Kvartalsrapport 2 2020
Kvartalsrapport 2 2020 Omsättningen i koncernen EasyFill AB (publ), uppgick till 32 323 KSEK (30 317 KSEK) under det andra kvartalet 2020. En omsättningsökning med 7% i jämförelse med samma period föregående år. EBITDA resultatet för koncernen under perioden förbättrades något till -62 KSEK (-298 KSEK). Nyckeltal i koncernen Q1+Q2 Q1+Q2 Q2 Q2 Jan Jan-Jun 2019 Apr-Jun 2020 Apr-Jun 2019 -Jun 2020 Omsättning KSEK 60 487 60 312 32 323 30 317 EBITDA KSEK -1 303 -231 -62 -298 Resultat efter skatt KSEK -5 766 -5 828 -2 031 -3 431 EBITDA marginal % -2,15% -0,38% -0,19% -0,98% Antal utestående aktier 90 177 89 037 396 90 177 647 89 037 396 vid periodens slut 647 Resultat per aktie sek -0,064 -0,065 -0,023 -0,039 Soliditet % 69,95% 70,00% 85,90% 86,00% Ej ännu registrerade 21 21 250 160 antal aktier efter 250 nyemission 160 Finansiella kommentarer Q2 2020 (KSEK). Koncernen ökade omsättningen med 7% under kvartalet jämfört med samma period 2019. Moderbolaget EasyFill ökade omsättningen med 146%. Mycket tack vare utrullningen av kylskåpen ML705 till butikskedjan Penny i Tyskland. Vid utgången av kvartalet hade ännu inte nyemissionen registrerats och detta påverkar nyckeltalen antal utestående aktier vid periodens slut samt resultat per aktie. Efter nyemissionen fanns 111 427 807 aktier samt 5 312 540 antal teckningsoptioner. Väsentliga händelser under Q2, 2020 EasyFill Bolaget genomförde en företrädesemission under perioden vilken tillförde bolaget ca 17 MSEK före emissionskostnader. Emissionstillskottet har bland annat nyttjats för att lösa kortfristiga lån.I november kommer ytterligare cirka 4 MSEK in under förutsättning att de som har teckningsoptioner tecknar aktier fullt. Lån Under många år har EasyFill på grund av dåliga siffror tvingats låna pengar dyrt utanför bankvärlden, nu går EasyFills affärer bättre och bolaget har inga dyra lån längre och då har bolaget kunnat upphandla en total lånevolym på 10,6 MSEK inklusive checkkredit från SE banken, Norrlandsfonden och Almi. Ebeco Slovakien har en förhöjd checkkredit om 2MSEK. EasyFill Mechandising Solutions Det nya amerikanska bolaget EasyFill Mechandising Solutions grundades formellt under kvartalet. Bolaget kommer jobba mot de stora butikskedjorna i Nord-, Central-, och Sydamerika. Tyskland Ca 800st MaxLoad 705 har under perioden levererats till den tyska livsmedelsbutikskedja Penny via EasyFills återförsäljare GSK. Total kvantitet är ca 1500 kylskåp, med en förhoppning om ytterligare antal vid senare tillfällen till butiker som fått ett kylskåp. Förutom dessa placerade PepsiCo ut ca 1000 kylskåp med RotoShelf på den tyska marknaden under kvartalet.I slutet av kvartal 2 vann EasyFill den tyska tävlingen ”Zu Gut Für Die Tonne” (För bra för soptunnan) i kategorin Handel. Tävlingen är ett initiativ från den tyska staten med avsikt att minska matsvinnet i hela matkedjan; från produktion till transport, till handel, till konsument. EasyFill vann alltså kategorin Handel med Produkterna TurnLoader och RotoShelf. Juryns motivering; ”Principen att påfyllning sker från baksidan av hyllorna är lika förnuftig som enkel. Systemet är så enkelt att använda att vi hoppas att tyska livsmedelsbutiker tar detta till sig så att matsvinnet kan minska ytterligare” Väsentliga händelser efter rapportperioden EasyFill genomförde via bolagets mexikanska återförsäljare de första installationerna av TurnLoader till Walmart i Mexiko. Produkten är en