LightAir förändrar strategi – fokus på organisk tillväxt och distributionspartners
LightAir meddelar en strategisk förflyttning från tillväxt genom förvärv till organisk tillväxt, där försäljningen framöver kommer att ske främst via distributörer och återförsäljare. Genom att fokusera på partnerskap i försäljningsledet stärker LightAir sin kostnadseffektivitet och närvaro inom industriella och kommersiella marknader.
LightAir AB (publ) (”LightAir”) meddelar en strategisk förändring i sin tillväxtstrategi. Efter några år med en strategi för både organisk tillväxt och expansion genom förvärv, kommer LightAir nu att prioritera organisk tillväxt och utöka sitt försäljningsfokus genom distributörer och återförsäljare, och mer begränsad direktförsäljning via egen säljkår.
Med denna förändring bygger LightAir vidare på sitt strategiska skifte från konsumentmarknaden till det industriella och kommersiella segmentet. Bolaget ser betydande möjligheter för sin patenterade CellFlow-teknologi samt tjänsteplattformen LightAir Connect inom dessa segment och avser att stärka sin närvaro på marknaden genom partnerskap med etablerade distributörer.
Stärkt fokus på distributionspartners för ökad marknadstäckning
Framöver kommer LightAir att minska sitt beroende av direktförsäljning via egen säljkår och istället samarbeta nära med ett nätverk av distributörer och återförsäljare för att nå en bredare kundbas. Genom denna modell säkerställs en kostnadseffektiv och flexibel försäljning med målet att stärka marknadspositionen, framförallt på de nordiska marknaderna. Under hösten har bolaget tecknat avtal med två distributörer i Finland och Sverige, som har väl etablerade kundrelationer och branschkännedom inom sina respektive områden.
Strategisk förflyttning för långsiktig lönsamhet
LightAirs strategi för organisk tillväxt innebär ett förstärkt fokus på produktutveckling, effektivisering och kundnära lösningar. Genom partnerskap med distributörer kan bolaget fortsatt prioritera de industriella och kommersiella segmentens krav på högkvalitativ luftrening för krävande miljöer, som exempelvis industri- och arbetsplatser där hälsa och produktivitet står i fokus. Tjänstemodellen "Ren luft som en tjänst" kommer fortsatt att vara en del av erbjudandet och generera stabila, återkommande intäkter.
”Genom att flytta vårt strategiska fokus mot organisk tillväxt och en distribuerad försäljningsmodell tar vi ett viktigt steg mot att stärka vår marknadsnärvaro samtidigt som vi ökar effektiviteten,” säger Lars Liljeholm, VD för LightAir. ”Vi ser fram emot att arbeta nära våra partners för att på ett kostnadseffektivt sätt nå ut med våra lösningar till fler kunder inom industri- och arbetsmiljösegmentet.”
Koncernstruktur
I och med strategiförändringen så avyttrar LightAir ett vilande dotterbolag, Gobram AB, som var tänkt att användas i förvärvssammanhang. Koncernen består framåt av moderbolaget LightAir AB (publ) och de helägda dotterbolagen LightAir Holding AB, LightAir International AB, LightAir Industrial AB, LifeAir Development AB och LifeAir AB. Det bedrivs ej någon verksamhet i dotterbolagen LifeAir Development AB och LifeAir AB.