Korrigering - Av misstag kom felaktig MAR-etikett med i nyhet: Brist på vegetabiliska oljor under kvartal 4 med kraftiga prisökningar innan dess
I spåren av Covid-19 och en återstart av samhällen och däribland restaurangbranschen med en näst intill global omfattning så har oljepriset för vegetabiliska oljor gått upp i pris avsevärt under kort tid. Även innan Covid-19 så kände marknader av skenande priser med uppgångar på flera 100% bland annat i Sydafrika. Utöver detta så är det också ett politiskt driv mot fossilfria bränslen såsom t.ex diesel till de tunga fordonen i transportsektorn vilket gör att det är ännu fler aktörer som slåss om samma produkt och råvara vilket i detta fallet är vegetabiliska oljor som prissätts på en global marknad – råvarubörser - på samma sätt metaller, kakao och andra råvaror. Efter att demokraterna tog över makten i Vita huset, USA så har den nya ledningen med president Joe Biden i spetsen aviserat tydliga satsningar på en mer hållbar miljö vilket inkluderat satsningar på fossilfria drivmedel baserat på vegetabiliska oljor. Riskkonsulter från USA, som kontaktat Eatgood avseende Lightfry och luftfritering, anser att oljebranschen som är riktad mot att sälja drivmedel till fordon är i en starkare position och har lättare att ta ut ett högre pris från konsumenter och kommersiella aktörer än vad restaurangnäringen har gentemot sina kunder. Restaurangnäringen är mycket mer priskänslig framför allt i USA. När fler aktörer efterfrågar samma råvara och inga större nya mängder tillförs marknaden kommer den ökade efterfrågan driva upp priset på vegetabiliska oljor med risk och stor sannolikhet för brist och eller ransonering under det fjärde kvartalet 2021. Detta scenario innebör att man bör se över sin situation och restaurangverksamhet om den till stor del baseras på oljefritering för att kunna tillaga mat till försäljning. Vad händer om och när det blir oljebrist? Hur kan en restaurang/restaurangkedja säkerställa drift av sin verksamhet? För att hantera dessa risker så är Lightfry med luftfriteringsteknik ett spår som blir och ter sig allt mer intressant på marknaden för många aktörer. ”Air is the new oil” – renare, billigare och bättre - med oändlig tillgång!
Möjligheten med Lightfry att fritera utan olja skapar möjligheten att säkerställa och framtidssäkra driften av sin verksamhet och på ett klokt sätt eliminera yttre faktorer som får stor inverkan på sin verksamhet. Det vegetabiliska oljepriset som fortsätter att stiga i kombination med en kraftfull ökning av efterfrågan skapar en ”driver” som riktar affärer mot luftfriteringsteknik och produkten Lightfry vilket är en faktor som verkligen förändrar marknaden markant i ett slag. I detta sammanhang är det fortsatt mycket intressant med möjligheten att replikera oljefritering men även att kunna ångkoka, grilla, rosta samt torka olika produkter vilket skapar oanade möjligheter för restaurangköken och öppnar många nya möjligheter till att servera mat med optimerad kvalitet och smak. ”Att få en marknadseffekt som trycker affärer och aktörer på marknaden mot Lightfry och luftfritering är fantastiskt, och detta i kombination med att luftfritering på konsumentnivå fortfarande boomar är strålande. Denna förändring av förutsättningar på marknaden kommer vi dra nytta av och maximera effekten för att sätta Lightfry på marknaden i allt större antal. Vi välkomnar alla nya kunder med intresse och nyfikenhet av teknik med fokus på hållbarhet, hälsosammare och bättre mat likväl som säkerhet i sina restaurangkök” – säger Henrik Önnermark, VD på Eatgood Sweden AB
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Önnermark, VD EatGood Sweden AB
Telefon: 0736-87 21 26
E-post: [email protected]
Kort om EatGood
EatGood Sweden AB har utvecklat Lightfry-ugnen för att tillaga mat så som pommes frites utan frityrolja, vilket påverkar arbetsmiljön positivt för de som arbetar i restaurangkök men framförallt ger betydligt nyttigare mat för konsumenterna. Utöver att replikera fritering med olja så kan Lightfry ångkoka, grilla, rosta och torka råvaror som skapar oändliga möjligheter. EatGood står inför en kommande expansion av verksamheten med möjlighet till försäljning på en internationell marknad, inkluderandes marina installationer, till ett antal större kunder inom snabbmatsbranschen och restaurangbranschen samt andra matställen så som skolor, sjukhus och personalmatsalar.