specialanpassad version av TurnLoader som är ca 30% större än de TurnLoader som säljs i Europa; detta eftersom kyldisken bygger på 60 inch sektionsbredd (cirka x mm) mot de 1250mm som är standard på den europeiska marknaden. Utvärdering pågår och resultaten kommer spridas inom Walmart. Utfallet har gått som planerat och denna vecka lämnas offert till Walmart Mexico, fortsättning följer. Den första containern med produkter till det nybildade EasyFill Mechandising solutions ankom i slutet av juli. Installationer har genomförts hos Circle K samt HEB och utvärdering pågår. Flertalet andra kunder står på tur att få sina första installationer genomförda. Ungerska bensinstationskedjan med 1600 stationer på sex marknader har efter en inledande diskussion under EuroShop genomfört de första installationerna av RotoShelf i befintliga kylrum. Utvärdering pågår.Tillsammans med Efficold har EasyFill utvecklat ett 60 cm brett kylskåp med RotoShelf med sex hyllor. Inom kort skall fysiska exemplar av kylskåpet visas för nyckelkunder runt om i Europa. Kommersiella kylskåp i bredden 60 cm är den verkliga volymstorleken i Europa (ca 30% av total försäljningsvolym) och att det nu finns ett kylskåp optimerat för RotoShelf ger stora möjligheter. Framtidsutsikter Hur hårt corona-pandemins fortsatta spridning och utbredning fortsätter att slå kommer påverka i stort sett alla företag, inte bara EasyFill. Detta gör det svårt att sia om sannolikheten i bolagets framtidsutsikter. Dock är den bransch som bolaget agerar i förhållandevis opåverkad hittills och det gör att Bolaget går in i andra halvan av 2020 med positiv inställning men inser att det kommer att bli tufft med kraftig tillväxt på grund av rådande omvärldssituation. Förtjänar även att påpekas att EasyFills stora kundgrupp är livsmedelskedjor, som ’mått’ ovanligt bra under denna period. ICA t ex visar rekordsiffror. EasyFill: Bolaget hyser stora förhoppning att GSK, den återförsäljarpartner som hanterar ordrarna av kylskåp gentemot Penny, ska lyckas landa ytterligare kunder med samma framgång. Att de har en fantastisk referenskund har underlättat deras arbete och flertalet spännande diskussioner pågår. EuroShop var en dörröppnare för bolaget och kyldisktillverkare som Carrier, Viessmann, Hauser, AHT, Arneg mfl har samtliga visat stort intresse för EasyFills produkter och då med avsikten att själva erbjuda TurnLoader och RotoShelf från egna fabriker som sina egna produkter. Detta är ett paradigmskifte då detta endast i undantagsfall varit aktuellt tidigare. Exempelvis har exemplar av TurnLoader för kyldiskar skickats till Viessmanns fabrik i Finland för tester och utvärdering. Detsamma har gjorts för österrikiska AHT och tyska Hauser och Bolagets förhoppning är att vi kan få positiva besked inom kort. Förhandlingarna med Carrier är i sin linda och avsikten är att Carrier ska lagerhålla EasyFills produkter centralt och vara tillgängliga för hela organisationen som en del av deras ”Service and modernization program”. Corona-pandemin har dock påverkat negativt i avseendet att flertalet skarpa business case har skjutits på framtiden då osäkerheten och investeringsviljan har minskat. Det finns ett stort framtidshopp för TurnLoader Ambient (hyllsystem för icke kylda varor) och stort intresse från i stort sett alla marknader där bolaget är verksamt. Bolaget slutför utveckling av TurnLoader Ambient inom kort och avsikten är att utveckla ett kostnadseffektivt system initialt