LampGallerian konsolideras in i Nordic Nest Group och byter namn till Lightshop
Som tidigare kommunicerats, bland annat på kapitalmarknadsdagen 14 maj, kommer BHG att stärka sin lönsamhet och nå sina finansiella mål genom initiativ för tillväxt, konsolidering och ökad effektivitet. I samband med Nordic Nest Groups (”NN”) tilläggsförvärv av KitchenTime 11 januari kommunicerades även avsikten att konsolidera in LampGallerian i NN för att uppnå ytterligare skalfördelar. Den konsolideringen är nu slutförd. I samband med konsolideringen har LampGallerian bytt namn till Lightshop, med den svenska siten Lightshop.se och den tyska samt internationella siten Lightshop.com.
Med Lightshop adderar NN en produktspecialist inom den viktiga kategorin belysning. Lightshop har fullt ut integrerats i NNs befintliga infrastruktur i Kalmar med årliga besparingar om cirka 12 Mkr som följd, främst inom personal- och logistikkostnader. Den totala kostnaden för konsolideringen uppgår till 23 Mkr uppdelat på omstruktureringskostnader om 8 Mkr samt nedskrivningar om 15 Mkr. Nedskrivningarna påverkar inte BHGs kassaflöde. Samtliga kostnader kommer att hänföras till det andra kvartalet 2024.
”Med Nordic Nest, Svenssons och KitchenTime har vi etablerat den globalt starkaste aktören inom skandinaviska premiummöbler och heminredning. Tillskottet av Lightshop kommer att ytterligare stärka kategorin belysning, vilket lockar en stor kundgrupp som föredrar att köpa från specialister. Den ökade omsättningen ger oss bättre skalfördelar i logistik och kommersiella funktioner” säger Nordic Nests Vd Bank Bergström.
”Vi fortsätter att exekvera på vår kommunicerade strategi. Genom att konsolidera in Lightshop i Nordic Nest Group ökar vi våra skalfördelar och stärker vårt kunderbjudande” säger BHG Groups Vd Gustaf Öhrn.