nivåer. Läget kan variera mellan koncernens marknader. Störningar i leveranskedjor och internationell logistik kan inte heller uteslutas under året.
Verkställande direktör Susanne Ehnbåge:
Inom Lindexkoncernen fortsätter vi vårt strategiska arbete för att öka tillväxten och värdeskapandet. Samtidigt som vi fokuserar på att uppnå våra finansiella mål, gör vi vårt yttersta för att säkerställa Lindexkoncernens beredskap att kunna ta vara på framtida affärsmöjligheter. Vi fortsätter att fördjupa vår förståelse av kunderna, vi förstärker vårt sortiment, utvecklar nya försäljningskanaler, investerar i digitalisering, skapar smidigare processer och gör framsteg i enlighet med vår hållbarhetsagenda. Allt detta i linje med våra divisioners strategier.
Andra kvartalet var tudelat för Lindexkoncernen. I april och maj presterade våra bägge divisioner väl. Men i juni minskade omsättningen på grund av ett färre antal butiksbesök, i synnerhet inom Lindexdivisionen. Trots detta låg koncernens omsättning och bruttomarginal på samma nivå som under jämförelseperioden, till en stor del tack vare Stockmanndivisionens lyckade Galna Dagar-kampanj i april.
Koncernens justerade rörelseresultat minskade på grund av nedgången i omsättningen i juni och de planenliga högre marknadsförings- och digitaliseringskostnaderna som möjliggör framtida tillväxt. Jag är nöjd med att Stockmanndivisionen förbättrade sitt justerade rörelseresultat månad för månad jämfört med året innan. Denna utveckling, som stärktes av en förbättrad operativ effektivitet, lindrade till en del minskningen i koncernens resultat. Orsakerna till den minskade omsättningen i juni har analyserats, och resultaten visade en minskning inom hela modemarknaden. Såsom vi kommunicerat tidigare, förblir marknadsutsikterna utmanande.
I juni godkände Science Based Targets initiative (SBTi) Lindexkoncernens vetenskapligt baserade klimatmål, som går ut på att minska växthusgasutsläppen med 42 % fram till 2030 jämfört med 2022 från både vår egna verksamhet (Scope 1 och 2) och värdekedjan (Scope 3). SBTi:s validering engagerar oss i att vidta ytterligare klimatåtgärder och samtidigt öka affärsverksamhetens lönsamhet och hållbarhet. Valideringen är en viktig milstolpe för vår strävan efter att minska klimatkonsekvenserna, och vårt systematiska arbete har redan resulterat i en betydande minskning av utsläppen.
Lindexkoncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet, och utvärderingen förväntas slutföras inom år 2024. Vi strävar också efter att avsluta skuldsaneringsprogrammet så fort som möjligt. Under andra kvartalet nådde vi en överenskommelse med Nordika II SHQ Oy, vilket innebär att endast ett bestritt yrkande kvarstår.
Jag ser fram emot vår fortsatta resa mot en hållbar och lönsam tillväxt tillsammans med Lindexkoncernens team. Vår största investering som möjliggör framtida tillväxt, Lindex nya omnikanalbaserade distributionscenter, tas i drift på hösten. Dessutom framskrider våra projekt för att utveckla digitaliseringen och skapa smidigare processer väl, vilket stöder den operativa effektiviteten. Jag vill tacka alla våra medarbetare för deras engagemang för våra strategiska mål.
NYCKELTAL
|
4–6 |
4–6 |
1–6 |
1–6 |
1–12 |
Omsättning, milj. euro |
251,6 |
252,0 |
444,4 |
450,4 |
951,7 |
Omsättningstillväxt, % |
-0,2 |
-6,3 |
-1,3 |
-3,2 |
-3,1 |
Omsättningstillväxt i lokala valutor, % |
-1,0 |
-0,5 |
-2,0 |
2,0 |
1,6 |
Andel digital omsättning, % |
17,2 |
16,0 |
17,9 |
16,8 |
16,8 |
Digital omsättningstillväxt i lokala valutor, % |
6,5 |
2,5 |
4,5 |
-0,2 |
2,7 |
Bruttovinst, milj. euro |
150,9 |
151,5 |
259,4 |
263,5 |
554,2 |
Bruttomarginal, % |
60,0 |
60,1 |
58,4 |
58,5 |
58,2 |
Justerat rörelseresultat, milj. euro |
29,5 |
31,6 |
23,0 |
29,2 |
80,0 |
Justerad rörelsemarginal, % |
11,7 |
12,5 |
5,2 |
6,5 |
8,4 |
Rörelseresultat, milj. euro |
20,3 |
30,2 |
12,7 |
27,3 |
76,5 |
Rörelsemarginal, % |
8,1 |
12,0 |
2,9 |
6,1 |
8,0 |
Periodens nettoresultat, milj. euro *) |
7,0 |
13,8 |
-8,4 |
33,3 |
51,7 |
Skulder netto exklusive IFRS 16-poster, milj. euro |
|
|
-30,0 |
-60,9 |
-65,6 |
Soliditet, % |
|
|
28,6 |
28,0 |
29,9 |
Soliditet (exklusive IFRS 16-poster), % |
|
|
60,5 |
58,4 |
60,5 |
Handelslager, milj. euro |
|
|
173,8 |
171,8 |
162,9 |
Fritt rörelsekassaflöde, milj. euro |
27,7 |
55,6 |
-15,8 |
15,2 |
70,8 |
Investeringar, milj. euro |
10,0 |
16,1 |
16,9 |
29,6 |
65,1 |
Vinst per aktie, grundläggande, euro **) |
0,04 |
0,09 |
-0,05 |
0,21 |
0,33 |
Antal anställda i genomsnitt |
|
|
6 021 |
6 082 |
5 801 |
*) Nettoresultatet för perioden minskade på grund av lägre rörelseresultat och ökade skatteutgifter. Rörelseresultatet var lägre på grund av högre kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet såsom visas i poster som inverkar på jämförbarheten. Under jämförelseperioden påverkades skatteutgifterna av ett positivt skattebeslut för Lindex Holding AB (tidigare Stockmann Sverige AB).