i tre, fyra bredder och höjder för att passa ett antal marknader. Butikskedjor som Edeka, Rewe i Tyskland, Ica i Sverige, HEB, Albertsons i USA mfl står redo när produkten är klar. Ebeco SRO Trots Covid 19 har Bolagets fabrik i Slovakien kunna jobba tvåskift under hela perioden, observera att fabriken till 85% tillverkar mot order vilket innebär att kvartalet varit bra. Enjoy Sales (läskedrycksskåps försäljning i Sverige) Direkt när Covid 19 slog till stannade all försäljning upp men senare under perioden har försäljning tagit fart igen. 2019 var ett väldigt bra år för Enjoy med en försäljning på nästan 50 miljoner och när budget sattes inför 2020 kalkylerades med en omsättningsminskning på ca 20 %. På grund av Covid 19 är nu prognosen för helåret 2020 ca 35–40 miljoner men fortfarande med ett positivt resultat. Kommentar från VD Håkan Sjölander: Utan tvekan har Corona pandemin hämmat även oss och utan den hade EasyFill kunnat presentera ännu bättre affärer/siffror, men nu är det som det är. En av de branscher som går bäst just nu är dagligvarubranschen runt om i världen när människor lagar mat hemma i stället för att gå på restaurang. Butikerna tjänar mer pengar än någonsin och dessa dagligvarubutiker är EasyFills huvudkunder. Självklart finns det en tröghet från butiken tjänar pengar tills de börjar investera för om de inte investerar betalar de skatt istället, utifrån dessa förutsättningar och de fantastiska produkter vi har är framtiden vår. Under de senaste fem åren har vi inte kunnat få normala banklån för som ni vet lånar banker ut paraplyer när solen skiner och tar tillbaka dem när det regnar, vi skyller inte på någon annan än oss själva att vi haft röda siffror men det kostar oerhört mycket att utveckla produkter från ett streck på ett papper, patentera dessa och lansera dem i hela världen. Att slippa dyra lån på sidan om banker är ytterst glädjande. När vi startade EasyFill var det med RotoShelf i läskedryckskylskåp och utan tvekan är den marknaden stor men också svår att nå fram till men som ni vet är det inte av dess tyngd en droppe urholkar en sten utan det är ett ständigt nötande. I Sverige och Norge är det i princip standard i matvarubutiker med kylskåp med RotoShelf men i övriga världen har vi haft det svårare att slå igenom. I Tyskland placeras det i år ut ca 2500–3000 kylskåp med RotoShelf men det är i % få av alla kylskåp som placeras ut totalt, Pepsi placerar ut 1000 kylskåp med RotoShelf via Frigoglass; EasyFill placerar ut ca 1500 kylskåp till Penny via EasyFills återförsäljare GSK som samtidigt lanserar kylskåp med RotoShelf till alla sina kunder i Tyskland. Men så händer det saker, det eviga nötandet ger resultat, ett resultat som inte visar sig i rapporten denna gång men kommer visa sig i rapporter framåt, varför? Jo se i stycket nedan: Världens största tillverkare av läskedryck som jag inte får nämna med namn och Carlsberg från Danmark skickar båda ut offertförfrågningar till kunder för leveranser av läskedryckskylskåp och båda har i sina offertförfrågning för första gången med att samtliga leverantörer måste kunna leverera kylskåp med RotoShelf vilket gör att kylskåpstillverkarna som vill kunna leverera till dessa två jättar måste kontakta EasyFill och tillsammans med oss anpassa eller nyutveckla sina kylskåp till att passa för RotoShelf. Vad det betyder för oss i närtid vet vi inte men bara att vara med i upphandlingarnas specifikationer är ytterst lovande. Den