Järnvägskameror på Wascosas nya ballastvagn - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Järnvägskameror på Wascosas nya ballastvagn

{newsItem.title}

Schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa har tagit fram en helautomatiserad ballastvagn som ska användas i de växande byggprojekten inom järnväg i Europa. I ett unikt pilotprojekt ska nu Railway Metrics and Dynamics (RMD) järnvägskameror användas för att optimera mängden ballast som används.

 2017 köpte Wascosa 197 Fanps-vagnar för att befästa sin ställning på marknaden för transport av ballast och andra aggregat för infrastrukturprojekt och stora byggarbetsplatser. Men ganska snart började företaget utforska nya och mer innovativa tillämpningar för dessa vagnar.

 

– Anledningen till att vi satsade på en helt ny typ av ballastvagnar är den planerade övergången till järnvägstransporter som syns i nästan hela Europa. De flesta länder investerar stort både i nybyggen och förnyelsen av järnvägsinfrastrukturen, eftersom det är nyckeln till sänkta CO2-utsläpp och mer hållbara transporter, berättar Luc Le Formal på schweiziska godsvagnsleverantören Wascosa.

Världens modernaste ballastvagn

 

Den första vagnen testades i ett skarpt projekt i Frankrike i juni 2021, komplett med lastindikator, 360-graders belysningssystem, säkerhetsblinkers och ljudisolerade system för ballastutmatning.

 

– Det krävs extremt hög precision för ett väl utfört ballastarbete, så en av de saker som vi förbättrade efter första projektet var radiostyrningssystemet, som nu är ännu mer responsivt, berättar.

 

Och nu är tanken att också RMD:s backkamera ska bli en del av världens modernaste ballastvagn.

 

– I ett första steg vill vi använda kamerorna för att optimera mängden ballast som används ute i fält. Varje ton kostar 40 euro, så det finns stora pengar att spara på att vara mer exakt, säger Luc Le Formal.

 

Om testerna går bra ser Wascosa fler applikationsområden för kameran.

 

– Till exempel kan kunderna kontroller att arbetet är väl utfört med hjälp av kameran. Det är också möjligt att spara personal ute i fält, eftersom kameror kan fånga vad som händer på andra sidan vagnen minst lika bra som ytterligare en medarbetare.

 

• Vad betyder det här för RMD?

 

– Det får vi se efter pilottestet, men Wascosa har 200 vagnar att hyra ut och vi räknar i första skedet med minst 8 kameror på varje vagn, säger Jan Lindqvist, vd Railway Metrics and Dynamics.

 

– Vi ser stor potential i järnvägskameran som en del av vårt erbjudande, säger Irmhild Saabel, Chief Business Development Officer på Wascosa.

Pilotprojektet påbörjades direkt efter mässan i München 9–12 maj, där RMD visade upp både järnvägskameran och hela plattformen för asset management för nyfikna besökare.

– Flera stora aktörer var framme och ville diskutera med oss. Till frågade franska SNCF efter kameran och vi kommer att ge dem en demonstration av systemet, kommenterar Jan Lindqvist.

 

Järnvägsförnyelsen i Europa är en enorm marknad och både RMD och Wascosa vill bidra genom att göra spårförnyelsearbetet snabbare och säkrare. Bara Frankrike investerar 100 miljarder euro till 2040 och till exempel Tjeckien 30 miljarder euro.

Bifogade filer

Nyheter om Railway Metrics & Dynamics

Läses av andra just nu

Om aktien Railway Metrics & Dynamics

Senaste nytt