Kvartalsrapport 1 2023
VD HAR ORDET
Bästa aktieägare,
Jag vill tacka er för ert stöd och er tro på Brandbee, särskilt under dessa utmanande tider. Med en inflation som rusar och med krig i vår närhet märker även Brandbee av marknadens oro. Fler företag minskar deras satsningar på digital marknadsföring. Detta innebär att processerna för nya kunduppdrag dras ut på tiden. Ett exempel var ett större internationellt bolag där Brandbee arbetat intensivt under flera månader med ett potentiellt samarbete, där vi i början av året var väldigt nära att skriva avtal med ett ordervärde på över 14 mkr rullande år, men på grund av rådande omvärldsläge där marknaden helt mattats av blev affären inte av. Brandbee letar alltjämt efter nya liknande samarbeten där vi kan bidra med kombinationen av teknik och marknadsföring.
För att möta denna konjunktur har Brandbee ett fortsatt kostnadsfokus där vi renodlar verksamheten och skär ned där vi inte ser möjlighet att ställa om till lönsamhet i närtid. Under kvartal ett har vi även minskat kostnaderna som får genomslag under kvartal två.
Glädjande är att Brandbee är i slutfasen att lansera en uppdaterad version av Studentcompetitions.com med en ny affärsmodell för att öka intäkterna. Dels lanseras en betalningslösning för de företag som lägger upp nya tävlingar, tjänsten blir gratis för non-profit organisationer medan för resterande företag blir det en avgift. I dagsläget läggs det upp ungefär 1-2 nya tävlingar om dagen. För studenterna uppdateras även sidan med ett bättre och smidigare gränssnitt.
Jag vill också påpeka att bolaget har en stark bas i konsultaffären där vi arbetar med en rad olika kunder från några av de största varumärkena till mindre. Brandbee Anegys kompetenta konsulttjänster är en viktig grund för hela bolagets verksamhet både sett till affärer samt med kunskaper till Brandbees tekniska lösningar och plattformar.
Jämförelsesiffrorna med föregående år är fortfarande inte helt relevanta, då de alltjämt innehåller flera verksamheter från före detta CloudRepublic, som omorganiserats och delvis avvecklades på grund av bristande lönsamhet. Vi har en bit kvar till att nå lönsamhet men vi har ett starkt fokus och ett driv i bolaget för att nå dit.
Magnus Clarenbring, vd
FINANSIELL ÖVERSIKT
Belopp inom parentes avser motsvarande period föregående år.
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 1 2023
Nettoomsättningen uppgick till 2,6 MSEK (3,9)
Totala intäkter uppgick till 2,6 MSEK (4,0)
EBITDA, resultat före avskrivningar uppgick till -1,8 MSEK (-3,3)
EBIT, rörelseresultatet uppgick till -3,9 SEK (-5,7)
Resultat per aktie uppgick till 0,01 SEK (0,01)
*Belopp inom parentes avser kvartal 1 2022.
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 1 2023
Nettoomsättningen uppgick till 1,3 MSEK (0,6)
Totala intäkter uppgick till 1,3 MSEK (0,6)
EBITDA, resultat före avskrivningar uppgick till -0,1 MSEK (-0,5)
EBIT, rörelseresultatet uppgick till -0,1 MSEK (-0,5)
Resultat per aktie uppgick till -0,01 EK (-001)
*Belopp inom parentes avser kvartal 1 2022.
Brandbee Holding AB är ett martech-bolag med fokus på digital marknadsföring. Med unika produkter för analys (Brandbee Industry Index) och videoannonsering (Videoburst) levererar Brandbee datadrivna insikter och lösningar. Ett team av specialister säkerställer precision i Brandbees leverans till kunderna. Brandbees kunder finns i alla storlekar, från små, medelstora till globala bolag inom varierande sektorer. Mer information om bolaget finns på www.brandbee.com
Denna information är sådan information som BrandBee Holding AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 25 april 2023 kl 08.55