kylmodell som säljs mest i världen till matbutiker/kiosker/bensinstationer är ett kylskåp som är två meter hög och 60 cm bred och har en glasdörr. Fram till nu har vi bara haft kylskåp av den modellen på marknaden där vi anpassat RotoShelf till kylen men nu kommer Efficold med en 60 cm kyl två meter hög med sex stycken RotoShelf hyllor i, kylskåpet anpassat efter RotoShelf och inte tvärt om. Vi har just nu bara några få handtillverkade prototyper som vi visar för kunder men denna kyl har alla möjligheter att bli en storsäljare runt om i världen. Enda nackdel är att Efficold tillverkar i Spanien och deras tillverkningspriser är relativt höga. I början hade vi bara RotoShelf utvecklade för flaskor och burkar och med dessa hyllor försökte vi så oss in också på olika typer av matprodukter, men med facit i hand kan vi konstatera att RotoShelf är för öl, läsk/juice i flaskor. Sedan ca 2 år har vi utvecklat och patenterat TurnLoader och nu har vi en produkt som passar i princip alla typer av kyldiskar, kylrum samt för torra varor i alla typer av butiker. Med TurnLoader minskar vi matsvinnet i butiker med ca 40% på mejerivaror, vi minskar påfyllningstiden med ca 50% och vi ökar försäljningen med i snitt 15% eftersom alla hyllor alltid är frontade. I världen finns det åtskilliga företag som producerar kyldiskar så kallade Multideck och alla de stora i Europa jobbar vi med nu nämner de största som är Carrier, Viessmann, Hauser, Kmw, Exkal men som sagt det finns många fler. Vad som nu hänt är att dessa kyltillverkare nu har EasyFills RotoShelf och TurnLoader som tillval i sina broschyrer och i sin marknadsföring. När det gäller Exkal monterar dom in våra produkter direkt in i sina kylskåp på fabriken i Pamplona (Spanien) och Carrier och Viessmann är båda på gång att göra det på någon/några av sina fabriker också. Plötsligt är det de stora kyltillverkarnas säljorganisationer som säljer våra produkter och det kommer visa sig i våra siffror framåt. Nord- och Sydamerika Som förut meddelats har vi numera ett nytt företag i USA som kommer jobba på hela USA marknaden. Bolaget har sitt säte i Delaware men verksamheten kommer att bedrivas från Fort Worth, Texas. En av de säljansvariga i USA skickade följande information till Jens Lidén. Hello Jens, We received the container of 23 TurnLoader sections at the end of July. We have installed 3 and most of the others have been spoken for. Also the new 60” TurnLoader section was installed in Walmart Mexico. I anticipate placing another order for TurnLoader in the next few weeks as we will also need to bring some TurnLoader Ambient sections in as well. Here are the highlights. Stop & Shop - we have received word that they have budgeted 80 stores per year for 5 years. Each store would be approximately 32 feet for yogurt. They could move faster if program works as they hope. We are waiting on conference call with the team and need to secure NSF certification. 80 stores is $1,000,000 USD per year. Wakefern is ready to review TurnLoader prototype. Overwaitea is ready to review TurnLoader prototype Albertsons is ready to review TurnLoader prototype in layout center and TurnLoader ambient when ready Walmart Mexico - I spoke with Mario last week and he is waiting on feedback back from Walmart. I will take feedback - Hopefully positive to Walmart US. HEB. We completed 12’ (3 section) installation a couple of weeks ago. We will be meeting in Wednesday with buyers. Leadership loves the unit and has money approved for 10 more stores ($60,000) for single serve drinks and we will be setting up 8’ section for yogurt. Very promising. They have 60’ for yogurt per store. 