Knowit moderniserar norska Statens pensjonskasses plattform för bolån
Knowit har fått uppdraget att modernisera Norska Statens pensjonskasses (SPK) lösning för bolån. Den nya plattformen är en flexibel, användarvänlig och komplett komponentbaserad banklösning. Avtalet med SPK har ett totalt värde på upp till 100 miljoner NOK under 10 år.
Den norska Statens pensjonskasse (SPK) förvaltar bostadslånesystemet för statligt anställda. SPK:s nya lösning för bolån kommer att vara Norges modernaste och mest användarvänliga plattform när den lanseras nästa år.
– Vi är väldigt stolta över att ha vunnit det här kontraktet med den norska Statens Pensjonskasse. Användarvänliga lösningar inom bank- och finans har länge varit en del av vår verksamhet och vi ser nu att fler aktörer tar steg mot mer flexibla, modulbaserade banksystem med stort fokus på hög användarvänlighet, säger Per Wallentin, koncernchef Knowit
Knowit blir totalleverantör av molnlösningen (SaaS) till SPK, som är byggd med Knowits egenutvecklade låneansökningssystem Dploy – i samarbete med det europeiska teknikföretaget Mambu som levererar kärnsystemet. Resultatet blir ett komplett ansöknings- och bolånespår som tas i drift 2024.
SPK ställde som ett krav för uppdraget att plattformen skulle vara en sammanhängande och användarvänlig ansöknings- och lånelösning, som fungerar intuitivt för användaren, i linje med den norska regeringens digitaliseringsstrategi. Leveranschef Jan Georg Lehmann på Knowit menar att statliga aktörer idag är ledande på området.
– Vi ser att staten varit innovativa inom digitaliseringen under ett antal år, med myndigheter som norska Skatteverket och NAV som goda exempel. Det är glädjande, men inte förvånande, att det är en aktör som Statens pensjonskasse som är först med att bygga en enklare och mer användarvänlig komponerbar banklösning, som samtidigt har datasäkerhet och integritet som högsta prioritet, säger Jan-Georg Lehmann.