Kvartalsrapport EatGood Sweden AB Kvartal 1, perioden 1 januari- 31 mars 2022
Kvartalsrapport, första kvartalet 2022
Försäljning
Försäljning under första kvartalet uppgick till 2,42 Msek (654 kkr 2021) vilket är det bästa resultatet hittills för perioden januari - mars. Inledningen av 2022 ser mycket positivt ut då vi med vår produkt Lightfry och Air Fry Technlogy, och med vårt erbjudande om att bland annat kunna fritera utan olja, blir väldigt fördelaktigt. Eatgood har gått starkt in i ett mycket intressant 2022 med marknadsfaktorer som stigande priser för vegetabiliska oljor +107% i USA och på många andra marknader samt ökande elpriser, som påverkar i positiv riktning för luftfritering. Det märks tydligt att många aktörer inom restaurangbranschen anser att man nått ett läge där bägaren rinner över när kostnaderna blir extrema för att fritera i olja vilket är de sista pusselbitarna för att sätta ordentlig fart på försäljningen av Lightfry. När kriget kom till Ukraina så kändes det som Covid nästan hade upphört och rapportering om kriget tog fullständigt överhanden. Sitautionen på marknaden har förändrats avseende komponentförsörjning vilket tar längre tid, längre ledtider samt att det dessutom har drivit upp inköpspriser och produktionskostnaden. Oavsett detta så känns det mycket positivt då marknaden är så mycket mer ”på”, avseende Lightfry, och restaurangkunder söker aktivt alternativa sätt för att minska sina kostnader i deras verksamheter. Läget för Eatgood och Lightfry är superintressant och vi ser med stor tillförsikt an mot en positiv fortsatt utveckling framigenom med Lightfry - Air Fry Technology – ”Air is the new oil”. Vi är mer än redo för marknaden med ett välfyllt lager, en ökad efterfrågan på vår fantastiska produkt Lightfry, i ett bolag med god ekonomi!
Ytterligare kaptalinflöde genom teckningsoptionsprogam
Genom nyttjandet av teckningsoptionerna har EatGood tillförts 2,6 MSEK före emissionskostnader vilka beräknas till 0,1 MSEK. Nyttjandegraden av optionerna låg på 91,4%. På USA marknaden avser vi att aktivt stödja och supportera HB Specialty Foods. Vi kommer också att öka aktiviteten på den marina sektorn. Vidare kommer kapitalet från teckningsoptionsprogammet att generellt förstärka bolagets finansiella ställning och rörelsekapital. Tack vare denna styrka kommer bolaget att kunna svara upp vid en försäljnings- och produktionshöjning. Kapitalet kommer också att säkerställa bolagets likviditet under en lång period framöver.
Utleverans till USA motsvarande 1,7Msek
I mitten av mars skickades ytterligare en leverans av Lightfry enheter till USA med ett försäljningsvärde motsvarande 1,7Msek. Under 2022 så måste försäljningen ta fart med marknadsförutsättningar som kan beskrivas som den perfekta stormen för Lightfry. Höga oljepriser, höga elpriser, högaktuellt med luftfritering, aktiva kunder som söker alternativ. Detta i kombination med en uppbyggd struktur och organisation för försäljning av Lightfry via MAFSI representanterna samt genom onlinekanalen Webstaurant. Detta toppat med den nya ventlesshuven för den Nordamerikanska marknaden gör att det ser ut som ett upplägg för ökad försäljning.
Eatbox – svenskt halvautomatiserat och strömlinjeformat matkoncept
Med fokus på populär mat såsom pizza, kebab, pommes frites har Eatbox skapat ett koncept som innebär att allt beställs via app och levereras ut till kund i lådor som öppnas via kundernas telefoner när maten är färdig. Minimalt med kostnader, minimalt med personal samt öppet bara tider och dagar då försäljningen ligger på höga volymer dvs torsdag - söndag. Med ett väldigt litet footprint så har Eatbox optimerat sitt koncept genom smart planering, optimerat i ett litet utrymme i mobila enheter som lätt kan lyftas på plats för inkoppling av el, vatten och avlopp för en mer permanent installation eller en temporär och säsongsbaserad installation. Med det lilla formatet kan en Eatbox anläggning finna tillräckligt underlag i mindre städer eller samhällen eller i riktigt stora antal spritt i större städer med hög tillgänglighet och närhet till sina slutkunder. Mycket intressant utvecklingspotential både på nationell och internationell nivå med ökande volymer på hemleverans av mat samt take away.