300 stores. If they did all their stores with single serve and yogurt, it would be $9,000,000 USD. HEB is also very interested in TurnLoader ambient for spices. We are sending dimensions to Henning and Peter. They have 2 sections of spices per store. Circle K. We finished first store. They are evaluating unit. SEG (Winn Dixie) is ready to evaluate prototype in their layout center. Lowe’s is ready for prototype United is ready for prototype We have a quote for 34 foot cold front from a small C-store. We are working on the cold box with Store Flex to quote the project turnkey. (This was a lead from Jussi) We are also working to get a glass door merchandiser from Imbera as they want a RotoShelf prototype. Frankrike General Mills/HL display; Den internationella matvaruproducenten General Mills har genomfört ett 10-tal installationer av RotoShelf för yoghurt och drickyoghurt i butiker i Frankrike i samarbete med HL display. Representanter från både företagen har publicerat inlägg i sociala medier om detta (främst Linkedin) och man har fått uteslutande positiva omnämnanden och goda samarbeten och referenser likt denna är ovärderliga för oss. Israel De första tre TurnLoader har installerats i en butik tillhörande Israels största butikskedja Sydkorea TurnLoader är installerad men landet har drabbats hårt av Covid 19 och mycket ligger på hold just nu. Tyskland Installationer sker dagligen runt om i Tyskland hos olika butikskedjor, bensinstationer/kiosker. Att bolaget vann den tyska tävlingen ”Zu Gut Für Die Tonne” (För bra för soptunnan). Efter att EasyFill har vunnit tävlingen har bolagets försäljningschef Oliver Eischeid haft ett flertal möten med företrädare för tävlingen som är direkt utsända av den tyska staten, filmer har tagits och fler filmer kommer att tas på EasyFills produkter ute i butiker, den tyska statens intuition är att med olika kampanjer hjälpa EasyFill att leverera produkter och därmed minska matsvinnet, tävlingen är initierad i Tyskland men kommer att lanseras i flera andra länder enligt de uppgifter vi fått. Norden Här väljer jag att at ett citat ur vår säljare på Norden Tommy Segers kvartal 2 rapport. ”Overall, my feeling for Q3 & Q4 is really good”, Tommy är en man som vill ha 100% fakta på bordet innan han sprider sin vokabulär så när han säger att hans feeling for Q3 and Q4 is really good så vet han vad han pratar om. Slutord Mycket mer sker men jag hoppas denna rapport ger er svar på några av de frågor ni har, saknar ni något så fråga för nyhetsbrev publicerar vi gärna om vi har något nytt att publicera som är av intresse för alla våra aktieägare. Jag vill avslutningsvis säga att vi kommit ut mycket bättre än vad vi befarade i början på mars då pandemin slog till. Affärerna har rullat på bättre än vad jag vågade hoppas då. Resultatet har gynnats av att resandet upphört och att vi haft i stort sett all personal korttidspermitterad i i Sverige o Tyskland. Då vi nu går in i ett mer normalt läge räknar vi med att våra affärer taktar upp. Till det kommer att vi går in i detta med en starkare balansräkning. Jag vågar tro på en spännande höst! Produktfilmer: TurnLoader Ambient 900 (Torra hyllor i Butik) - https://youtu.be/6UaTK27NRa4 TurnLoader MD 1250/550 (Ica Maxi Barkaby) - https://youtu.be/SaP46SBeD6g