Klimator AB (publ)
Delårsrapport 3, juli – september 2022
Tredje kvartalet 1 juli – 30 september 2022
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 4 018 TSEK (2 025 TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till -7 109 TSEK (-7 693 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till -7 357 TSEK (-7 722 TSEK)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till - 0,47 kr (-0,58)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Nio månader 1 januari – 30 september 2022
Koncernen
- Rörelsens intäkter uppgick till 13 543 TSEK (9 851 TSEK)
- Rörelseresultatet uppgick till -21 671 TSEK (- 17 200 TSEK)
- Resultat efter skatt uppgick till -22 013TSEK (-17 338 TSEK)
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till -1,42 kr (-1,29)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -17 922 TSEK (-11 012 TSEK)
- Antal aktier per 30:e september 2022 uppgick till 15 508 084 (13 400 000)
(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)
Väsentliga händelser under första nio månader
- Den 14 januari vinner Klimator en affär inom smart vinterväghållning i Danmark, med ett ordervärde på 360 TSEK.
- I februari vinner Klimator ytterligare en affär inom smart vinterväghållning i Danmark på 500 TSEK.
- Ny patentansökan inlämnad i mars till PRV (Patent och Registreringsverket) för väglagsdetektion med LiDAR.
- Klimator presenterar sin teknik Örnsköldsviks flygplats som kan understödja arbetet på, och möjliggöra utökningen av, autonoma flygplatser runtom i landet.
- Klimator ingår samarbete med Scania för autonom körning. Värdet uppgår till 7 MSEK över fyra år.
- I april tillförs Klimator 5,1 MSEK genom utnyttjande av teckningsoptioner.
- I april publicerar bolaget sin årsredovisning för räkenskapsåret 2021.
- I april meddelar bolaget att ett samarbete inletts med Drive Sweden kring ett hållbart och automatiserat transportsystem.
- Ett av bolagets patent för tidigare teknik har upphävts i Europa i april.
- I april publicerar bolaget sin delårsrapport för första kvartalet 2022.
- I april förlänger Klimator ett kontrakt gällande tjänsten Road Condition Data (RCD) med en ledande europeisk underleverantör till bilindustrin.
- Bolaget håller sin årsstämma den 13:e maj.
- I juni tecknar Klimator och Carmenta Automotive ett partnerskap inom säkra och effektiva uppkopplade fordon och skalbar autonom körning.
- I juli föreslår styrelsen en riktade nyemissioner av aktier och konvertibla skuldebrev om 14,8 MSEK i syfte att finansiera fortsatt internationell expansion samt kallar till extra stämma för att godkänna föreslagen riktad nyemissionen. Stämman godkände styrelsens förslag.
- I juli avslutar bolagets CTO sin anställning och i augusti meddelar bolaget att en ersättare har utsetts.
- I juli tecknar Klimator ett fyraårigt avtal med Terranor värt 800 TSEK avseende smart vinterväghållning.
- I juli meddelar Klimator att bolaget har godkänts för notering på Nasdaq First North Growth Market, där handel inleds den 1 augusti.
- I augusti har Klimator inlett partnerskap med Royal Haskoning DHV konsortie och tecknat ramavtal med Nederländernas nationella dataportal för vägtrafik (Nationaal Dataportaal Wegverkeer).
- Klimator tecknar partneravtal med Rennicks Group för att erbjuda IoT-väderstationer för vägar på den brittiska marknaden.
- I september ingår Klimator ett samarbete med Trafikverket och Luleå tekniska universitet för att kunna modellera vägfriktion vintertid på vägar med flera körfält. Projektet har ett ordervärde på 1,29 MSEK som löper under två och ett halvt år.
- I september ingår Klimator ett partnerskap med ZF för att stödja innovationsprojektet InFusion, där Klimator kommer bistå med prediktiva och detektiva lösningar, som ZF kommer att kombinera med ytterligare informationskällor från fordonet. Ordervärdet är konfidentiellt.
- I september inleder Klimator ett samarbete med ytterligare en kommun inom smart vinterunderhåll i Danmark och befäster sin ledande position på den nordeuropeiska marknaden. Det totala ordervärdet första året uppgår till drygt 500 TSEK med efterföljande årliga intäkter om ca 200 TSEK.
Väsentliga händelser efter periodens utgång
- I oktober förlänger Klimator befintligt avtal och utökar affärerna inom vinterväghållning i Finland tillsammans med sin partner Autori till ett ordervärde om 700 TSEK för kommande vinter.
- I oktober tecknar Klimator och Peab ett nytt 3-årigt avtal kring högupplösta väglagsprognoser för effektiv drift av vintervägar i Sverige till ett beräknat årligt affärsvärde om ca 900 TSEK.
- I oktober ingår Klimator avtal med Mesta A/S som blir första pilotkunden inom vinterunderhåll i Europa att implementera Klimators produkt AHEAD. Ordern är initialt värd 1,5 MSEK och sträcker sig över tre år.
- I november meddelar bolaget att Mesta fortsätter sin digitaliseringsresa och blir först i Norge att investera i Klimators IoT baserade väderstationer. Klimator får en order på cirka 600 TSEK.
- Den 25:e november meddelar bolaget att en företrädesemission på 25 MSEK kommer genomföras (se pressmeddelande om detaljerad information).
VD har ordet
Finansiellt så har vi en fortsatt god tillväxt där vi för perioden 1 januari-30 september ökar intäkterna med 37% jämfört med samma period föregående år. Till verksamhetsåret 2022 tog vi tog med oss cirka 12 MSEK i återkommande intäkter och till dags dato så har vi vuxit den med cirka 25%.
Under kvartalet så har vi expanderat internationellt med en partner i Storbritannien och därutöver så tecknade vi under september månad ett avtal om ett Proof-of-Concept med ZF, en av världens största underleverantörer inom fordonsindustrin.
Vi fortsätter att befästa vår position som marknadsledare i Europa inom smart vinterväghållning genom att bl a ingå ett 4-årigt avtal med den svenska entreprenören Terranor samt teckna avtal med flertalet danska kommuner. Efter periodens utgång lyckades vi också förlänga bolagets nuvarande partneravtal med den finska aktören Autori och Peab i Sverige. Sist men inte minst så blir Mesta vår första pilotkund inom vinterunderhåll i Europa med att implementera Klimators produkt AHEAD. AHEAD-teknologin riktar sig främst till bilindustrin men förmågorna i den nya teknologin bidrar till visionen om en helautomatiserad saltbil. Mesta använder redan idag Road Status Information (RSI) som avancerat beslut- och uppföljningssystem för vinterunderhåll och kompletterar nu med AHEAD för att utvärdera och utforska idén kring ett ombordsystem för helautomatisk och dynamisk kalibrering av åtgärder.
För att bibehålla en fortsatt hög innovationskraft i bolaget så satsar vi även fortsättningsvis inom forskning och utveckling. I skrivande stund har vi pågående forsknings- och utvecklingsprojekt inom flera områden där bolagets teknologi och expertis inom vägklimatologi kommer till nytta och där vi ser möjligheter till nya intressanta applikationsområden. Det handlar om projekt inom:
- Hållbara mobilitetslösningar där Klimator tillsammans med bl a AFRY, NEVS och CEVT tar fram en färdplan för hur man driftsätter och integrerar autonoma och elektriska mobilitetslösningar i stadsmiljö.
- Modellering av vägfriktion vintertid på vägar med flera körfält där Klimator tillsammans med Trafikverket och Luleå tekniska universitet utformat ett innovationsprojekt med syftet att möjliggöra referensmätningar av väglag och friktion på vägar med flera körfält.
- Uppdrag från Trafikverket om automatisk styrning av spårväxlar som värms med växelvärme baserat på väderprognoser för att därigenom reducera elkonsumtionen för tågnätet.
