K-Fastigheter köper byggrätt i Malmö - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

K-Fastigheter köper byggrätt i Malmö

{newsItem.title}

K-Fast Holding AB (”K-Fastigheter”) har förvärvat en byggrätt i Malmö. På fastigheten avser K-Fastigheter att bygga närmare 160 hyresrätter. Förvärvet sker från Ikano Bostad och gäller samtliga aktier i det bolag som äger fastigheten Skjutskontoret 3. Lagakraftvunnen detaljplan finns.

På den förvärvade fastigheten i Kirsebergsstaden avser K-Fastigheter uppföra närmare 160 hyresrätter i ett lamellhus utvecklat i enlighet med koncernens koncept. Beräknat årligt hyresvärde uppgår till cirka 24 mkr. Tillträde kommer ske i under tredje kvartalet 2024 med planerad byggstart under fjärde kvartalet 2024. Beräknad byggtid uppgår till cirka 24 månader. Transaktionen sker i bolagsform och baseras på ett underliggande fastighetsvärde om cirka 50 mkr.

Sedan tidigare har K-Fastigheter 272 lägenheter under förvaltning i Malmö. Genom förvärvet av Skjutskontoret 3 utökas portföljen i Malmö betydligt.

”Det är mycket positivt att vi kan förvärva denna byggrätt. Malmö är en dynamisk stad i behov av fler bostäder och därmed en bra marknad för K-Fastigheter att växa på. Vi vill fortsätta att succesivt stärka vår position i Malmö för att på så sätt skapa värden för bolaget och få en effektiv fastighetsförvaltning genom fler lägenheter” säger Magnus Persson, affärsutvecklingschef på K-Fastigheter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Persson, affärsutvecklingschef,
e-post: [email protected], telefon: 010-209 61 39

Johan Hammarqvist, IR- och Kommunikationschef
e-post: [email protected], telefon: 010-167 60 99

K-Fastigheter är mer än ett fastighetsbolag. Genom en integrerad process bygger vi vår verksamhet i de två verksamhetsområdena Entreprenad och Fastighetsförvaltning. I verksamhetsområde Entreprenad är målsättningen är att leverera färdigställda bostäder med bas i koncernens egenutvecklade koncepthus såväl som högkvalitativa stomlösningar. Vår prefabverksamhet drivs i dotterbolaget K-Prefab. För att öka kostnadseffektiviteten och korta byggtiderna har K-Fastigheter valt att arbeta med tre egenutvecklade koncepthus för bostäder. Verksamhetsområde Fastighetsförvaltning förvaltar koncernens fastighetsbestånd med fokus på bostäder. K-Fastigheter erbjuder över 5 000 bostäder från Köpenhamn i söder till Gävle i norr och utvärderar löpande nya marknader. Som hyresvärd strävar vi efter att skapa attraktiva hem med hög trivselfaktor. Koncernens fastighetsbestånd har ett bokfört värde om 15,3 miljarder kronor. Årligt hyresvärde i färdigställt bestånd uppgår till 686 miljoner kronor. Sedan november 2019 handlas bolagets B-aktier på Nasdaq Stockholm (kortnamn: KFAST B). Läs mer på k-fastigheter.com

240703 Pressmeddelande K-Fastigheter köper byggrätt i Malmöhttps://mb.cision.com/Public/18395/4010310/93a35e51be652565.pdf

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om K-Fast Holding

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering