Klimator AB (publ) - Delårsrapport 1, 2024
Första kvartalet, 1 januari – 31 mars 2024
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 8 702 TSEK (7 520 TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till 256 TSEK (-5 567 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till 151 TSEK (-5 826 TSEK)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till 0,01 SEK (-0,20 SEK)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -1 404 TSEK (-6 425 TSEK)
- Antal aktier per 31:e mars 2024 uppgick till 28 824 751 (28 824 751)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under januari till mars
- Den 15 januari meddelar Klimator att bolaget initierat projekt med syfte att förbättra energiprediktering för elektriska fordon genom att inkludera information om vägväder.
Projektet genomförs tillsammans med en global aktör inom tunga transporter där ordervärdet för Klimators del uppgår till 984 KSEK var av 738 KSEK är finansierat genom FFI. Projektet sträcker sig över 9 månader med start i mitten av december.
- I mars ansöker och beviljas Klimator ett lån på 3 MSEK från Almi Företagspartner.
- I mars vinner Klimator sin första större affär till flygplatser baserat på AHEAD teknologin. Leveransen som beräknas genomföras under kvartal 3 sker till en av de större och mest trafikerade flygplatserna i Europa och affären genomförs tillsammans med partnern SARSYS ASFT. Affären omfattar två separata AHEAD-system till ett totalt värde om ca 50 000 €.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- I april meddelas att Klimator och AiDEN Auto kommer att presentera ett nytt samarbete under Connected Vehicle Systems Alliance (COVESA) All Member Meeting i Göteborg den 16–18 april. Demonstrationen kommer att inkludera Klimators väg- och vädervarningar i flera AiDEN-aktiverade fordon vilket innefattar både person- och lastbilar.
- I maj meddelar bolaget att Epoke, en ledande tillverkare av utrustning till vinterindustrin i Europa och Nordamerika lanserar världens första produkt för saltspridare som styrs direkt genom Klimators AI baserade väglagsprognos.
VD har ordet
Fortsatt fokus på ökade intäkter och kostnadskontroll, intensivt säljarbete och stort intresse för Klimators Computer vision teknologi, Klimator AHEAD. Tre viktiga ingredienser i omställningen av Klimator till ett lönsamt bolag och samtidigt vara det mest innovativa företaget i världen med en enda fråga att lösa; När blir det halt?
När detta VD-ord skrivs, är vi tolv månader in på den resan med att skapa en lönsam verksamhet. Var befinner vi då oss i den plan som vi etablerade i slutet på maj 2024? Som i alla företag har vissa delar gått över förväntan och andra delar går långsammare än beräknat. Klimators förändringsresa består av tre viktiga element. Dåtid, hur väl vi har lyckats med att vinna och leverera våra affärer. Nutid, fokus på aktiva och nya kunddialoger och vinna nya avtal. Framtid, analysen kring hur vår affär på olika marknaderna utvecklar sig, vår position och våra kunders framtida behov som avspeglar sig i kommande kvartalsrapporter.
Dåtid. Det är med fortsatt stolthet jag kan konstatera att vi fortsätter att växa trots en minskad organisation som dessutom fortsätter att leverera med en hög kvalité med en stor kundnöjdhet. Transformationer sker sällan beroende på teknologi – det är människor som bidrar till förändringen. Under första kvartalet 2024 fortsätter Klimator sin kontinuerliga förbättring med en fortsatt tillväxt och förbättrad lönsamhet. Vi ökar våra intäkter med 1,2 MSEK (16%) och vårt nettoresultat ökar med 6 MSEK jämfört med 2023.
Nutid. Klimator har under det senaste året fortsatt att investera smart i våra i internationella relationer för båda våra affärsområden. Extra roligt är att vi för första gången har vunnit en affär för Klimator AHEAD till en av Europas största flygplatser – ett segment som vi bedömer har en stor framtida tillväxtpotential. För kvartalet har Automotive deltagit i flera viktiga mötesplatser där beslutsfattare söker nya lösningar för att detektera halka. Exempel är: CES i Las Vegas, VTM i Turin, Mobility Innovation Forum i München samt interna vintertester tillsammans med Scania i Arjeplog. Samtidigt sker viktiga utvecklingssteg i produktifieringen i de projekt som genomförs med exempelvis Volvo Cars och Scania. För Winter Maintenance är första och andra kvartalen de viktigaste månaderna att expandera affärerna med existerande och nya kunder. Detta sker genom mässor, konferenser och egna arrangerade mötesplatser som Vinterkonferenserna i Sverige och Danmark och Intertraffic Amsterdam med Klimator 2nd Winter Maintenance Round Table – som samlade nio ledande vinterentreprenörer från Europa.
