Kommersiellt genombrott för Plexian - Baresso.se live med dynamisk lösning för merförsäljning
KOMMERSIELLT GENOMBROTT FÖR PLEXIAN - BARESSO.SE LIVE MED DYNAMISK LÖSNING FÖR MERFÖRSÄLJNING
Malmö, 18 juli 2023: Malmöbaserade Plexian, leverantör av datadrivna lojalitetslösningar, lanserar nu en skalbar lösning som ska ge handlare möjlighet till ökad merförsäljning. Genom bättre och mer relevanta kunderbjudanden och rekommendationer baserat på tidigare köp och analys av transaktionsdata i Plexians egenutvecklade plattform Edge, ges möjlighet för handlare att skapa ökad kundretention och lojalitet. Först ut med att använda lösningen är e-handelsföretaget Baresso.se.
Den snabbt ökande konkurrensen gör det allt svårare för företag ta till vara på den data som genereras och samla in, analysera och kommersialisera insikter på ett effektivt sätt. Med hjälp av Plexians skalbara och dynamiska lösning får nu handlare möjlighet att skapa mer relevanta erbjudande för sina kunder och medlemmar, något som leder till ökad merförsäljning genom lojalare och mer återkommande kunder.
- Vi märker en stor efterfrågan av denna typ av lösning och är i dagsläget i dialog med ett 20-tal företag och partners. Då lösningen integreras med Qliro i utcheckningsstadiet, innebär det att samtliga aktörer som använder Qliros lösningar nu kan köpa en färdig produkt från Plexian för ökad merförsäljning genom skräddarsydda och mer relevanta kunderbjudanden, säger Johan Möllerström, VD på Plexian.
Plexian och Baresso meddelade i vintras att ett avtal hade ingåtts som syftar till att Plexian ska hjälpa Baresso att bygga fortsatt lojalitet till och gentemot sina uppskattningsvis 200 000 kunder. Efter en period av tester och finjusteringar, är lösningen nu live och integrerad i Baresso.se:s system och webbutik.
- Vi är mycket glada över att lansera den lösning som vi byggt för Baresso.se och som vi hoppas och tror kommer att medföra ökad merförsäljning genom bättre och personliga kunderbjudanden. Vi ser fram emot att ge Baresso.se:s kunder en shoppingupplevelse utöver det vanliga, säger Johan Möllerström.
Förutom att generera personliga erbjudanden och förmåner genom transaktionsdata, finns det även möjlighet för handlare att integrera andra aktörer i sitt eget system och genom så kallad cross-selling erbjuda sina kunder produkter och lösningar även från andra butiker. Automatiseringen av processer som tidigare varit manuella innebär också att tid frigörs som kan läggas på att driva nya kunder samt öka kundretention såväl som lojalitet.
- Vi vill kunna erbjuda våra kunder det bästa; att de ska känna att vi ser dem och förstår deras behov. Nöjda kunder är det allra viktigaste för oss, och vi är väldigt glada över att kunna fortsätta bygga än mer lojalitet gentemot våra kunder och växa vår verksamhet och vår webbutik med hjälp av Plexians lösningar, säger Tomas Baresso, VD på Baresso.
För mer information:
Johan Möllerström, VD Plexian
T: +46 (0) 768 86 81 78
E: [email protected]
Lovisa Fredriksson, presskontakt
T: +46 (0) 734 33 31 10
E: [email protected]
Om Plexian:
Plexian grundades 2017 i Malmö och verkar inom segmentet försäljningsdrivande lojalitetslösningar med kunden i fokus. Genom den egenutvecklade plattformen EDGE skapas unika datadrivna erbjudanden baserat på AI, tidigare transaktioner och köpmönster. Två av funktionerna i EDGE är den digitala valutan PlexChain och verktyget EDGE Publish. Sedan 2021 är Plexian börsnoterat på Nasdaq First North. För mer information, se www.plexian.se.
Om Baresso:
Baresso grundades år 1991 i Stockholm. Idag finns det 7 etablerade salonger belägna i Stockholm, Västerås och Nyköping. År 2006 grundades Baresso.se som idag är en av Sveriges ledande e-handelsplatser för hår- och skönhetsvård till yrkesverksamma såväl som konsumenter. För mer information, se www.baresso.se