KVARTALSRAPPORT FÖR C SECURITY SYSTEMS AB (publ) JANUARI - MARS 2022
FÖRSTA KVARTALET 2022
Första kvartalet i korthet
- Koncernens intäkter ökade med 562% jämfört med kvartal 1 2021. Nettoomsättningen ökade med 3% under samma tidsperiod. Ökningen av koncernens intäkter drivs av dels en uppbyggnad av vårt varulager av färdigställda produkter så att vi står redo att leverera till våra kunder och dels av intäkter från utvecklingsprojektet “Spåra Lantdjur” där vi får ersättning för våra utvecklingskostnader från Jordbruksverket. Projektet förväntas pågå under 2022 och har en budget på 5,9 MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till kSEK -5 481 (kSEK -3 151), påverkad av dels en organisationstillväxt från 2 anställda i kvartal 1 2021 till 9 anställda i kvartal 1 2022 och dels en ej återkommande kostnad på kSEK 625 för en kreditram.
- Periodens resultat uppgick till kSEK -5 630 (kSEK -3 218).
- Kassaflödet uppgick till -23 759 tkr (1 880 tkr), främst påverkat av återbetalning av lån och leverantörsfakturor i början på kvartalet.
kSEK Kv 1 2022 Kv 1 2021 Förändring årsvis
Rörelsens intäkter | 1 419 | 214 | 562 % |
Nettoomsättning | 435 | 421 | 3 % |
Rörelseresultat | -5 481 | -3 151 | N/A |
Periodens resultat | -5 630 | -3 218 | N/A |
Vinst per aktie, SEK (modern) | -0,01 | -0,01 | 0% |
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET
- Bolaget meddelar att nyemissionen är registrerad hos Bolagsverket.
- Flipper Marin, som är en del av Nimbus Group, lägger en beställning på 150 stycken C-pod mini för leverans under båtsäsongen 2022 med start i april. Flipper Marin är en av Sveriges största återförsäljare av fritidsbåtar med ledande varumärken som Flipper, Nimbus, Aquador, Bella, Falcon och Alukin.
- Med anledning av Rysslands oprovocerade och olagliga invasion av Ukraina väljer Bolaget att pausa arbetet med den planerade affären i samarbetet med den ryska försäkringskooperationen OSK.
- Bolagets underleverantör OSM Group drabbas av det nya Covid 19-utbrottet i Kina. Efter att en medarbetare testats positiv har fabriken i Dongguan stängts ned och majoriteten medarbetare är satta i karantän. Den kinesiska regeringen har stängt av hela industrizonen varvid materialet inte kan levereras till fabriken vilket medför att lanseringen av CSECs nya produkt Spåra Hund senareläggs.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
- Willis Towers Watson (WTW) i samarbete med försäkringsbolagen Allianz och AXA lanserar C-pod mini som del av sitt erbjudande till båtförsäkringskunder i Frankrike. Kunderna får premiereduktion och självriskeliminering vid installation av en C-pod mini. WTW säkerställer att erbjudandet effektivt kommer att nå alla kunder genom att övergå till försäkringskontrakt online där de fördelaktiga villkoren tydligt framgår.
- CSEC och Sjöassistans inleder ett samarbete för att öka tryggheten och förenkla båtlivet runt Sveriges kuster. I ett första steg erbjuder Sjöassistans sina medlemmar rabatt på CSEC:s hela produktsortiment. Nästa steg i samarbetet är en gemensam satsning på att utveckla lösningar för att kringgå de tekniska hjälpmedel som tjuvar använder i allt större utsträckning för att undkomma upptäckt vid stölder av båtar och inte minst utombordsmotorer.
- Bolaget lanserar Spåra HUND - världens första självladdande GPS tracker för hundar. Massproduktionen påbörjades vecka 19 och säljstarten är satt till den 13 juni.
KOMMENTAR FRÅN VD
Under årets första kvartal fortsatte vi att följa planen för utveckling, produktion och försäljning. Den för bolaget viktiga lanseringen av Spåra för hundar försenades dock på grund av nedstängningen i Kina. Serietillverkningen är nu i full gång, leverans från Kina sker inom kort och vi påbörjar försäljningen av Spåra HUND den 13 juni. Intresset för Spåra och C-pod mini ökar bland försäkringsbolag. Lanseringen av C-pod mini i samarbetet med Willis Towers Watson i Frankrike är en milstolpe för oss. Rörelsens intäkter under kvartalet var 1,4 miljoner vilket är en ökning på mer än en miljon jämfört med motsvarande period förra året. Utsikterna för fortsatt tillväxt under andra kvartalet ser goda ut.