Även om vi ligger långt fram vad gäller innovationer som bygger på att prediktera halka i realtid gäller fortsatt fokus på smarta prioriteringar med en balans mellan kunders nuvarande och framtida behov och hur vi förbättrar våra produkter och erbjudanden. Road Condition Data plattformen har under året genomgått en kraftig förändring för att klara av framtida uppskalning inom främst Automotive men också Winter Maintenance – det arbetet fortsätter framåt med kontinuerliga förbättringar. Road Status Information firar tio år 2024 som produkt och har under året också fått en rad förbättringar som tagits emot mycket väl av marknaden. Utvecklingen av IoT stationerna fortsätter med att kontinuerligt addera nya typer av förmågor i takt med att marknadens behov växer.
Framtid. Vår mest spännande utveckling sker nu inom Klimator AHEAD teknologin, en computer vision produkt som är en kombination av optiska sensorer och kamera som kan ”se” vilken typ av halka som finns FRAMFÖR fordonet. Här väntar stora möjligheter inom Automotive när bilen kan ”se” halkan framför bilen och inom Winter Maintenance för att kontrollera saltspridaren i realtid. Det senaste tillskottet i avtal innebär också att flygplatser är ett mycket intressant segment för kommande affärer.
Att vända en negativ trend är ett intensivt arbete som utgår från smarta beslut som sker i realtid. Det är utmanande – men samtidigt ett mycket stimulerande arbete där alla medarbetare bidrar med sina unika kunskaper. Vi är ett mindre bolag – men har ett starkt varumärke och en synnerligen unik domänkunskap. En kunskap som skapar möjligheter både i nutid och i framtid.
Emil Danielsson
VD Klimator AB
Om Klimator
Historik
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
Verksamhetsområden
Givet de marknadssegment och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:
- Business Area Winter Maintenance
- Business Area Automotive
Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.
Bolagets erbjudande av IoT sensorer ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.
Bolaget fokuserar på IoT sensorer kopplat till vinterväghållning, men erbjuder övriga sensorer som en service till befintliga kunder.
I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:
- förbättrad förarinformation
- förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
- en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)
Produktportfölj
Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).
Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.
AHEAD är en sensor- och mjukvarubaserad teknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
IoT-baserade vägväderstationer
Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Denna data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från Klimators Road Status Information plattformen (RSI). Data kommer i form av ett API och kan därmed integreras i andra system för väder- och vägväderövervakning eller prognoser vid behov.
Finansiell översikt
Koncernredovisning
Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator DK ApS vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”.
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).
Intäkter
Omsättning
Bolagets totala omsättning ökar med 15,7 % till 8 702 TSEK för första kvartalet 2024, jämfört med samma period 2023 (7 520 TSEK).
Bolagets omsättning utgörs av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information samt intäkter från IoT sensorer. Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med Proof-of-Concept- och innovationssprojekt med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD. Bolaget har ökat sina projektintäkter väsentligt för Automotive under första kvartalet.
För första kvartalet 2024 uppgår nettoomsättningen till 6 824 TSEK vilket är en ökning med 4,2 % jämfört med föregående år (6 550 TSEK).
Bolagets nettoomsättning kommer främst från Winter Maintenance, där sensorverksamheten ingår. Intäkten periodiseras i normalfallet över ett år eller över vintersäsongen då affärsmodellen oftast är ett abonnemang. Normalt tar bolaget ut en startavgift utöver detta. Fakturering och betalning sker oftast i förskott.
Aktiverat arbete för egen räkning
Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform. Under första kvartalet 2024, har bolaget aktiverat 119 TSEK i utvecklingsutgifter för ovanstående projekt.
Övriga rörelseintäkter
Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.
