Kvartalsrapport, Kvartal 3, 1 juli - 30 september 2021
Försäljning
Under kvartalet uppgick rörelseintäkterna till 508 kkr. Försäljningen skedde jämnt fördelat mellan den svenska marknaden och på export. Det negativa resultatet under kvartalet om -1.141 kkr beror huvudsakligen på frånvaron av möjligheter till aktiv försäljning samt av mässaktiviteter. Detta kommer att ändras sent i slutet av september i detta tredje kvartal med genomförda mässor i London, Storbritannien. Under detta kvartal så började Anna Johansson som CMO vilket kommer att ge resultat på marknads och försäljningssidan. Vi arbetar vidare med nya och befintliga kunder, återförsäljare och arkitekter. Äntligen så öppnades mässorna igen och Eatgood gjorde två mässor i London tillsammans med Valentine – Cuisinequip i slutet av september, och där alla var överens om att de var framgångsrika med kraftigt intresse från stora som små aktörer. Planerade mässor är nu i pipeline och marknader har börjat att återgå till ett mer normalt tillstånd och tempot skall lyftas ytterligare – särskilt nu med förstärkt säljorganisation med Anna Johansson. Marknaden i Sverige är helt klart fortsatt intressant och bolaget kommer göra allt för att öka försäljningen i Sverige och andra öppna marknader där vi kan agera utan restriktioner.
Högre täckning av USA’s delstater med fler MAFSI representanter
Under tredje kvartalet har Lightfryusa och HB Specialty fortsatt med framgång att att utbilda våra MAFSI återförsäljare vilket innebär att i utgången av september så täcker vi 3/4 av USA’s delstater vilket innebär att vi har uppnått detta mål avsevärt fortare än vi vågat tro. I och med den inställld NAFEM-mässan där en intensivutbildning av en stor del av återförsäljarna skulle genomföras, kommer det ta till i slutet av året innan alla återförsäljarna kommer vara utbildade. Detta innebär mycket mer resande till varje enskild återförsäljare vilket är orsaken att det tar i princip resten av året för att genomföra utbildningen. Detta har skett under Covid-19 tider vilket är en otrolig vinst och framgång då vi knappt vågat hoppas på en så pass öppen inhemsk marknad i USA, men med fortsatta inreserestriktioner för oss från EU. MAFSI representanterna har också sett fram emot den nya 4-ledade Lightfry-enheten vilket underlättar införsäljning av Lightfry och Air Fry Technolgy på USA marknaden. Pusselbitarna är på plats med många faktorer som pekar för luftfritering, vilket förhoppningsvis innebär nya framgångar på vår viktigaste marknad, USA.
Insikten utifrån diskussioner med MAFSI-representanter om hur många mer möjliga användare och fler kunder som kan göra installationer av Lightfry-enheter, mer likt plug and play, utan behov av ombyggnation av deras elanläggningar är mycket inspirerande och underlättar i stor utsträckning.
Marknadsföring - Digital marknadsföring, sociala media och mässor
Med ytterligare mässor inplanerade under Q4 2021 så är vi väl positionerade och med underbyggd nivå på aktivitet för att skapa försäljning långsiktigt. Bearbetning sker löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter. Detta för att bygga långsiktiga relationer, underlätta och möjliggöra framtida kommande affärer, och skapa en fortsatt ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Särskilt intensiv bearbetning inför HOST mässan kommer att planeras av tidigare och möjliga nya kontakter då det är den största och viktigaste mässan för bolaget och produkten Lightfry.
Mäss-kalender
- NAC’s, 5-8 oktober 2021, Chicago, USA
- HOST, 22-26 Oktober 2021, Milano, Italien
Marknader och utsikter – Det ser ljust ut för Air Fry Technology
Faktorer som talar för Lightfry och luftfritering:
- Hälsosammare och bättre mat – konsumenter är mer medvetna idag
- Ökad risk för allvarlig sjukdom och symptomer i kombination av Covid-19 och exempelvis diabetes och övervikt
- Konsumentprodukter för luftfritering fortsätter med en kraftfull global expansion
- Luftfritering blir allt mer känd som teknik
- Fortsatta kraftiga prisuppgångar för vegetabiliska oljor
- Möjlig risk för ransonering och brist av vegetabiliska oljor i Q4, 2021 pga ökad efterfrågan från andra branscher, bl.a petroleum industrin
- Ekonomiska incitament till att använda luftfritering, mer kostnadseffektivt
- Kraftigt höjda elpriser vilket gynnar Lightfry som är energieffektiv
- Större och tydligare intresse från kunder på mässorna för Lightfry och Air Fry Technology
Många olika faktorer på marknaden pekar mot luftfritering som nästa stora produkt för den kommersiella restaurang-marknaden efter induktionshällen. Sedan tidigare på marknaden globalt, så fortsätter luftfriteringsprodukter för konsument att booma och det ligger helt rätt i tiden, i trender som hälsosammare och bättre mat. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare för kommersiell luftfritering. I Covid-19 tider så lyfts också risken med underliggande sjukdomar som diabetes och övervikt fram vilket ökar risken för allvarliga komplikationer vid insjuknande i Covid-19. Efterfrågan på vegetabiliska oljor ökar också kraftigt då fordonsindustrin och petroleum industrin jobbar för hållbarhet och miljövänligare fordon vilket innebär att petroleumindustrin blir en allt större aktör av vegetabiliska oljor. Vegetabiliska oljor i detta avseende används till fossilfri diesel och detta kommer att spela stor roll både för stigande priser på en global marknad. Vi är övertygade om att USA är och kommer vara den lysande stjärnan avseende marknader och potentialen är mycket stor. Vi lägger i princip all energi där avseende aktiviteter och planering av aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer. Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader på ett mer kraftfullt sätt. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget, se vidare www.lightfryusa.com.
Ekonomi - resultaträkning i sammandrag kvartal 3, perioden 1 juli– 30 september 2021 i KKR
Resultaträkning i sammandrag kvartal 3, 2021 Q3 2021 Q3 2020
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 508 1 162
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm - 1 565 -1 758
Rörelseresultat före avskrivningar -1 057 - 596
Avskrivningar -60 -54
Rörelseresultat efter avskrivningar - 1 117 -650
Kursförluster - 0 - 0
S:a Övriga rörelsekostnader -0 - 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader - 1 117 - 650
S:a finansiella intäkter och kostnader -24 -48
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter - 1 141 - 698
Resultaträkning i sammandrag jan - sep, 2021 2020
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 3 118 3 046
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm -5 043 -4 729
Rörelseresultat före avskrivningar -1 925 -1 683
Avskrivningar -170 - 158
Rörelseresultat efter avskrivningar -2 095 -1 841
Kursförluster - 0 - 47
S:a Övriga rörelsekostnader - 0 - 47
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader -2 095 -1 888
S:a finansiella intäkter och kostnader -126 - 145
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter -2 221 -2 033
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 3 , 2021, KKR
Q3 2021 Q3 2020
Anläggningstillgångar 248 505
Lager 7 699 7 850
Fordringar 727 794
Kassa bank 7 582 50
S:a tillgångar 16 256 9 199
Eget kapital 12 491 4 016
Krediter bank 1 010 3 084
Kortfristiga skulder 2 755 2 099
S:a Skulder och
eget kapital 16 256 9 199
Soliditet 77% 44%
Ställning per 20210930 avseende:
Likvida medel 7 582 kkr
Antal utestående aktier 17 951 209
Resultat per aktie(jan –sept) -0,12 kr
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
1 februari 2022 Kvartalsrapport Q4, bokslutskommuniké 2021
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten/delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 30 november 2021
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartals/delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.