Kvartalsrapport för tredje kvartalet
Sammandrag delårsrapport Q3 2024 med vd-ord
Kvartal 3, 2024
• Nettoomsättning för perioden uppgick till 11 915 (18 155) Kkr.
• Rörelseresultat för perioden uppgick till -774 (7 241) Kkr.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -1 166 (6 227) Kkr.
• Resultat efter skatt uppgick till -1 166 (6 227) Kkr.
• Resultat per aktie uppgick till -0,09 (0,65) kr.
• Likvida medel per den 30 september 2024 uppgick till 3 269 Kkr.
• Eget kapital per den 30 september 2024 uppgick till 48 966 Kkr.
Kvartal 1-3, 2024
• Nettoomsättning för perioden uppgick till 51 640 (31 770) Kkr.
• Rörelseresultat för perioden uppgick till 4 200 (3 979) Kkr.
• Resultat efter finansiella poster uppgick till 994 (1 722) Kkr.
• Resultat efter skatt uppgick till 994 (1 722) Kkr.
• Resultat per aktie uppgick till 0,08 (0,18) kr.
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2024
• Bolagets partners Air India SATS ("AISATS") och Economic Group Holdings deltog som sponsorer på Global Aerospace Summit, ett forum för beslutsfattare, i Abu Dhabi.
• Aerowash ställde ut på mässan MRO Europe i Barcelona tillsammans med Socomore, vår partner för rengöringsvätska.
VD-ord
Aerowash fortsätter att växa. För de första nio månaderna går vi från en omsättning på 31,8 MSEK i fjol till 51,6 MSEK i år. En ökning med över 60 procent. Vi gör detta med ett positivt rörelseresultat och kassaflöde. Vi är dock fortfarande små varför omsättningen kan svänga något mellan kvartalen. Men den långsiktiga trenden är helt klart positiv. Orderboken per den 30 september uppgår till cirka 50 MSEK.
Under tredje kvartalet slutförde vi utestående leveranser till AISATS i Indien. AISATS har nu maskiner på plats i New Dehli, Bangalore och Hydrabad. AISATS har sedan starten sommaren 2023 genomfört över 2.500 dry wash tvättar med våra maskiner. Jag förväntar mig att AISATS fortsätter att växa och ta mer marknadsandelar under 2025, vilket kommer innebära behov av fler maskiner. Beträffande ordern från Economic Group Holdings (”EGH”) har vi genomfört en del av leveransen i år. På EGHs begäran har återstoden av leveransen flyttats över på 2025.
Under hösten har vi genomfört en hel del marknadsaktiviteter. Vi har tillsammans med våra partners deltagit på tre mässor: Global Aerospace Summit i Abu Dhabi, MRO Europe i Barcelona samt Air Expo i Abu Dhabi. Vid mässorna skapades stor uppmärksamhet runt maskinen och dry wash konceptet. Att genomföra dessa mässor tillsammans med våra partners är synnerligen kostnadseffektivt. Utan dessa partnerskap hade vi knappast kunnat genomföra dessa aktiviteter.
Utöver mässor pågår en konstant marknadsbearbetning av potentiella kunder i Asien, Mellanöstern, Europa och USA.
En viktig del av kundbearbetningen är demonstrationer på plats. Dessa demonstrationer tar mycket tid och resurser i anspråk. Vi har under hösten genomfört demonstrationer i Asien, Europa och USA.
Vår ”sales pipe” har aldrig varit större och den är global. Vår bransch består av stora och trögrörliga bolag vilket gör att säljprocesserna är längre än i många andra branscher. Detta har dock inte enbart nackdelar. Branschens struktur gör att inträdesbarriärerna är höga. Kundernas storlek gör också att vi kan växa med dem (se exemplet med AISATS). För att få ut full effekt av dry wash konceptet krävs dessutom att kunderna investerar i ett nätverk av maskiner. Fullt utbyggda nätverk kräver många maskiner.
Som aktieägare i Aerowash ser framtiden ljus ut.
Stockholm den 29 november 2024
Niklas Adler, VD