För första kvartalet 2024 uppgår övriga rörelseintäkter till 1 759 TSEK jämfört med 826 TSEK samma period föregående år, vilket är en ökning med 113 %. Ökningen är huvudsakligen hänförlig till fler och utökade samarbetet med fordonstillverkare och myndigheter inom bolagets verksamhetsområden. Syftet är att projekten i förlängningen skall leda till kommersiella samarbeten, samt bidra till att utveckla bolagets produkter.
Kostnader
Direkta kostnader
Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.
Under första kvartalet 2024 uppgår direkta kostnader till 1 370 TSEK (2 414 TSEK). Minskningen på 43% är främst hänförlig till implementering av effektiviseringsprojektet för bolagets datatrafik och servrar.
Övriga externa kostnader
I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden.
Under första kvartalet 2024 uppgår övriga externa kostnader till 1 680 TSEK, vilket är en minskning med 34 % jämfört med föregående år (2 536 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till lägre hyreskostnader, bilkostnader, konsultkostnader samt generellt minskade kostnader på grund av lägre antal anställda än 2023.
Personalkostnader
Bolagets organisation omfattar vid första kvartalets utgång totalt 17 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning, affärsutveckling, administration, produktutveckling och projektledning.
För första kvartalet 2024 uppgår personalkostnaderna till 5 121 TSEK (7 934), vilket är en minskning med 36 % beroende på färre anställda jämfört med samma period 2023.
Avskrivningar
Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima (fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.
För första kvartalet 2024 uppgick bolagets avskrivningar till 275 TSEK (203 TSEK).
Övriga kommentarer
Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid första kvartalets utgång till 2 972 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 2 080 TSEK, patent med 475 TSEK och goodwill med 417 TSEK.
Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.
Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.
Likvida medel
Bolaget hade vid fjärde kvartalets utgång likvida medel om 3 216 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 1 700 TSEK. I april förstärktes likviditeten genom ett lån på 3 000 TSEK från Almi företagspartner.
Kassaflöde
Kassaflödet för den löpande verksamheten för helåret 2023 uppgick till -1 404 TSEK (-6 425 TSEK). Bolaget hade hög fakturering i mars vilket gav en relativt stor kapitalbindning i kundfordringar som inbetalts efter periodens utgång.
Räntebärande långfristiga skulder
Bolaget har en skuld på 782 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner, varav 313 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 8,2 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.
Räntebärande kortfristiga skulder
Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 469 TSEK.
Genom ett coronarelaterat stöd har bolaget erhållit återbetalning på cirka 4800 TSEK från Skatteverket i augusti. Stödet skall återbetalas i augusti 2024 och årsräntan uppgår till 5%. Stödet kan troligtvis förlängas ytterligare ett år till augusti 2025
Eget kapital
Moderbolagets eget kapital uppgick till 4 296 TSEK per 31 mars 2024. Koncernens eget kapital uppgick per 31 mars 2024 till -328 TSEK.
Soliditet
Moderbolagets soliditet uppgick till 27% vid fjärde första utgång. Koncernens soliditet uppgick till -1,8 procent vid första kvartalets utgång.
Aktiebaserade incitamentsprogram
På den extra bolagsstämman 30 november 2023, beslutades om ett långfristigt incitamentsprogram av serie 2023-2026:1, genom riktad emission och överlåtelse av högst 960 000 teckningsoptioner till anställda och nyckelpersoner i ledande ställning i bolaget, samt incitamentsprogram av serie 2023-2026:2, genom riktad emission och överlåtelse av högst 240 000 teckningsoptioner till styrelseledamöter i bolaget. Vid fullt utnyttjande kan antalet aktier öka med 1 200 aktier under 2026.
Konvertibla skuldebrev och nyemission
Inga händelser under perioden.
Antal aktier i bolaget
Antalet utestående aktier i Klimator var 28 824 751 vid första kvartalets utgång 2024 vilket är oförändrat jämfört första kvartalet 2023
Genomsnittligt antal aktier under första kvartalet uppgick till 28 824 751 aktier. Under första kvartalet 2023 uppgick dessa till 22 166 418 aktier.
Resultat per aktie
Resultat per aktie för det första kvartalet uppgår till 0,01 SEK (-0,20).
Översiktlig granskning av revisor
Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Nästa rapport
Nästa rapport är bolagets delårsrapport 2, 2024 som kommer offentliggöras den 31 augusti 2024.