KRAFTIG TILLVÄXT I UTMANANDE MARKNAD
Perioden i sammandrag
Andra kvartalet | Perioden 1 januari - 30 juni |
• Nettoomsättningen uppgick till 721,4 (609,2) MSEK. • Försäljningstillväxten var 18,4% (15,3%). • Bruttovinstmarginalen uppgick till 43,8% (45,1%). • EBIT uppgick till 12,7 (11,9) MSEK. • EBIT-marginalen uppgick till 1,7% (1,9%). • Periodens resultat -0,1 (5,5) MSEK. | • Nettoomsättningen uppgick till 1 401,4 (1 162,1) MSEK. • Försäljningstillväxten var 20,6% (20,2%). • Bruttovinstmarginalen uppgick till 44,2% (45,0%). • EBIT uppgick till 25,9 (2,4) MSEK. • EBIT-marginalen uppgick till 1,8% (0,2%). • Periodens resultat 7,3 (-8,6) MSEK |
I en väldigt utmanande e-handelsmarknad är jag glad att presentera en fortsatt kraftig tillväxt, där vi drar nytta av vår omnikanaldistribution och fortsatt lyckas skala affären. Totalt summerar vi 721,4 miljoner i nettoomsättning med en tillväxt på 18,4 procent i kvartalet. Norden fortsätter att skala och öka i lönsamhet och passerar 2,5 miljarder i omsättning på rullande tolv månader. I Europa fortsätter vi att investera i tillväxt och vi ser tydliga framsteg även om det återstår mycket arbete. Vi når ett EBIT-resultat på 12,7 miljoner där Norden bidrar starkt. EBIT marginalen försvagas något på totalen samtidigt som vi ser att vi förbättrar den i Norden.
Kvartalet påverkas bruttomarginalmässigt av en utförsäljning av slow-movers för att skapa utrymme på lagret och möjliggöra fortsatt tillväxt innan nya lagret tas i bruk. Vi fortsätter flytta marknadsföringsinvesteringarna till bred media i Norden vilket bidrar till vår fortsatta tillväxt.
Vi är övertygade om att vår kombination av e-handel och fysiska butiker är en nyckel för vår framtida framgång och att vara top of mind i skönhetskategorin. Vår strategi är att ha stor kompetens internt och att äga en större del av hela kedjan från tillverkning och logistik till försäljning vilket möjliggör stabilare marginaler framöver.
Succé i Finland
Totalt har vi en försäljningstillväxt på 99 procent i Finland jämfört andra kvartalet föregående år. Öppningen av vår flaggskeppsbutik i Helsingfors har blivit en succé, där vi ser att den hjälpt oss i varumärkesmärkeskännedom och att ta marknadsandelar på den delen av marknaden som inte är online. En nyckel för att nå konsumenterna är att anpassa vår kommunikation lokalt i alla marknader och det ser ut som att vi är på rätt väg i Finland. För att optimera verksamheten ytterligare och hantera att vi kommit olika långt på olika marknader, har vi anställt en försäljningschef för Norden till ledningsgruppen. Vi har sedan tidigare en motsvarande för Europa och där är landschefer för samtliga länder nu på plats.
Vår lagerhub i Tyskland har startat bra. Vi har påbörjat optimeringen av sortimentet och är klara för att öka volymerna under hösten. Lagerhuben kommer ge oss goda möjligheter att förbättra kunderbjudandet i form av leveranstider samtidigt som vi sänker fraktkostnaderna på de varor som rör sig mest.
Egna varumärken fortsätter att växa
Vi ser en kraftig tillväxt på våra egna varumärken och i kvartalet står de för 5,4 procent av försäljningen. Under kvartalet har vi haft flera lyckade produktlanseringar i By Lyko, Happy Crazy Mine och Estelle & Thild. Vi har investerat mycket i organisationen för att hantera egna varumärken och ser att affären skalar fint. Just nu pågår det stora arbetet med att packa alla adventskalendrar på lagret.
Lyko Production och Lyko Professional
I kvartalet har vi förvärvat de utestående delarna av Grazette of Sweden vilket möjliggör för oss att fullfölja våra planer, få full effekt och vinna synergier i koncernen. Därför har vi skapat Lyko Production, för tillverkning av egna och externa varumärken samt Lyko Professionals för försäljning till salonger och företag B2B. Båda dessa verksamhetsben har stor potential och ger oss en större kontroll i hela försörjningskedjan.
Skapar en skönhetsdestination i Stockholm
Butikerna har haft en fin försäljningsutveckling under kvartalet och vi ser att de bidrar till både våra och leverantörernas varumärken. Nyligen avslöjade vi att vi kommer att öppna en flaggskeppsbutik i Stockholm under fjärde kvartalet. Vi har länge sökt efter det perfekta läget för en Beauty Playground och snart kommer det bli verklighet.
Bolaget har haft ett fantastiskt första halvår och när vi spanar framåt ser vi massor av roliga saker som kommer under hösten!
Rickard Lyko, VD
18 Juli 2023