**) Vinsten per aktie minskade till -0,05 (0,21) euro på grund av ett lägre nettoresultat, som förklaras ovan, och ett större antal aktier jämfört med föregående period.
POSTER SOM INVERKAR PÅ JÄMFÖRBARHETEN (IAC)
Milj. euro |
4–6/ |
4–6/ |
1–6/ |
1–6/ |
1-12/ |
Rörelseresultat |
20,3 |
30,2 |
12,7 |
27,3 |
76,5 |
Justeringar av rörelseresultatet |
|
|
|
|
|
Kostnader relaterade till företagssaneringsprogrammet och andra tvister |
7,7 |
0,0 |
10,5 |
0,5 |
2,6 |
Kostnader relaterade till strategisk och organisatorisk utveckling |
1,4 |
0,8 |
4,2 |
0,8 |
2,3 |
Förlikning av försäkringsyrkanden på grund av förluster relaterade till covid-19 |
0,0 |
|
-4,5 |
|
|
Förlust vid avyttring av dotterbolagsaktier |
|
0,6 |
|
0,6 |
0,6 |
Rörelseintäkter av leasingändringar relaterade till försäljning och tillbakahyrning |
|
|
|
|
-2,1 |
Justerat rörelseresultat |
29,5 |
31,6 |
23,0 |
29,2 |
80,0 |
STRATEGI
Lindexkoncernens två divisioner, Lindex och Stockmann, har separata strategier för en hållbar och lönsam tillväxt. Lindexdivisionens strategi bygger på Lindex syfte, som är att stärka och inspirera kvinnor överallt. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att driva tillväxt, övergå till en hållbar affärsmodell och särskilja kostnader från tillväxt. Stockmanndivisionens kundfokuserade strategi bygger på Stockmanns syfte att vara en marknadsplats för ett bra liv. Divisionens tre viktigaste strategiska mål är att utveckla sortimentet, utöka och tillvarata den lojala stamkundkretsen och säkerställa en smidig omnikanalbaserad kundupplevelse. Dessutom fokuserar koncernen på operativ effektivitet.
Bägge divisionerna har förbundit sig till Lindex Groups vetenskapligt baserade klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser från sin egen verksamhet och sin värdekedja med 42 % fram till år 2030 jämfört med år 2022. Science Based Targets initiative (SBTi) validerade koncernens klimatmål i juni 2024.
I september 2023 påbörjade Lindexkoncernen en strategisk utvärdering i syfte att förtydliga aktieägarvärdet genom att omfokusera koncernens affärsverksamhet på Lindex. I samband med utvärderingen ändrade koncernen moderbolagets namn från Stockmann Oyj Abp till Lindex Group Abp på bolagsstämman den 21 mars 2024. Koncernen fortsätter att utreda strategiska alternativ för Stockmanns varuhusverksamhet. Lindexkoncernen förväntar sig att den strategiska utvärderingen kommer att slutföras inom år 2024 och ger ytterligare information om utvärderingen om och när det är aktuellt.
Halvårsrapport
Detta börsmeddelande är ett sammandrag av Lindexkoncernens halvårsrapport 1.1–30.6.2024 och innehåller dess väsentliga uppgifter. Rapporten är i sin helhet bifogad detta börsmeddelande som ett pdf-dokument, och finns dessutom tillgänglig på bolagets webbplats lindex-group.com.
Finansiell rapportering 2024
Lindexkoncernen publicerar sina finansiella rapporter år 2024 enligt följande tidsschema:
- 25 oktober 2024 delårsrapport januari–september
Webcast för analytiker och medier
En engelskspråkig media- och analytikerträff ordnas i dag, den 19 juli 2024 kl. 10.00 EEST som en direktsänd webcast som kan följas via denna länk. Inspelningen och presentationsmaterialet finns tillgängliga på bolagets webbplats efter evenemanget.
LINDEX GROUP Abp
Susanne Ehnbåge
verkställande direktör
Ytterligare information:
Susanne Ehnbåge, verkställande direktör
Annelie Forsberg, ekonomidirektör
Kontakt via Lindexkoncernens MediaDesk [email protected], tel. +358 50 389 0011
Marja-Leena Dahlskog, Head of Communications & IR, tel. + 358 50 502 0060
Distribution:
Nasdaq Helsinki
Centrala massmedia