Övriga marknader – med markant ökad aktivitet och förfrågningar
Efterfrågan och inflöde med förfrågningar avseende Lightfry ökar i takten med ett allt högre pris avseende vegetabiliska oljor. Förfrågningar kommer in i en ökande takt från många marknader som vi anser börjar mogna för Lightfry bl.a Sydafrika, Indonesien, Filippinerna och Saudiarabien. Bearbetning sker fortsatt löpande av distributörer och tidigare kontakter från alla mässor där vi har deltagit, för bibehållande och underhållande av kontakter, och därigenom underlätta och möjliggöra framtida affärer och skapa en ökad kännedom om Lightfry generellt som produkt. Alla skall veta att vi finns och att vi är redo att göra affärer på en global marknad.
Marin-marknaden med nytt fokus – långsiktig positionering
Som en av tre prioriterade marknader och segment så hamnar den intressanta marina marknaden på vår agenda. Under februari 2021 blev Loipart vår preferred partner för marin-marknaden. Loipart har kontor i Sydkorea, Singapore, Finland, Sverige och Miami i USA. De är väl etablerade i marknaden för alla olika typer av fartyg och uppdrag med alltifrån nyproduktion till ombyggnation, reparationer samt service på delar av restaurangkök, likväl som kompletta restaurangkök för den marina marknaden. Marinmarknaden är stor och den rullar oavsett om det är lågkonjunktur, med nedstängda restauranger pga en pandemi. Personalen på de många lastfartygen måsta alltid få sin mat. När dessutom Lightfry blir ett naturligt val och inspecade i nyproduktion av fartyg, på varven, likväl som refit/uppdateringar och renoveringar av fartyg så har Lightfry kommit långt.
Äntligen mässor igen, och fortsatta samt kommande marknadsföringsaktiviteter
Arbete via sociala media och våra hemsidor tillsammans med nu väl utvalda mässor med hög internationell spridning som är inbokade(se nedan lista) och i kombination med att vi börjar köpa betald annonsering på sociala medier ser vi tecken på en tydlig aktivitetshöjning. Dessa kanaler ger den mest kostnadseffektiva spridningen av vårt budskap om Lightfry och ”Air is the new oil” som är resultatet av vår luftfriteringsprocess. Äntligen är mässaktiviteter åter riktigt igång, på en mer normal nivå, vilket är så viktigt för oss som bolag och för vår produkt Lightfry. Vi skall på mässorna se till att visa ännu bättre och tydligare möjligheterna och bredden på vad Lightfry kan göra. Allt från att luftfritera men även ångkoka, grilla, rosta och torka. Lightfry är en fantastisk enhet med stor mångsidighet.
International Pizza Show i Las Vegas, mars 2022, premiär för ventless huv – bild till höger(Se pdf-fil).
Genom en högre generell nivå med marknadsnärvaro ger det resultatet av att vi blir allt mer intressanta på marknaden samt att olika aktörer likväl som kunder finner oss som bolag, producent och inte minst våra produkter lättare och därigenom vill arbeta tillsammans med oss och våra produkter. Mycket brus och uppmärksamhet fortsätter att bygga upp vårt nätverk, varumärke och kännedom om Lightfry hos våra potentiella slutkunder. Följande stora mässor är bokade och kommer sprida ringar på vattnet ytterligare:
Mässprogram 2022/2023
- Casual Dining, 14-15 September 2022, Excel London
- The Big Hospitality, 26-28 September 2022, Olympia Londonlympia London
- NAFEM,1-3 februari 2023, Orlando, USA – Food Equipment Manufacturers
- HOST, 13-17 Oktober 2023, Milano, Italien
Marknader öppnar upp och utsikterna är positiva
Utsikter på marknaden globalt är att luftfriteringsprodukter för konsument har exploderat och det ligger helt rätt i tiden. Detta är en dragkraft som är väldigt positiv och gör vårt arbete lättare och skapar intresse hos potentiella kunder – mycket värdefullt som påtryckare mot kommersiell luftfritering. I kölvattnet av Covid-19 så har ett tydligt samband med underliggande faktorer som diabetes, övervikt, fetma och sjuklig fetma kunnat konstateras vilket driver på intressen av att utveckla koncept med hälsosammare och bättre menyer helt och hållet, eller med att komplettera befintliga menyer med alternativ som är hälsosammare och bättre. USA är den lysande stjärnan avseende marknader och potentialen är mycket stor. Vi lägger majoriteten av energi och resurser där avseende aktiviteter för att omvandla dessa till försäljning och installationer.Övriga marknader stöttar vi tills vidare med försäljningsaktiviteter nationellt via återförsäljare och internationellt via distributörer vilket är vår huvudstrategi för att kunna agera på flera marknader, på ett mer kraftfullt sätt, och för att få en utväxling och en mycket större genomslagskraft. Denna strategi håller vi fast vid i vårt fortsatta arbete. Vår utveckling i USA är även viktig som drivkraft och inspirationskälla för övriga marknader som vill vara med på tåget.