TurnLoader MD 1250/450 (Edeka Tyskland) - https://youtu.be/MMJRVdn5_lk ColdFront med TurnLoader™ (Bensinstation Tyskland) - https://youtu.be/S5le2ejeMmk RotoShelf MD 1250/2 (Edeka Tyskland) - https://youtu.be/_xtzuLZqKPw RotoShelf MD 1250/2 (Walmart Mexico) - https://youtu.be/XGsAwlq4Ga4 RotoShelf CR 900 (Ica Bräcke) - https://youtu.be/xKSxWp7G7Gc MaxLoad med RotoShelf® FA - https://youtu.be/eFNf-Ouu9bs Frigoglass iCool 900 RotoShelf (Läskedryckskyl Sverige) - https://youtu.be/0JlzhkeWJ3I Besök gärna våra websidor: www.easyfill.se ww.easyfillcorporate.com Läs gärna om våra produkter samt de pressmeddelanden och nyhetsbrev vi publicerat då det där finns massor av information om EasyFill och bolagets marknadsaktiviteter runt om i världen. Följ oss i sociala medier: https://www.facebook.com/EasyfillAB/ https://www.linkedin.com/company/easyfill-ab/ https://www.youtube.com/EasyFill Styrelsen Bräcke 2020-08-28 Granskning av revisor Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor. Rapportdatum 2020/2021 27/11 2020 Q3 26/2 2021 Bokslutskommuniké Kontaktpersoner CEO, Håkan Sjölander +46 70 594 44 69 [email protected] CFO, James Gray +46 70 660 54 94 [email protected] Marknadschef, Jens Liden +46 70 660 58 82 [email protected] Offentliggörande Denna information är sådan information som EasyFill AB (Publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 augusti 2020. Resultaträkning Q2 Q2 Koncernen Moderbolaget Koncernen Moderbolaget Belopp i KSEK 2020-01-01 2019-01-01 2020-01-01 2019-01-01 2020-04-01 2019-04-01 2020-04-01 2019-04-01 2020-06-30 2019-06-30 2020-06-30 2019-06-30 2020-06-30 2019-06-30 2020-06-30 2019-06-30 Nettoomsättning 58 15 8 31 29 9 3 59 138 848 627 658 274 153 343 659 Aktiverat arbete 1 1 1 225 för egen 1 349 464 525 525 049 164 225 räkning 60 16 9 32 30 9 3 60 487 312 152 183 323 317 568 884 Rörelsens kostnader Handelsvaror - 41 - 39 232 - 13 - 5 - 23 - 19 580 - 8 - 2 796 513 840 765 970 942 Övriga externa - - 10 886 - 2 - 3 - 3 - 6 - 1 - 2 kostnader 9 182 845 144 971 310 455 051 Personalkostnader - 10 - 10 425 - 2 - 2 - 4 - 4 - - 1 812 145 785 649 725 820 389 EBITDA - - - 2 - 2 - - - 1 - 2 1 303 231 351 586 298 677 498 62 Finansiella kostnader Räntekostnader - - 2 - 1 - 1 - - 1 - - 1 och liknade 1 792 298 492 959 616 474 457 398 kostnader Avskrivning - - 3 - - - 1 - 1 - - 2 671 299 735 777 353 659 392 377 Resultat efter - - 5 - 4 - 5 - 2 - 3 - 2 - 4 finansiella 5 766 828 578 322 031 431 526 273 kostnader och avskrivning Skatt - - - Koncernbidrag - Resultat för - - 5 - 4 - 5 - 2 - 3 - 2 - 4 Period 5 766 828 578 322 031 431 526 273 Balansräkning Koncernen Moderbolaget Belopp i KSEK 2020-06-30 2019-12-31 2020-06-30 2019-12-31 Anläggningstillgångar Immateriella 18 anläggningstillgångar 18 942 166 18 073 17 397 Materiella 8 anläggningstillgångar 8 522 741 1 831 1 915 Finansiella 27 Anläggningstillgångar 29 997 359 66 761 67 823 Goodwill 9 8 904 903 Summa 64 anläggningstillgångar 66 365 169 86 87 135 665 Omsättningstillgångar Varulager 21 19 604 345 3 087 3 131 Kundfordringar 11 8 892 589 3 435 3 467 Övriga kortfristiga 4 fordringar 10 389 957 19 761 16 675 Kassa och Bank 3 775 712 1 535 1 131 Summa 38 omsättningstillgångar 42 660 603 27 818 24 404 SUMMA TILLGÅNGAR 109 102 772 114 111 025 483 539 EGET KAPITAL OCH SKULDER Aktiekapital - - 8 - - 9 017 903 9 017 8 903 Nyemission Pågående - - 2 125 - 2 125 Fond för - - utvecklingsutgifter - 7 044 7 044 Fritt Eget