Den planerade lanseringen under första kvartalet av världens första självladdande tracker för hundar med solceller från Exeger (www.exeger.com) försenades tyvärr på grund av utbrottet av Covid i Kina som inträffade precis före den planerade starten av serietillverkning. Vår leverantör OSM (www.osm.group) som har tillverkning i Dongguan stängde sin fabrik den 22 mars. Verksamheten återupptogs ett antal veckor senare. Tillverkningen av våra produkter påbörjades vecka 19 och den första serien lämnar fabriken vecka 22.
Projektet Spåra Lantdjur - ett projekt som vi också driver tillsammans med Exeger och OSM och som finansieras av Jordbruksverket - går enligt plan. Vi har genomfört insamling av rörelsedata från nötkreatur på ett testgård i Sverige för att trimma in rörelsesensorerna. Vi kan redan nu konstatera att vi utifrån rörelsedata kan känna igen flera grundläggande beteenden för att kunna bedöma djurens hälsotillstånd. Strax före sommaren kommer vi att samla in data från ett större antal djur på flera gårdar parallellt. Det kommer att ligga till grund för framtagandet av algoritmerna för rörelseigenkänning.
Parallellt med insamling av rörelsedata utvecklar vi prototyper till det halsband som kommer att integrera såväl trackern som solcellerna från Exeger. Vi återanvänder teknik och erfarenheter från Spåra för hundar. Målet med projektet är att effektivisera tillsynen av djur på bete genom att spara tid för lantbrukaren och stärka djurhälsan. Marknaden utgörs av över 2 miljoner lantbrukare med cirka 90 miljoner nötkreatur inom EU vars länder har liknande regelverk kring djurtillsyn och rapportering av djurförflyttningar. Vi planerar för en kommersiell lansering under 2023.
Under de senaste drygt nio månaderna har vi byggt upp och förfinat vår kundsupport för att säkerställa snabba svar till kunder per telefon, mail, chat eller forum. Vi samlar systematiskt in synpunkter, tips och idéer till produktutveckling från våra kunder. Med utgångspunkt från den återkopplingen, tillsammans med resultatet av en större kundundersökning i samarbete med Linköpings Universitet, har vi uppgraderat våra mobilapplikationer för iOS och Android. De kommer att lanseras inom ett par veckor och kommer att vara ännu enklare och mer intuitiva för användarna än de nuvarande.
Vi har sedan ett antal år exklusiva samarbeten med några av de största försäkringsbolagen inom fritidsbåtsektorn i Frankrike. De bygger alla på premierabatt till dem som installerar en C-pod. Dessa samarbeten har än så länge inte resulterat i större volymer, vilket har varit frustrerande både för oss och våra samarbetspartners. Det finns två huvudanledningar till de hittills uteblivna framgångarna; dels har priserna på båtlarmen varit för höga för att kompenseras av rabatten på försäkringspremien, dels har försäkringsagenterna inte förmått eller haft tillräckliga incitament för att promota erbjudandet. Dessa två hinder har vi nu i samarbete med Willis Towers Watson (WTW), en av Frankrikes största förmedlare av båtförsäkringar, undanröjt. En C-pod mini är väsentligt billigare än våra andra larmsystem vilket gör att båtägarna snabbare tjänar in investeringen på lägre försäkringspremie - de allra flesta på mindre än två år. Dessutom kommer alla försäkringsavtal - nya såväl som förlängningar av befintliga försäkringar - att göras i ett digitalt flöde där villkoren tydligt framgår. Därmed kommer över 70.000 försäkringskunder att kunna fatta ett informerat beslut varje år. Tillsammans med WTW Yachting har vi goda förhoppningar om att detta väsentligt kommer att öka konverteringsgraden och bli en game changer. Vi diskuterar liknande upplägg med fler försäkringsbolag i Frankrike.
Jag ser med stor tillförsikt fram emot fortsättningen av året med lansering av världens första självladdande tracker för hundar, fler affärer med försäkringsbolag och andra bolag som ligger i pipeline och - inte minst - den stundande båtsäsongen som står för dörren.
Jacob Lundberg
VD