- Autonoma flygplatser där Klimator tillsammans med Örnsköldsviks Airport, samt i samarbete med bl a Saab, Combitech, Luleå Tekniska Universitet och RISE, använder sin teknik för att detaljerat kartlägga landningsbanan för autonom friktionsmätning och övervakning på flygplatser.
För att fortsätta vår tillväxtresa och fokusera på den internationella expansionen samt stärka bola-gets balansräkning, har styrelsen beslutat att genomföra en kapitalanskaffning om cirka 25 MSEK genom en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare.
Målsättningen är att skapa möjligheter för Klimator att fullt ut fokusera på den framtida tillväxtresan. För att uppnå detta kommer fokus framöver ligga på att vinna nya Proof-of-Concept-projekt inom fordonsindustrin, fortsätta bygga ett internationellt partnernätverk inom Winter Maintenance och accelerera Klimators geografiska expansion.
Nu ligger fokus på att nå i mål med pågående affärsdialoger samt att hälsa ytterligare två medarbetare välkomna till vår utvecklingsavdelning innan vi stänger böckerna för 2022!
Patrik Simson
VD för Klimator AB
Om Klimator
Historik
Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
Verksamhetsområden
Klimator arbetar huvudsakligen inom tre marknadssegment:
- Automotive
- Winter Maintenance
- Sensor Solutions
Givet de mål- och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:
- Business Area Winter Maintenance & Sensor Solutions
- Business Area Automotive
Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.
Bolagets erbjudande inom Sensor Solutions ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.
Samma aktörer, som under vintern underhåller vägar, utför under övriga året skötsel av publika ytor såsom bevattning, gräsklippning, service av brunnar etc., där Bolagets sensorer är relevanta. Bolaget ser därför en stor potential i att kunna erbjuda nya och existerande kunder data från dessa sensorer och därmed erbjuda en helhetslösning året runt.
I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:
- förbättrad förarinformation
- förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
- en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)
Produktportfölj
Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).
Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.
AHEAD är en sensorteknologi som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.
Uppkopplade sensorer - Klimator erbjuder ett brett utbud av uppkopplade sensorer som bland annat mäter grundvattennivåer, vattennivåer i sjöar och vattenreservoarer, breddavlopp i brunnar, väderstationer för vinterväg, jordfuktighet och personflöden. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av olika tjänster som att konfigurera larm, analysera data, skapa rapporter baserade på Power BI eller hämta data via API till kundens eget interna system. Klimators IoT-lösningar kräver ingen anslutning till elnät eller internet, utan drivs med batterier och kopplas upp via nätverk som till exempel NBIOT och Sigfox.
Finansiell översikt
Koncernredovisning
Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator Danmark Aps vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”. Från den 6:e januari 2021 ingår Klimator Danmark i koncernen, verksamheten förvärvades genom en överlåtelse på 550 TDKK, från Hede Danmark.
Redovisningsprinciper
Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).
Intäkter
Omsättning
Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information, samt intäkter från sensorverkssamheten i det danska dotterbolaget.
Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med förutvecklingsprojekt med fordonstillverkare avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD.
För tredje kvartalet 2022 uppgår nettoomsättningen till 3 302 TSEK vilket är en ökning med 61% jämfört med föregående år (2 048 TSEK).
Bolagets intäkter från Winter Maintenance är säsongsbetonad. Data levereras och intäktsförs under de månader då mjukvaran används, dvs. huvudsakligen under perioden oktober – april. Intäkterna från sensorverksamheten periodiseras i normalfallet över ett år då affärsmodellen oftast är ett ettårigt abonnemang. Fakturering och betalning sker normalt i förskott.
Aktiverat arbete för egen räkning
Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.
Under tredje kvartalet 2022 har bolaget aktiverat 527 TSEK i utvecklingsutgifter
Övriga rörelseintäkter
Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.
För tredje kvartalet 2022 uppgår övriga rörelseintäkter till 189 TSEK jämfört med -23 TSEK samma period föregående år.
Kostnader
Direkta kostnader
Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.
Under tredje kvartalet 2022 uppgår direkta kostnader till 1 361 TSEK (1 250 TSEK)
Övriga externa kostnader
I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden.