Kapital - 65 - 54 661 - 80 - 71 125 155 437 Summa Eget kapital - 76 - 63 564 - 98 - 87 267 341 384 Långfristiga skulder - - 5 - - 5 250 479 5 250 4 752 Konvertibel Lån - - 4 - - 4 500 500 4 500 4 500 - - 9 - - 9 750 979 9 750 9 252 Leverantörsskulder - 13 - 11 220 - - 676 3 344 3 243 Övriga kortfristiga - - 18 009 - - 11 skulder 9 3 048 660 332 SUMMA EGET KAPITAL - 109 - 102 772 - 114 - 111 OCH SKULDER 025 483 539 Kassaflöde Koncernen Den löpande verksamheten 2020-01-01 2019-01-01 2020-06-30 2019-06-30 Rörelseresultat - 3 974 - 3 530 Justering för poster som 2 671 3 299 inte ingår i kassaflödet Skatter - - Finansiella poster netto - 1 792 - 2 298 - 3 095 - 2 529 Kassaflöde från förändring i rörelsekapital Varulager 1 744 - 3 289 Kundfordringar 4 400 - 641 Övriga fordringar - 2 356 - 135 Leverantörsskulder - 107 7 209 Övriga kortfristiga - 10 349 - 31 624 skulder - 6 668 - 28 480 Kassaflöde från löpande - 9 763 - 31 009 verksamhet Investeringsverksamhet Förvärv immateriella - 1 527 - 1 483 tillgångar Förvärv materiella - - 577 tillgångar Förvärv av - 150 koncernföretag Förvärv finansiella - 2 661 - 272 tillgångar - 4 338 - 2 332 Finansieringsverksamhet Nyemission 15 685 33 345 Konvertibel - Ökning/-Minskning - 229 - 995 långfristiga lån 15 456 32 350 1 355 - 991 Förändring av likvida medel Likvida medel vid årets 2 420 2 378 början Förändring i likvida 1 355 - 991 medel Likvida medel vid årets 3 775 1 387 slut Kassaflöde Moderbolaget Den löpande verksamheten 2020-01-01 2019-01-01 2020-06-30 2019-06-30 Rörelseresultat - 3 - 3 363 086 Justering för poster som 777 inte ingår i kassaflödet 735 Skatter Finansiella poster netto - 1 - 1 959 492 - 3 - 4 545 843 Kassaflöde från förändring i rörelsekapital Varulager - 1 729 44 Kundfordringar - 1 440 32 Övriga fordringar - 3 556 236 Leverantörsskulder 2 895 101 Övriga kortfristiga - 8 - 26 083 skulder 612 - 11 671 - 25 801 Kassaflöde från löpande - 15 514 - 30 346 verksamhet Investeringsverksamhet Förvärv immateriella - 1 - 1 483 tillgångar 327 Förvärv materiella tillgångar - Förvärv av koncernföretag Förvärv finansiella 1 - 690 tillgångar 062 - - 2 173 265 Finansieringsverksamhet Nyemission 15 33 345 685 Konvertibler/ optionsprogram Okning/-Minskning - 250 långfristiga lån 498 16 33 095 183 576 404 Förändring av likvida medel Likvida medel vid årets 1 930 början 131 Förändring i likvida 576 medel 404 Likvida medel vid 1 1 506 periodens slut 535 För mer information kontakta: Håkan Sjölander CEO/VD +46 70 59 444 69 [email protected] www.easyfill.se www.easyfillcorporate.com Kort om EasyFill AB (publ.) EasyFill AB är ett svenskt börsnoterat företag som med svenska patenterade innovationer minskar matsvinnet i livsmedelsbutiker runt om i världen med upp till 40%. EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. Samtliga produkter bolaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljning sker genom egna företagen, via återförsäljare samt tillsammans med tillverkare av läskedryckskylskåp och kylmöbeltillverkare som i sin tur säljer sina produkter vidare med EasyFills produkter installerade i runt om i världen. EasyFill är sedan maj 2007 listat på Spotlight Stockmarket, Stockholm. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Cision http://news.cision.com/se https://news.cision.com/se/easyfill/r/kvartalsrapport-2-2020,c3183140 Följande filer finns att ladda ned: https://mb.cision.com/Main/11555/3183140/1298849.pdf Kvartalsrappport 2 2020-08-28