Kommentar på utfallet av emissionen
Utfallet av emissionen var 43,5 miljoner kronor och Absolicon kan därmed fortsätta ett intensivt marknadsföringsarbete riktat till de multinationella bolagen när tonen nu skärps från FN till följd av de senaste rapporterna om klimatutvecklingen.
Utfallet av emissionen var 43,5 miljoner kronor och Absolicon kan därmed fortsätta ett intensivt marknadsföringsarbete riktat till de multinationella bolagen för att skapa en global marknad för koncentrerad solenergi och för att sälja fler produktionslinor.
Absolicon har under emissionsperioden tydliggjort sina koncept kring marknad och teknik och haft mycket välbesökta digitala och fysiska presentationer.
- Det har varit en fantastisk emissionsperiod med en bred marknadsföringskampanj som lyft fram både Absolicon och solvärme, säger Joakim Byström, vd Absolicon.
Absolicon Magasinet har tryckts och distribuerats i 450 000 exemplar genom ibladning i tidningarna DN, SvD, NyTeknik och Dagens Industri, samt i tidskrifter som Placeringsguiden och Aktiespararen.
Kampanjens final hölls under lördagen den 18 mars på Absolicondagen med 235 gäster där över 100 personer också besökte Högslätten Solar Thermal park och den robotiserade produktionslinan.
Tyvärr har bankkrisen påverkat emissionen negativt. Tidigare år har bolagets emissioner alltid varit övertecknade. I år innebar bankfrossan att svenska börsindex föll 6% under emissionsperioden och Absolicons aktiekurs kom att ligga strax över eller strax under emissionskursen. Det är ett styrkebesked att ändå så många valt att vara med i emissionen.
Att emissionen i år inte blev fulltecknad kommer innebära förändringar i Absolicons planer. Bland annat kommer bolaget ha större fokus på att leverera de två sålda produktionslinorna och färre projekt kommer att gå parallellt.
Absolicons mission att ersätta eldandet av bränslen inom industrin med koncentrerad solenergi är fortfarande lika viktig, och den senaste IPCC-rapporten varnar för att plötsliga och abrupta klimatförändringar, så kallade ”tipping points”, blir mer och mer sannolika ju mer koldioxid vi släpper ut.
FN:s generalsekreterare António Guterres konstaterade efter presentationen av IPCC:s syntesrapport måndagen 20 mars att dagens koldioxidhalt i atmosfären är den högsta på 2 miljoner år. Vidare annonserade han en plan för att stoppa all finansiering av ny utvinning av fossila bränslen och uppmanade cheferna på alla olje- och gasbolag att bli en del av lösningen. Han menar att vi aldrig varit bättre rustade att lösa klimatutmaningen, men att vi måste öka hastigheten till ”warp speed”.
Absolicon har verktygen för att ställa om industrins värmeförbrukning. Bolagets lösningar med koncentrerad solvärme och säsongslager som kan lagra värme från sommar till vinter kan ersätta olja, kol och gas i många industrisegment. Installationerna som gjorts under 2022 med två av världens största livsmedelsbolag visar hur värmen från solfångarna integreras i industriprocesserna.
- Värme motsvarar hälften av världens energianvändning, för att uppnå verkliga utsläppsminskningar krävs det att hållbara alternativ som solvärme ersätter de fossila bränslena, säger Joakim Byström.
Försäljningen i december 2022 av produktionslinor till Egypten och Kanada symboliserar energimarknadens gröna utveckling. När det blir alltmer aktuellt att finna lösningar för att ställa om världens energiförsörjning ökar Absolicons konkurrenskraft och betydelse för klimatarbetet.
Genom sitt koncept med robotiserade produktionslinor som kan massproducera koncentrerande solfångare kan Absolicon snabbt bygga upp en global produktionskapacitet som kan leverera till de multinationella storbolagens tiotusentals fabriker.