Under tredje kvartalet 2022 uppgår övriga externa kostnader till 2 397 TSEK, vilket är en ökning med 12% jämfört med föregående år (2 135 TSEK). Ökning är främst hänförlig till fler marknadsaktiviteter.
Personalkostnader
Bolagets organisation omfattar vid tredje kvartalets utgång totalt 32 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning/affärsutveckling, administration och produktutveckling/projektledning.
För tredje kvartalet 2022 uppgår personalkostnaderna till 7 127 TSEK, vilket är en ökning med 18% jämfört med föregående år (6 035 TSEK).
Avskrivningar
Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima(fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.
För tredje kvartalet 2022 uppgick bolagets avskrivningar till 242 TSEK (298 TSEK).
Övriga kommentarer
Immateriella anläggningstillgångar
Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid tredje kvartalets utgång till 2 479 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 1033 TSEK, patent med 485 TSEK och goodwill med 961 TSEK.
Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.
Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.
Likvida medel
Bolaget hade vid tredje kvartalets utgång likvida medel om 11 731 TSEK.
Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 3 000 TSEK.
Kassaflöde
Kassaflödet för den löpande verksamheten årets första nio månader uppgick till -17 922 TSEK (-11 012).
Räntebärande långfristiga skulder
Bolaget har en skuld på 1 719 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner, varav 1 563 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 4,64 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.
Bolaget har en outnyttjad checkräkningskredit om 3 000 TSEK hos Nordea, med en kontraktsränta om 1,5 procent och en dispositionsränta på utnyttjad del om 2,95 procent.
Räntebärande kortfristiga skulder
Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 156 TSEK.
I juli månad genomfördes en nyemission av konvertibla skuldebrev till ett nominellt värde av 9 110 966 kr med en årsränta på 12%.
Eget kapital
Koncernens eget kapital uppgick per 30 september 2022 till totalt 350 TSEK. Moderbolagets eget kapital uppgick till 2 980 TSEK per 30 september.
Soliditet
Koncernens soliditet uppgick till 2 procent vid tredje kvartalets utgång.
Aktiebaserade incitamentsprogram
Bolagsstämman beslutade den 19 februari 2020 om att utge teckningsoptioner som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 499 995 under 2023.
Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett ytterligare incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024.
Konvertibla skuldebrev och nyemission
I juli månad genomfördes en nyemission av 1 261 822 aktier samt konvertibla skuldebrev till ett nominellt värde av 9 110 966 kr, som vid fullt utnyttjande ger 1 401 687 nya aktier.
Antal aktier i bolaget
Antalet utestående aktier i Klimator var 15 508 084 vid tredje kvartalets utgång. Antal aktier var 13 400 000 vid utgången av tredje kvartalet 2021. Aktuella incitamentsprogram (999 995 aktier) vid periodens utgång samt utgivna konvertibler (1 401 687 aktier), kan öka antalet aktier i Klimator med högst 2 401 682 aktier. Vid fullt utnyttjande av de återstående programmen kan bolagets totala antal aktier uppgå till 17 909 766 aktier.
Under perioden kvartal 1-3 2021 uppgick genomsnittligt antal aktier till 12 950 000 aktier. Under kvartal 3, 2021 uppgick dessa till 13 400 000 aktier.
Genomsnittligt antal aktier under perioden kvartal 1-3 2022 uppgick till 14 454 042 aktier. Under kvartal 3, 2022 uppgick dessa till 14 877 173 aktier.
Resultat per aktie
Resultat per aktie för det andra kvartalet uppgår till -0,59 SEK (-0,49).
Översiktlig granskning av revisor
Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.
Nästa rapport
Nästa rapport är bolagets bokslutskommuniké för 2022 och fjärde kvartalet 2022, som kommer offentliggöras den 28 februari 2023.
Fördjupad information om bolaget
I bolagets noteringsmemorandum som finns att ladda ner på Klimators hemsida, www.klimator.se, finns fördjupad information om bolagets verksamhet och historik.