Ekonomi –Resultat och balansräkning i sammandrag, kvartal 1 för perioden 1 januari– 31 mars 2022 i KKR
Resultaträkning i sammandrag kvartal 1, 2022 Q1 2022 Q1 2021
S:a Rörelseintäkter och lagerförändring, KKR 2 416 654
S:a Rörelsens kostnader inkl råvaror mm - 2 877 - 1 233
Rörelseresultat före avskrivningar - 461 -579
Avskrivningar - 17 -53
Rörelseresultat efter avskrivningar - 478 - 632
S:a Övriga rörelsekostnader 0 0
Rörelseresultat före finansiella intäkter och kostnader - 478 - 632
S:a finansiella intäkter och kostnader - 12 -48
Resultat efter finansiella kostnader och intäkter - 490 - 680
Kassaflödesanalys
1 kvartal 2022 | 1 kvartal 2021 | ||
Den löpande verksamheten | |||
Resultat efter finansiella poster | - 490 103 | - 679 790 | |
Justeringar för poster som inte ingår i kassaflödet, m m | 17 400 | 29 500 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital | - 472 703 | - 650 290 | |
Kassaflöde från förändringar i rörelsekapital | |||
Ökning (-)/Minskning (+) av varulager | 863 363 | 109 996 | |
Ökning (-)/Minskning (+) av rörelsefordringar | - 1 851 820 | - 129 875 | |
Ökning (+)/Minskning (-) av rörelseskulder | - 350 851 | 559 990 | |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | - 1 812 011 | - 110 179 | |
Investeringsverksamheten | |||
Förvärv av materiella anläggningstillgångar | - 117 856 | - | |
Avyttring av materiella anläggningstillgångar | 34 000 | ||
Kassaflöde från investeringsverksamheten | - 117 856 | 34 000 | |
Finansieringsverksamheten | |||
Nyemission | - | - | |
Återbetalda aktieägartillskott | - | - | |
Upptagna lån | 200 000 | ||
Amortering av lån | - 107 979 | - 8 233 | |
Kassaflöde från finansieringsverksamheten | - 107 979 | 191 767 | |
Periodens kasssaflöde | - 2 037 846 | 115 588 | |
Likvida medel vid periodens början | 5 318 769 | 54 949 | |
Likvida medel vid periodens slut | 3 280 923 | 170 537 |
Balansräkning i sammandrag samt med nyckeltal kvartal 1 , 2022, KKR
Q1 2022 Q1 2021
Anläggningstillgångar 301 366
Lager 7 503 7 762
Fordringar 2 638 632
Kassa bank 3 281 171
S:a tillgångar 13 723 8 931
Eget kapital 10 412 2 631
Krediter bank 688 2 980
Kortfristiga skulder 2 623 3 320
S:a Skulder och
eget kapital 13 723 8 931
Soliditet 76% 29%
Ställning per 20220331 avseende:
Likvida medel inklusive eventuell checkkredit 3.281.000
Antal utestående aktier 19 471 077
Resultat per aktie -0,03 kr (jan – mars)
Kommande informationstillfällen
Publiceringsdatum för kommande ekonomisk information:
30 augusti 2022 Delårsbokslut, kvartalsrapport Q2, 2022
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kvartalsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat.
Borås den 31 maj 2022
EatGood Sweden AB
Henrik Önnermark, VD
Denna kvartalsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.